۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۲
بازار ۳۰ میلیون نفری افغانستان یکی از بهترین مقصدهای صادراتی برای ایران است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

بازار ۳۰ میلیون نفری افغانستان یکی از بهترین مقصدهای صادراتی برای ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمعیت ۳۰ میلیون نفری افغانستان یکی از بهترین بازارهای صادراتی برای ایران محسوب می شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی، در خصوص تأکید بر گسترش مناسبات تجاری ایران و افغانستان، گفت: اراده ایران با همه وجود مبتنی بر گسترش روابط با افغانستان است.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرز بسیار طولانی و ارتباطات وسیع میان مردم دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: سالهاست که میلیون ها مردم افغان در ایران هستند؛ همچنین پیشینیه تاریخی و فرهنگی یکسان نیز میان دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت ۳۰ میلیون نفری افغانستان یکی از بهترین بازارهای صادراتی برای ایران محسوب می شود، ادامه داد: از طرفی آمادگی داریم در همه ابعاد کالاهای مورد نیاز و همچنین ترانزیت کالا ار مرزهای دوغارون و ماهیرود همکاری کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در زمینه صادرات سوخت و پتروشیمی این آمادگی وجود دارد تا سامانه صادراتی سوخت در منطقه دوغارون و تایباد ایجاد شود تا ایران تامین کننده انرژی یا منتقل کننده سوخت خریداری شده باشد. همچنین در زمینه تولید برق نیز آمادگی همکاری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نگرانی هایی وجود دارد که طالبان باید به آنها توجه کند، تصریح کرد: طالبان در خصوص حدود مرزی و قراردادهای مرزی باید نیروهای مرزبانی، سرحدی و نظامی خود را توجیه کند تا درصدد چالش نباشند.

رحیمی جهان آبادی گفت: همچنین نگران هستیم اگر دولت فراگیری شامل پشتون ها، تاجیک ها، هزاره ها و غیره شکل نگیرد و طالبان به سخت گیری های خاص خود ادامه دهند، زمینه درگیری های داخلی ایجاد شود که منجر به پرورش داعش خواهد شد که این موضوع برای آسیاسی مرکزی و افغانستان آسیب زا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طالبان باید بداند در شرایطی که در انزوای سیاسی قرار دارد و از سوی هیچ کشوری به رسمیت نشناخته نشده است، نگرانی هایی را ایجاد کرده لذا باید با طرف ایرانی شفاف تر صحبت کند و دغدغه های ایران را بشنود تا روابط ساماندهی شود.

کد خبر: ۱۹۳٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha