۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
منطقه آزاد ارس بهشت سرمایه گذاری در ایران
یادداشت؛

منطقه آزاد ارس بهشت سرمایه گذاری در ایران

تبریز- منطقه آزاد ۵۱ هزار هکتاری ارس در شمال غرب کشورمان و در مجاورت جمهوری های آذربایجان، نخجوان و ارمنستان قرار دارد و می توان گفت این منطقه بهشت سرمایه گذاری در کشورمان است.

طاهر خیری*؛ بازار: منطقه آزاد ۵۱ هزار هکتاری ارس در شمال غرب کشورمان و در مجاورت جمهوری های آذربایجان، نخجوان و ارمنستان قرار دارد. فاصله ۱۲۰ کیلومتری آن با ترکیه به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا، دسترسی آسان به بازار اوراسیا و و وجود شبکه های حمل و نقل ریلی و جاده ای این منطقه را به یکی از مناطق مهم و استراتژیک اقتصادی و صنعتی ایران تبدیل کرده است و می تواند در جذب سرمایه گذاران نقش آفرینی کند و تحول بزرگی در صنعت و تجارت شمال غرب کشور بیافریند.

این منطقه به دلیل داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی ارس، در سال‌های اخیر به قطب اصلی گلخانه‌ای کشور تبدیل شده است؛ سرمایه گذاری در بخش گلخانه ای منطقه آزاد ارس به عنوان مزیت نسبی آن در بخش کشاورزی موثر بوده است، به طوری که امروز این محصولات به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود. در صورت حمایت دولت از سرمایه گذاری ها می توان به صادرات یک میلیارد دلار و اشتغالزایی برای هزاران جوان امیدوار بود.

واقعیت این است که فلسفه وجودی مناطق آزاد، جذب سرمایه داخلی و خارجی و تولید صادرات محور است. با وجود ظرفیت های متعدد منطقه آزاد ارس و نزدیک به دو دهه از تاسیس آن، سرمایه گذاری قابل قبولی در گذشته و حال انجام نشده و صادرات سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ناکافی می باشد. این منطقه پتانسیل های بسیاری دارد و در توسعه منطقه شمال غرب کشور و استان می تواند نقش ارزنده ای ایفا نماید.

در همین حال زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه، رونق تولید و افزایش صادرات باید ایجاد شود. توسعه و تکمیل حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی در منطقه آزاد ارس اهمیت بسیاری دارد. احداث فرودگاه باری به منظور تسریع در ترانزیت و صادرات کالا از منطقه آزاد ارس ضروری به نظر می رسد. امری که متاسفانه در این سالها مسئولان استان از لزوم آن غفلت کرده اند.

سرمایه گذاری ها و فعالیت های تجاری، تولیدی و صنعتی در منطقه آزاد ارس با هدف اشتغال زایی و رونق اقتصادی این منطقه انجام می شود اما تشدید تحریم های غیرقانونی امریکا علیه کشورمان و افزایش نرخ ارز ضررهای جبران ناپذیری به تجارت خرد منطقه آزاد ارس وارد کرد، به گونه ای که متاسفانه بیش از صدها واحد صنفی ناگزیر از تعدیل یا تعطیلی فعالیت های خود شدند.

برخی قوانین دست و پاگیر مناطق آزاد نیازمند حذف و اصلاح است تا مشکلات این مناطق رفع گردد. برای اینکه سرمایه گذاری ها در مناطق آزاد افزایش یابد باید مزیت ها و مشوق ها نیز افزایش یابد. در کنار اصلاح قوانین، معافیت های مالیاتی و گمرکی نیز برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شود تا آنان نیز با میل و رغبت بیشتری سرمایه های خود را به مناطق آزاد تزریق کنند. این تسهیلات برای افزایش توان رقابتی مناطق آزاد با شرکت های خارجی ضروری و حیاتی است.

*روزنامه نگار

کد خبر: ۱۹۴٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha