مشکل مالیات بر ارزش افزوده واردات در فرودین و اردیبهشت حل می‌شود
در کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد

مشکل مالیات بر ارزش افزوده واردات در فرودین و اردیبهشت حل می‌شود

اعضای شورای گفت‌وگو درباره مرجع تصویب چگونگی برخورد با مطالبه‌نامه‌های کسر دریافتی مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ETS در ۲ ماه اول سال، تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اعضای کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو در نشست اخیر صدور مطالبه نامه‌های کسر دریافتی مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ETS در ۲ ماه آغازین سال جاری توسط گمرک را بررسی کردند و مقرر شد به منظور دریافت مصوبه برای عدم دریافت این مابه‌التفاوت از واردکنندگانی که مالیات ارزش‌افزوده خود را بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومان پرداخت کرده بودند، موضوع در صحن اصلی شورای گفت‌وگو مطرح شود.

اجرای محاسبه ارزش کالای وارداتی بر اساس نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی از ۲ خرداد سال جاری در سامانه‌های گمرک صورت پذیرفت و واردکنندگانی که از ابتدای سال و قبل از این تاریخ، کالاهای وارداتی خود را اظهار کرده‌اند، بر اساس نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، مالیات ارزش افزوده کالای وارداتی خود را پرداختند و برای پرداخت مابه التفاوت محاسبه مالیات ارزش افزوده با نرخ ارز ای. تی. اس (ETS) و نرخ ۴۲۰۰ تومانی، تعهدنامه ارائه کردند.

این درحالی است که در هفته‌های اخیر تعدادی از فعالان اقتصادی اعلام کردند که گمرک، مطالبه نامه‌های کسر دریافتی بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ETS برای کالاهایی که در دو ماه اول سال جاری اظهار شده‌اند را صادرکرده است. در حالی که شرکت‌ها بر اساس قیمت تمام شده کالای وارداتی، قیمت فروش خود را با توجه به بازارهای رقابتی تعیین و کالا را به مشتریان تحویل و ضمن دریافت قطعی مبالغ فروش در گزارش‌های ماهیانه و فصلی به سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان مالیاتی نیز این مبالغ اعلام و حتی مالیات ارزش افزوده فصلی را هم پرداخت کرده‌اند.

در واقع می‌توان گفت که برخی از کالاهای وارداتی در دو ماه ابتدایی سال که با همان محاسبه نرخ ارز ترجیحی اقدام به پرداخت مالیات ارزش افزوده خود کرده‌اند، پس از طی مراحل تولید و توزیع به فروش رسیده و مالیات ارزرش افزوده آن نیز بر اساس پرداخت‌های فصلی به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است.

بنابراین مطالبه نامه‌های صادره از سوی گمرک برای کسر دریافتی که به استناد بند ب ماده ۳ و ماده ۱۳۵ قانون امور گمرکی و ماده۶ و تبصره ۲ ماده ۱۷ قانون مالیات ارزش افزوده، گمرک مسئول دریافت آن است، بر اساس بند ب تبصره ۲ ماده ۵ قانون مالیات ارزش افزوده، مالیات مضاعف تلقی می‌شود.

بر این اساس درخواست بخش خصوصی این است که گمرک ایران در صدور این مطالبه نامه‌ها یا در صورت صدور، با درخواست متقاضی نسبت به حذف مبلغ مازاد مالیات ارزش افزوده از میزان مطالبه، نسبت به مودیان خوش حساب و همچنین نسبت به سایر مودیان با ارائه تاییدیه حوزه مالیاتی مبنی بر تسویه مالیات ارزش افزود دو فصل بهار و تابستان اقدام کند.

این موضوع که توسط شورای گفت‌وگوی استان قزوین مطرح و بررسی شده است، پیش از این نیز در جلسه‌ای با وزیر اقتصاد مطرح شده و درخواست ایشان نیز بررسی و حل آن بود.

بدین‌ترتیب نماینده سازمان امور مالیاتی نیز با توجه به تاکید وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر حل این مشکل از یک طرف و نیاز به دریافت یک مصوبه از مرجعی بالاتر به منظور برخوردی متفاوت با حدود ۴۰ هزار اظهارنامه صادر شده در فصل بهار از فراهم شدن مقدمات کار خبر داد.

در این راستا با توجه به اعلام موافقت از طرف گمرک مبنی بر پیگیری حل این مسئله، مقرر شد این موضوع به منظور دریافت مصوبه قانونی از یک مرجع بالاتر در صحن اصلی شورای گفت‌وگو مطرح شود و اعضای شورا با نظر وزیر اقتصاد درباره چگونگی تهیه متن مصوبه و مرجع تصویب آن تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر: ۱۹۱٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha