۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
چالش سردی هوا و رشد نرخ فولاد

چالش سردی هوا و رشد نرخ فولاد

نوسانات بازار آهن روز گذشته نیز تا حدودی با روند افزایشی همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نوسانات بازار آهن روز گذشته نیز تا حدودی با روند افزایشی همراه بود، اما کماکان قیمت روز آهن در برخی حوزه‌ها ثابت اعلام شد؛ با وجود این تقاضا همچنان ضعیف بود و حوادث و بلاتکلیفی چند روز اخیر هم به افت تقاضا دامن زده است.

بازار ارز اما نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار در بازه ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی در نوسان بود. در پایان روز هم هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۶ هزار و ۳۵۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
روز دوشنبه نوسانات قیمت میلگرد متعدد بود به طوری که شمار زیادی از کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بودند و شماری از کارخانه‌ها با افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند. کف قیمت میلگرد روز گذشته حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ الی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد

قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی تقریبا در همه کارخانه‌ها ثابت بود؛ اما قیمت ورق سیاه نوسات متعددی داشت به این صورت که غالب کارخانه‌ها ثابت بودند و برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت.

قیمت قوطی آهن تغییر قیمت چشمگیری نداشت و تنها پروفیل نیکان برخی ضخامت‌های خود را حدود ۱۰۰ تومان افزایش داد، کف قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۱ هزار و ۲۰۰ الی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و سقف قیمت آن نیز ۲۲ هزار و ۲۰۰ الی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد. همچنین قیمت لوله مبلی، گازی، داربستی و سایر لوله‌ها بدون تغییر عرضه شدند. قیمت نبشی و ناودانی در شماری از مبادی فروش ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت اما عمدتا ثابت اعلام شد.

قیمت تیرآهن در تعدادی از کارخانه‌ها از جمله تیرآهن ذوب آهن اصفهان و ظفربناب حدود ۱۰ الی ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و تعدادی نیز بدون تغییر محصولات خود را عرضه کردند.

استقبال از محصولات فولادی در بورس
براساس آمار موجود نرخ شمش بورسی در مقایسه با شمش صادراتی حدود ۱۰ درصد گران‌تر اعلام شد، نخستین موج سرما که وارد کشور شد به محدودیت مصرف گاز و انتشار خبر قطعی آن در برخی صنایع منجر شد، این امر که ممکن است کمبود مواد اولیه را در پی داشته باشد به رقابت ۲۰ درصدی آهن اسفنجی در بورس کالا و رونق معاملات شمش فولادی منتهی شد، این درحالی است که محصولات پایین‌دست زنجیره فولاد همچنان در فاز رکود هستند و تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در این بازار مشاهده نمی‌شود.

بالا بودن هزینه‌های تولید در کنار رکود عمیقی که در بازار حاکم است صنایع تکمیلی را با مشکل تأمین نقدینگی مواجه خواهد کرد؛ این مسئله علاوه‌بر بحران‌های اقتصادی تبعات دیگری نیز در پی دارد که ممکن است جبران‌ناپذیر باشد.

معاملات شمش بورسی در هفته جاری درحالی رونق یافت که در چند هفته گذشته بسیار ضعیف گزارش می‌شد، گویا علت این رونق و تحرک در این بازار انتشار خبر قطعی گاز به دنبال آغاز سرما باشد.

از همین رو ترس از قطعی گاز و توقف تولید و کمبود محصول اولیه، در کنار نوسانات افزایشی نرخ دلار، به رشد تقاضای شمش در بورس کالا منتهی شد. به طوری که از ۱۸۳ هزار تن شمش عرضه شده، ۲۷۰ هزار تن تقاضا ثبت شد که معامله ۱۶۰ هزار تنی را در پی داشت به گونه‌ای که حدود ۸۷ درصد از محصول عرضه شده به فروش رسید.

همچنین احتمال کاهش یا توقف تولید آهن اسفنجی در هفته‌های آتی به دلیل کمبود انرژی گاز، به معاملات چشمگیر این محصول در بورس کالا منجر شد به‌طوری که رقابتی بیش از ۲۰ درصد برای آهن اسفنجی ثبت شد.

رقابت هیجانی که برای آهن اسفنجی ایجاد شد و همچنین اثر این روند بر افزایش هزینه تولید موجب شد در هفته‌های پایانی آبان خرید این محصول محدود شده و تنها به مصرف‌کنندگان نهایی اختصاص یابد.

این برنامه در ابتدا به افت معاملات این محصول منتهی شد اما انتشار خبر قطعی گاز واحدهای احیا از اواسط آذرماه به رونق معاملات این محصول در بورس منجر شد. در هفته جاری تنها ۴۱ درصد از این محصول در بورس عرضه شد که تقریبا ۵۰ درصد کمتر از حجم عرضه‌های همیشگی بود.

علت اصلی این امر کمبود و قطعی گاز عنوان شد، بنابراین مصرف‌کننده نهایی نیز با پیش‌بینی احتمال کمبود این محصول در روزهای آتی آهن اسفنجی بورسی را با قیمتی بالا معامله کرد، به‌طوری که قیمت آهن اسفنجی با افزایش ۲۰ درصدی نرخ پایه، به ۹ هزار و ۴۴۰ تومان رسید. گفتنی است افزایش نرخ آهن اسفنجی به افزایش هزینه‌های تولید منجر می‌شود که در نتیجه آن قیمت شمش و سایر مقاطع فولادی نیز افزایش خواهد یافت.

شمش فولادی عرضه شده در روز گذشته(دوشنبه) نیز گویا افزایش قیمت داشته و در بازه ۱۲ هزار و ۹۰۰ الی ۱۳ هزار و ۹۱۸ اعلام شد. افزایش قیمت شمش درحالی رخ داد که مطابق فرمول ابداعی در صورتی که ۵۰ درصد از شمش معامله نشود در عرضه بعدی ۳ درصد کاهش قیمت خواهد داشت، بنابراین انتظا می‌رفت عرضه شمش بورسی روز دوشنبه کاهشی باشد اما رویه برعکس شد و قیمت شمش افزایشی شد.

شمش عرضه شده در بورس روز گذشته با نرخ میانگین ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد که با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس و ... نرخ نهایی این محصول حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان تمام شد. همچنین با احتساب هزینه تبدیل و هزینه حمل و نقل، نرخ نهایی میلگرد تولیدشده به ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد اما این درحالی است که به دلیل رکود تقاضا در فصل سرد سال، معاملات چندانی هم انجام نمی‌شود.

گفتنی است در شرایط کنونی رشد مثبت نرخ دلار تا حدودی به تحریک متقاضیان سرمایه‌ای منجر شده است اما افت چشمگیر ساخت و سازها، تمایل برای استفاده از سیمان به جای میلگرد به کاهش تقاضای سرمایه‌ای منجر شده است. به همین جهت شاهد رکود تورمی در بازار داخلی هستیم، با این اوصاف تورم در مقاطع فولادی ممکن است به چالش‌هایی در تأمین نقدینگی و تأخیر در پرداخت حقوق و مطالبات نیروی انسانی منجر شود که نتیجه چنین شراطی چیزی جز بحران نخواهد بود.

کد خبر: ۱۹۲٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha