۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
ضرورت پرهیز از توصیه هیجانی به کشت گیاهان دارویی
یک کارشناس گیاهان دارویی تاکید کرد؛

ضرورت پرهیز از توصیه هیجانی به کشت گیاهان دارویی

گرگان- پناهی، کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه باید از کشت هیجانی گیاهان دارویی پرهیز کرد، گفت: کشت محصول باید با توجه به آمایش اراضی، نوع محصول باشد.

مینا پناهی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در خصوص کشت گیاهان دارویی باید با توجه به آمایش اراضی، نوع محصول برای کشت به کشاورز معرفی شود از کشت هیجانی هم به شدت پرهیز کرد.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: ترویج نامناسب کشت گیاهان دارویی از عوامل موثر بر عدم توسعه این محصولات در استان است که با برنامه ریزی صحیح در این بخش می توان تولیدکننده را به سوددهی مناسبی رساند.

وی با بیان این موضوع که تولیدکنندگان گیاهان دارویی اغلب با سرمایه های شخصی دست به تولید می زنند، بیان کرد: اعتباراتی برای رشد این صنعت در نظر گرفته می شود ولی عدم اطلاع رسانی به کشاورزان و مشکلات اداری مربوط به دریافت اعتبارات، منجر به عدم استفاده از اعتبارات بانکی توسط کشاورزان شده است.

پناهی عدم ظرفیت سنجی در رابطه با آمایش سرزمینی برای گیاهان دارویی از مشکلات این صنعت دانست و یادآورشد: برخی از گیاهان دارویی در مناطقی کاشته می شوند که برخلاف انتظار منجر به کاهش مواد موثر دارویی در نسوج گیاهان دارویی می شود. شرایط آب و هوایی استان برای برخی از گیاهان دارویی مناسب و بر ای برخی از آنها نامناسب است.

وی ادامه داد: ایجاد نقشه متابلوکی جامع برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان الزامی است تا زارعان با توجه به آن محصول خود را کشت کنند.

این کارشناس کشاورزی حوزه گیاهان دارویی عدم بازاریابی مناسب برای گیاهان دارویی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: باید گیاهان دارویی را جزو دسته محصولات استراتژیک کشاورزی دانست و با خرید تضمینی کشاورز را به این نوع کشت سوق داد.

به گفته پناهی، کمبود صنایع فرآوری و بسته بندی در زنجیره تولید گیاهان دارویی، ضعف دربازاریابی علمی و حرفه ای و معرفی محصول، عدم وجود پایانه های فروش تخصصی و فقدان تضمین خرید محصول از جمله عوامل بازدارنده صنعت و تجارت گیاهان دارویی در گلستان است.

وی اظهار کرد: کشت گیاهان دارویی به دلیل نیاز کم به آب، در شرایط خشکسالی و قابلیت تولید در زمین های بی بهره می تواند در افزایش بهره وری از منابع آب و خاک موثر واقع شود.

وی در خاتمه یادآورشد: توسعه کشت گیاهان دارویی یک فرصت برای ایجاد اشتغال و اقتصاد است که باید بیشتر از گذشته به آن توجه کرد.

کد خبر: ۱۹۲٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha