۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تغییر شرایط خرید زعفران صدای کشاورزان را درآورد| زعفران‌کاران دست به دامان رئیسی
بازار گزارش می‌دهد؛

تغییر شرایط خرید زعفران صدای کشاورزان را درآورد| زعفران‌کاران دست به دامان رئیسی

مشهد- تغییر شرایط خرید تضمینی محصول زعفران بر اساس شاخص ماده «کروسین» موجب شده تا خرید زعفران توسط تعاون روستایی به شیوه جدید صدای زعفران کاران و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را بلند کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت‌گذاری زعفران توسط دولت و خریداری محصول کشاورزان به‌صورت تضمینی باقیمت هر کیلو زعفران نگین به میزان ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان اگرچه بارقه‌ای از امید را دل بیش از ۵۰۰ هزار زعفران کار ایجاد کرد اما دیری نپائید که با تغییر شرایط خرید توسط تعاون روستایی این امید به یاس تبدیل شد.

در این راستا سازمان تعاون روستایی شرایط خرید زعفران به‌صورت تضمینی را برای زعفران‌هایی مجاز می‌داند که کروسین آن‌ها عدد ۲۹۰ را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ «کروسین» که از منشأ زعفران به دست می‌آید اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان این محصول محسوب می‌شود که رنگ دهی و هم‌چنین بسیاری از خواص درمانی زعفران به این جزء نسبت داده می‌شود.

پس‌ازاینکه سازمان تعاون روستایی ۲۳ تن زعفران کشاورزان را خریداری کرد حال به دلیل تغییر آیین‌نامه و ارزش‌گذاری زعفران بر اساس شاخص «کروسین» لذا با ملاک عمل قرار دادن این شاخصه برای خرید تضمینی پیش‌بینی می‌شود تنها سه‌هزارم درصد محصول زعفران تحویل داده‌شده مشمول قیمت‌گذاری خواهد بود.

ازآنجاکه محصول کشاورزان و زعفران‌های برداشت‌شده با شاخص کروسین متفاوتی همراه است لذا این موضوع حالا موجب اعتراض بسیاری از کشاورزان و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی‌شده است.

تغییر شرایط خرید زعفران صدای کشاورزان را درآورد| زعفران‌کاران دست به دامان رئیسی

نگرانی کشاورزان و زعفران کاران موجب شده تا آن‌ها طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور برای ورود به این قضیه درخواست کنند و البته تجمعات پراکنده نیز در طی دو هفته گذشته باهدف جلب‌توجه به این موضوع را ضمیمه فعالیت‌های خود کردند.

در نامه‌ای که به امضای نمایندگان شورای اسلامی شهرهای زعفران خیز ایران رسیده است از رئیس‌جمهور درخواست شده ضمن پایان دادن به جولان مافیای زعفران ایران و رسوخ آن در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی، به دولت دستور دهد طبق توافق اولیه نسبت به خرید تضمینی زعفران کشاورزان اقدام نماید.

زعفران کاران بابیان اینکه بازار زعفران ایران روزهای پرالتهابی را پشت سر می‌گذارد اذعان کردند: «کشاورزان خسته‌تر از همیشه و ناامید از وعده‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی دسترنج خود این بار برای دادخواهی از مافیای زعفران، دست به دامان رئیس جمهور شده‌اند که شاید با دستور و تصمیم قاطع جلوی نابودی صنعت زعفران ایران را بگیرد.»


اعتراض نمایندگان مردم

طی آبان ماه سال جاری خرید حمایتی زعفران در کشور و در خراسان رضوی آغاز و بر این اساس قیمت خرید حمایتی هر کیلو زعفران نگین ۴۱ میلیون و ۳۵۰هزارتومان و قیمت زعفران شبه نگین ۳۳ میلیون تومان تعیین شد.

در جدول اولیه مشخصات خرید حمایتی زعفران اعلام‌شده بود که میزان شاخص کروسین زعفران باید ۲۳۰ باشد، اما به‌تازگی و بر اساس دستور وزیر کشاورزی طی بخشنامه‌ای به مدیرعامل سازمان تعاون روستایی شرایط جدیدی برای خرید حمایتی اعلام‌شده است؛ در این نامه آمده است که شاخص کروسین به عدد ۲۹۰ افزایش یابد.

این تغییرات باعث نارضایتی بسیاری از کشاورزان و منجر به ارسال نامه‌ای به نماینده مردم تربت‌حیدریه شده است. در همین راستا محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه طی نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار ابطال بخشنامه جدید خرید حمایتی زعفران شد.

در بخشی از این نامه آمده که این تصمیم مغایر با اصول شرعی و احکام بیع و قانون تجارت بوده است و با نقض حقوق مکتسبه کشاورز، موجبات ضرر و زیان کشاورزان را فراهم می‌کند، بنابراین نمی‌تواند وجاهت قانونی داشته باشد و بر تسریع در ابطال آیین‌نامه مزبور و تشکیل جلسات کارشناسی تأکید می‌شود.

نماینده تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی هم چنین از وزیر کشاورزی خواسته است که اجازه ندهد حقوق بیش از ۵۰۰ هزار کشاورز زعفران کار تضییع شود.

تغییر شرایط خرید زعفران صدای کشاورزان را درآورد| زعفران‌کاران دست به دامان رئیسی

محسن زنگنه هم‌چنین در تذکر جلسه علنی هفته گذشته مجلس نیز اذعان کرد: اتفاقاتی در تعاونی روستایی و جهاد کشاورزی رخ‌داده که حتی در دولت قبل نیز شاهد آن نبودیم؛ بعدازاینکه تعاون روستایی ۲۳ تن زعفران کشاورزان محروم را خریداری کرد آیین‌نامه خود را تغییر داده و فقط سه‌هزارم درصد محصول زعفران تحویل داده‌شده را مشمول قیمت‌گذاری کرد.

وی اضافه کرد: آقای ساداتی نژاد مراقب باشید که چه کسانی طرف مشورت شما هستند؛ دو سال تلاش کردیم که شر مافیای زعفران را از سر کشاورزان کم شود؛ پس مراقب باشید آن‌ها مجدد نظراتشان را به شما تحمیل نکنند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: افرادی به وزیر کشاورزی مشورت می‌دهند که زعفران مردم محروم را با ۲ الی ۳ هزار دلار در خارج از کشور می‌فروشند لذا وزیر کشاورزی باید به این موضوع ورود کرده و اجازه ندهد حقوق بیش از ۵۰۰ هزار کشاورز زعفران کار تضییع شود.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی در تذکری به سازمان تعاونی روستایی نیز خواستار پایبندی این سازمان به آنچه که پیش‌تر درباره خرید زعفران اعلام کرده بود، شد.

افرادی به وزیر کشاورزی مشورت می‌دهند که زعفران مردم محروم را با قیمت ۲ الی ۳ هزار دلار در خارج از کشور می‌فروشند لذا وزیر کشاورزی باید به این موضوع ورود کرده و اجازه ندهد حقوق بیش از ۵۰۰ هزار کشاورز زعفران کار تضییع شود

محسن زنگنه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری به وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: تغییر در سیاست‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی درباره خرید محصولات کشاورزی مطرح می‌کند می‌تواند موجب ایجاد نا اطمینانی در بدنه کشاورز و دامدار به سیاست‌های دولت شود.

وی در این رابطه اعلام کرد: امیدواریم که تعاونی روستایی در خصوص خرید زعفران بر اساس شیوه‌ای که در ابتدا اعلام کرده بود، پایبند باشد تا خدای‌نکرده موجبات نارضایتی و نا اطمینانی طیف کشاورز را در پی نداشته باشد.

حق به‌حق دار می‌رسد

درحالی‌که زعفران کاران مدعی هستند با دستورالعمل جدید تعاون روستایی بر اساس شاخص کروسین ۲۹۰ حق بسیاری از آن‌ها پایمال خواهد شد اما علی حسینی، عضو هیئت‌رئیسه شورای ملی زعفران می‌گوید: با این اقدام اتفاقاً حق به‌حق دار می‌رسد.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: بخشنامه ابتدایی خرید حمایتی که شاخص کروسین زعفران را ۲۳۰ و رطوبت را ۱۰ اعلام کرده بود که به نظر بنده غیر کارشناسی شده بود.

نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه خرید حمایتی زعفران اذعان می‌کند: شاخص کروسین ۲۳۰ زعفران یعنی اینکه این زعفران مربوط به دو سال پیش است و رطوبت ۱۰ برای زعفران یعنی ۲ درصد آب فروخته می‌شود!

تغییر شرایط خرید زعفران صدای کشاورزان را درآورد| زعفران‌کاران دست به دامان رئیسی

وی بیان می‌کند: کشاورزی که با شاخص کروسین ۲۹۰ زعفران را تولید کرده زعفرانش باید با بالاترین قیمت از او خریداری شود و کسی که زعفران با کروسین پایین تولید می‌کند نیز باید باقیمت پایین از او زعفرانش خریداری شود لذا خرید زعفران با کروسین ۲۳۰ عادلانه نیست.

کروسین شاخص ارزش گذاری زعفران

نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه خرید حمایتی زعفران بیان می‌کند: از ابتدای خرید حمایتی زعفران ۸۷ درصد زعفرانی که تحویل انبارها شده بود با شاخص کروسین روی مرز ۲۳۰ بوده که با بالاترین قیمت خریداری‌شده و این مسئله بی‌انصافی بوده و حق به حق‌دار نرسیده است.

وی توضیح می‌دهد: با بخشنامه قبلی کشاورزی که بهترین زعفران را با شاخص کروسین ۲۹۰ تولید کرده نیز باید باقیمت۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان محصول خود را می‌فروخت و کسی که زعفران قدیمی داشت نیز باقیمت بالا زعفران را می‌فروخت. اگر نسبت به بخشنامه اولیه اعتراض نمی‌کردیم خرید با آن مشخصات ادامه می‌یافت؛ جدول مشخصات بخشنامه اول منبع علمی و کارشناسی نداشت.

عضو هیئت‌رئیسه شورای ملی زعفران ادامه می‌دهد: اگر زعفران با شاخص کروسین پایین بخریم کالایی بدون کیفیت خریده‌ایم لذا هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست زعفران با شاخص کروسین ۲۳۰ یا ۲۴۰ بخرد و این زعفران در انبارهای سازمان تعاون بدون خریدار خواهد ماند.

حسینی با اشاره به قیمت خرید حمایتی هر کیلو زعفران به مبلغ ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان توسط دولت ابراز می کند: این قیمت برای زعفرانی است که بیشترین شاخص کروسین را دارد.

اگر زعفران با شاخص کروسین پایین بخریم کالایی بدون کیفیت خریده‌ایم لذا هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست زعفران با شاخص کروسین ۲۳۰ یا ۲۴۰ بخرد و این زعفران در انبارهای سازمان تعاون بدون خریدار خواهد ماند.

وی با اشاره به این موضوع که زعفران با کروسین شاخص۲۵۰ یا ۲۶۰ در بازار۲۸ میلیون تومان خریداری می‌شود می‌افزاید: این در حالی است که دولت همین محصول را ۳۶ الی ۳۷ میلیون تومان خریداری می‌کند.

وی در خصوص اقدام اخیر دولت برای خرید زعفران بیان کرد: دولت ملاک خرید را کیفیت زعفران قرا داده است که این کیفیت توسط آزمایشگاه مشخص می‌شود لذا وقتی زعفران کیفیت داشته باشد، مشتری دارد، اما وقتی بدون کیفیت باشد مشتری ندارد.

وی اذعان می‌کند: اکنون کشاورزان محصول خود را فروخته و دلالانی که در انبارها زعفران دارند نگران زعفران سنواتی خود هستند. چرا باید زعفران ۱۰ میلیون تومانی را ۴۰ میلیون تومان فروخت ؟ دلیلی ندارد زعفرانی که ۱۰ میلیون خریده‌اند را ۴۰ میلیون تومان بفروشند.

حسینی با اشاره به ویژگی زعفران که برای مشتری از اهمیت برخوردار است، تصریح می کند: میزان کروسین، پیکروکروسین و سافرانال برای مشتری مهم است لذا این موارد در زعفران کشور ما بالاتر از حد استاندارد بین‌المللی است بنابراین باید از کیفیت و تاریخچه تولید زعفران کشور دفاع کنیم.

نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه خرید حمایتی زعفران می‌گوید: چندین سال بود که تعاون روستایی زعفران را به‌صورت حمایتی خرید می‌کرد و شورای ملی زعفران هیچ نقشی در این زمینه نداشت لذا امسال اولین سالی است که شورا در این کارگروه نماینده دارد و خیلی‌ها از این موضوع دلخورند، چون ما جلوی بسیاری از تخلفات ایستاده‌ایم.

وی یادآور شد: ما نظری را تحمیل نمی‌کنیم بلکه نظر کارشناسی خود را اعمال می‌کنیم و بر اساس کار کارشناسی فنی و علمی عمل می‌کنیم.

کد خبر: ۱۹۳٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      2 1
      باسلام باتشکر از شما بخاطر توجه به موضوع زعفران خدا خیرتون دهد
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
      0 0
      زعفران کهنه که ندادیم به تعاونی اینا همش بهانست
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      0 0
      مثقالی ۲۰۰ دارن میفروشن خدا بده برکت فکر کنم خوبه دیگه
    • امیر IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      0 0
      سلام. اصلا کار دولت درست نیست.. دستمرد کارگران زعفران و قیمت خرید کود و ... همشون شده سه برابر . چطور میشه زعفران قیمتش در جا میزنه!!!