۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
پالایشگاه لبنی مازندران تشنه شیر
بازار گزارش می‌دهد؛

پالایشگاه لبنی مازندران تشنه شیر

آمل- ذبح دام ها و برچیده شدن دامداری های سنتی و کوچک به دلیل مشکلات و تبعات فراروی، دست نیاز بزرگترین پالایشگاه شیر مازندران را به سوی دیگر استان ها دراز کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: کارخانه های لبنی مازندران به بیش از سه هزار تن شیر خام نیاز دارند و از این میزان ۱.۵ میلیون تن آن در پالایشگاه شیر استان مصرف می شود. کمبود تولید شیر در فروش سنتی آن به فروشگاه ها و مغازه داران سبب شده تا صنایع لبنی استان، مواد اولیه مورد نیاز و شیر را از سایر استان ها تامین کنند.

سه میلیون دام سبک و ۷۷۰ هزار دام سنگین در مازندران در سال های قبل وجود داشت که بخشی از ان طی دو سال اخیر به دلیل گرانی علوفه و نهاده ها سر از قصابی ها و سلاخ خانه درآوردند و برچیده شدن دام ها به کاهش تولید شیر کمک کرد.

از سوی دیگر کاهش تولید شیر و مواد اولیه طی سال های گذشته منجر شد بسیاری از صنایع لبنی و تولیدی استان به دلیل توجیه اقتصادی نداشتن برچیده شوند.

در حال حاضر ۶۶ سکوی شیرهای تولیدی مازندران را جمع آوری می کنند.فروش دام ها و صنعتی نبودن تولید شیر در مازندران واحدهای لبنی را برای تامین شیر با مشکل روبرو کرده است. مدیرعامل شرکت کاله آمل با بیان اینکه پالایشگاه شیر آمل روزانه ۱.۲ میلیون لیتر شیر را پالایش می کند، گفت: همچنین سالانه ۳۰۰ میلیون دلار محصول صادر می شود.

غلامعلی سلیمانی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: درحال حاضر پالایشگاه شیرکاله در آمل ظرفیت پالایش و فرآوری روزانه پنج میلیون لیتر شیر را دارد که با راه اندازی فاز نخست آن روزانه ۱.۲ میلیون لیتر شیر را پالایش و تجزیه می‌کند.

فقط ۵۰۰ هزار تن شیر در مازندران تهیه می شود

سلیمانی افزود: با توجه به نیاز روزانه حدود یک ونیم میلیون لیتری شرکت کاله آمل به شیر، کمتر از ۵۰۰ هزار لیتر آن درمازندران توسط دامداری های مازندران تامین وبقیه مورد نیاز این شرکت از حدود ۲۲ استان کشور تامین می شود.

پالایشگاه لبنی مازندران تشنه شیر

وی ایجاد دامداری های ۱۰۰ راسی درکشور را یک اقدام مهم درتامین شیر مورد نیاز پالایشگاه های شیر در شرکت کاله برای فرآوری وتبدیل صدها محصول باارزش عنوان کرد و گفت: با واگذاری زمین مورد نیاز در مازندران که استاندار مازندران قول آن را داده، جهاد کشاورزی استان در کمترین مدت دراختیار شرکت کاله قرار دهد، حتی در امر آموزش به جوانان تحصیل کرده در روستاها برای ایجاد دامداری های کوچک نیز برعهده خواهد گرفت.

مدیرعامل و بنیانگذار شرکت کاله آمل، با بیان اینکه هم‌اکنون محصولات «کاله» سالانه به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار صادر می‌شود، تصریح کرد: با راه‌اندازی کامل پالایشگاه شیر ارزش این صادرات به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید و می‌تواند پس از صنعت پتروشیمی بیشترین ارزآوری را برای کشور داشته باشد.

هم‌اکنون محصولات «کاله» سالانه به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار صادر می‌شود، با راه‌اندازی کامل پالایشگاه شیر ارزش این صادرات به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید و می‌تواند پس از صنعت پتروشیمی بیشترین ارزآوری را برای کشور داشته باشد

سلیمانی گفت، شرکت کاله درچند دهه گذشته از فعالیت کاری خود با جذب صدها نیروی کاری متخصص وتحصیل کرده از دانشگاه های معتبر داخلی وخارجی سهم قابل توجهی درتولید واشتغال وهمچنین ارزآوری منطقه داشته واین مهم را همچنان ادامه خواهد داد.

وی اشاره به اینکه پالایشگاه شیر کاله نه تنها در کشور و خاورمیانه، بلکه در سطح آسیا جزو اولین ها و برترین هاست، تصریح کرد، با راه اندازی این پالایشگاه، از خروج سالانه یک میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

توسعه دامداری های کوچک در ۶۴ بخش مازندران

برای جبران خلا تولید شیر در مازندران قرار است دامداری های کوچک و ۱۰۰ راسی در ۶۶ بخش مازندران و دو هزار روستا احداث شود تا مشکل تامین شیر کارخانه های لبنی برطرف شود. استاندار مازندران توسعه دامپروری را از مهمترین برنامه ها برای فعال شدن اقتصاد روستاها ذکر کرد و گفت: از این رو برنامه های اقتصادی در سه هزار و ۶۰۰ روستای استان تدوین و طراحی شده است.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکل تامین شیر کارخانه های لبنی و پالایشگاه شیر استان گفت: مقرر است دو هزر دامداری ۱۰۰ راسی در ۶۶ بخش و دو هزار روستای استان احداث شود.

وی با تاکید براین که جهاد کشاورزی باید نسبت به تامین زمین مورد نیاز برای ایجاد دامداری های کوچک روستایی اقدام کند، گفت: ایجاد شهرک های دامپروری خرد روستایی برای تامین شیر مورد نیاز جزو برنامه های با اهمیت دولت به شمر می رود.پحسینی پور یادآور شد: سکوهای شیر باید شیر این واحدها را جمع آوری و به پالایشگاه شیر استان منتقل کنند وتوسعه تعاونی های خرد برای دستیابی به چنین هدف لازم است.

وی کاهش تولید شیر را در استان زیبنده ندانست و گفت: در حال حاضر پالایگشگاه لبنی، شیر مورد نیاز را از دیگر مناطق کشور تامین می کند..

به تاکید کارشناسان و صاحبنظران احداث پالایشگاه شیر می‌تواند منجر به رونق چرخ‌های زنگ زده کارخانه‌های لبنی شود که به دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل شده است و به گفته اسماعیل خاتمی مقدم بیش از ۴۵ کارخانه لبنی در مازندران وجود داشت که اکنون به شش تا هفت واحد رسیده است.

پالایشگاه لبنی مازندران تشنه شیر

وجود بیش از هفت میلیون واحد دامی در مازندران درحالی که نیمی از این دام ها شیری هستند اما در حال حاضر به دلیل کامل نبودن زنجیره تولید، حجم زیادی از شیرهای تولیدی در استان به صورت سنتی به فروشگاه ها و سوپرمارکت ها فروخته می شود و این مسئله سبب می شود تا کارخانه های صنایع لبنی استان برای تامین نیازها به خارج از استان چشم داشته باشند.

دامداری های کوچک در حال جمع شدن

علی احمدی دامدار روستایی در مازندران با اشاره به این که گرانی علوفه ها سبب شده تا دامداری های سنتی و کوچک برچیده و حذف شود، گفت: دامداری صرفه اقتصادی ندارد و این مسئله سبب شده تا بسیاری از دام های مولد طی دو سال گذشته کشتار و ذبح شود.

وی با بیان این که هر راس گاو سنگین روزانه ۱۲ کیلوگرم خوراک نیاز دارد درحالی سهمیه درنظر گرفته شده به یک کیلو هم نمی رسد، گفت: باید برای تامین نهاده ها حمایت های مناسبی صورت گیرد و از سوی دیگر پایین بودن نرخ خرید شیر و دیرچرداخت شدن آن توسط سکوهای جم آوری و صنایع سبب شده تا دامداران شیرها به صورت سنتی به مغازه ها و مشتریان خانگی بفروشند.

سرمایه گذاری بر روی فرآورده‌های لبنی و تأمین پروتئین سالم در ارتقای سلامت جامعه تأثیر شگرفی دارد، از سوی دیگر همچنین در ارزآوری و جلوگیری از خروج سرمایه‌های کشور تأثیر مثبتی خواهد داشت.

طی سال های گذشته به دلیل اعمال سیاست های نادرست بسیاری از صنایع لبنی استان جذف شدند و در حال حاضر شمار صنایع لبنی استان زا انگشت یک دست فراتر نمی رود درحالی که در گذشته بیش از ۴۵ کارخانه صنایع شیر و لبنی در استان فعال بوده است.

کد خبر: ۱۹۱٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اسمعیل IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      0 0
      در این اوضاع گرونی آذوقه اصلا مقرون به صرفه نیست منم داشتم همش رو مفت قصاب برداشت یکبار ضرر کردم ولی دیگه ادامه ندادم و نخواهم داد کار از بنیاد خرابه افراد تازه کار و بی تجربه مواظب باشید بیچاره نشید
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      0 0
      وقتی دامدار نابود میشه شیر ماست کره خامه گوشت قصابی ها نصف جمعیت فعال نابود میشه دامدار نابود شده وگر ن شیر به مغازه دار نمیدن
    • مجید TR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      0 0
      شما وام نمی خواد بدید اون ده درصد دامداری که تو کشور تا حالا دوام اوردن را دریابید
    • همایون GB ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      لطفاً این مورد را هم در نظر بگیرید که تبدیل شدن استان به قطب توریستی و گردشگری و کارهای راحت و ساده ای که بوجود آمده دیگر برای کسی دامداری و مشکلاتش ارزشمند نیست و بهتر است به دلالی و اجاره دادن منزل و کارهای راحتتر اشتغال داشته باشند.