۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
تحول صنعت ساختمان با فناوری های شرکت های دانش بنیان| کاهش یک پنجمی از زمان ساخت و ساز ساختمان
بازار از گروه توسعه ساختمان تدبیر گزارش می دهد

تحول صنعت ساختمان با فناوری های شرکت های دانش بنیان| کاهش یک پنجمی از زمان ساخت و ساز ساختمان

گروه توسعه ساختمان تدبیر با بهره مندی از دانش شرکت های دانش بنیان نه تنها بر لبه دانش حرکت می کند بلکه با حمایت از این شرکت ها نقش موثری در آینده صنعت ساختمان ایفا خواهد کرد.

بازار؛ گروه مسکن: بیش از ۷ هزار شرکت دانش بنیان در سراسر کشور فعالیت دارند که از این تعداد فقط ۷۹ شرکت در حوزه صنعت ساختمان فعالیت دارند و موفق به دریافت تاییدیه های فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شده است. همین موضوع نشان دهنده حضور یک درصدی شرکت های دانش بنیان در حوزه ساختمان است که باید مورد توجه شرکت های ساختمان سازی قرار بگیرند.

از این رو با توجه به تعداد قابل توجه ساخت سالانه حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی و اجرای طرح هایی همچون نهضت مسکن ملی بهترین زمان برای شرکت های دولتی و خصوصی است تا از ظرفیت ها و دستاوردهای دانش بنیانی برای حمایت از این شرکت ها و حرکت خود بر روی لبه فناوری بهره مند شوند. اتفاقی که می تواند آینده صنعت ساختمان در کشور را متحول کند و بیش از یکسال است که گروه توسعه ساختمان تدبیر به این حوزه ورود کرده و از فناوری های روز در تولیدات جدید ساختمانی خود بهره می برد.

استفاده از ۱۲ فناوری دانش بنیانی در ساختمان ها

امسال نیز گروه توسعه ساختمان تدبیر در راستای هم افزایی با بنیاد برکت، شرکت های دانش بنیان حوزه ساختمان تحت حمایت این بنیاد را در کمیته توسعه فناوری خود بررسی می کند و از دستاوردهای آن ها به منظور مقاوم سازی هر چه بهتر سازه های ساختمانی، کاهش هزینه تمام شده، حفاظت از محیط زیست و غیره بهره می برد. اتفاق به نسبت نویی که سبب رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان هم می شود. شرکت هایی که زیر نظر بنیاد برکت نیستند و یا شرکت هایی که در برهه ای از زمان نیاز به حمایت مالی بنیاد برکت داشتند و حالا می خواهند مستقل شوند.

در این رابطه سعید ایلخانیها، مدیر مهندسی و توسعه فناوری گروه توسعه ساختمان تدبیر با اشاره به برگزاری ۳۵ جلسه در راستای شناسایی فناوری های نوین ساختمانی به بازار می گوید: «واحد توسعه فناوری در گروه توسعه ساختمان تدبیر سلسله جلسه های منظمی را به صورت هفتگی برای بهره گیری از تکنولوژی روز و فناوری های نوین در صنعت ساخت و ساز برگزار می کند.»

از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ فناوری جدید ساختمانی برای استفاده در پروژه های آتی گروه برگزیده شده است

وی با اشاره به اینکه این کار گروه در سال ۹۹ با هدف شناسایی، پیاده سازی و توسعه فناوری در پروژه های شرکت های تابعه گروه تشکیل شده است، اضافه می کند: «این کار گروه از ابتدای ۱۴۰۱ در راستای اجرایی شدن شعار سال با هدف شناسایی و دعوت از شرکت های دانش بنیان در این صنعت با تواتر بیشتر برگزار می شود؛ به طوری که از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ جلسه برگزار شده و بالغ بر ۱۸ فناوری نوین ساختمانی معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفته است.»

ایلخانیها ادامه می دهد: «از ۱۸ فناوری نوین ساختمانی معرفی شده تاکنون ۱۲ فناوری مورد تایید قرار گرفته و در پروژه های جدید گروه و شرکت های تابعه به کار گرفته شده است. حتی لیست مشخصات فنی مصالح مورد استفاده در پروژه‌ های گروه و شرکت های تابعه نیز با توجه به معرفی محصولات دانش بنیان ایرانی از قبیل رنگ‌ های ساختمانی با فناوری نانو، عایق‌ های صوتی و حرارتی بین واحدی، دیوارهای پانلی کامپوزیت سبک و مسلح با الیاف پلیمری، ملات های خمیری پلیمری، دیگ چگالشی جهت کاهش مصرف انرژی، نورگیر های هوشمند خورشیدی و... تدوین شده است.»

بهره مندی از فناوری نوین در اقدام ملی مسکن

مدیر مهندسی و توسعه فناوری گروه توسعه ساختمان تدبیر با اشاره به فناوری هایی که در طرح های جاری گروه مورد استفاده قرار گرفته بیان می کند: به دنبال شناسایی روش های کلان سریع و سبک سازی در این کمیته، از خدمات و روش اجرایی یک شرکت ساخت سازه‌ های بتنی با قالب ‌های ماندگار و تزریق بتن در جا جهت سرعت بخشی به ساخت پروژه‌ های اقدام ملی مسکن در شهر جدید ایوانکی استفاده شد. همچنین در یکی دیگر از پروژه های گروه از خدمات طراحی و روش ساخت یک شرکت دانش بنیان با عنوان سیستم سازه‌ ای CFT، که سیستمی متشکل از ستون‌ های پرشده با بتن است استفاده شده است.

دستور العمل تامین فضای ایمن در برابر زلزله برای اولین بار در گروه توسعه ساختمان تدبیر تهیه و در الزامات مشخصات فنی مصالح مورد استفاده نیز آورده شده است

وی با اشاره به بهره مندی از فناوری هایی که به کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها کمک می کند می افزاید: «در جهت اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و بهینه سازی مصرف انرژی در یک پروژه به صورت پایلوت قراردادی با مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی جهت ارائه خدمات مشاوره در طراحی آکوستیکی و بهینه‌ سازی مصرف انرژی منعقد شده است.»

ایلخانیها تاکید می کند: «در کمیته توسعه فناوری گروه توسعه ساختمان تدبیر، علاوه بر شناسایی و معرفی فناوری های نوین ساختمانی، به منظور ارتقاء سطح کیفی و ارزش پروژه ها مطالعات پژوهشی و تدوین دستورالعمل هایی نظیر دستور العمل تامین فضای ایمن در برابر زلزله (فضایی ایمن و قابل دسترس جهت استقرار ساکنین در زمان وقوع زلزله و پس از آن) که برای اولین بار در گروه توسعه ساختمان تدبیر تهیه و در الزامات منضم به لیست مشخصات فنی مصالح مورد استفاده در پروژه‌ های گروه و شرکت های تابعه نیز آورده شده است.»

کمک دانش بنیان ها به توسعه ساختمان سازی صنعتی

مسعود میری، معاون فنی و توسعه فناوری گروه توسعه ساختمان تدبیر نیز با اشاره به اهداف اصلی بهره مندی از دانش شرکت های دانش بنیان در حوزه ساختمان به بازار می گوید: «اگر به عنوان یک ایرانی از محصولات تولید شده در کشورمان استقبال نکنیم هیچ وقت نمی توانیم انتظار داشته باشیم تولیدات کشور صادراتی شود؛ چرا که هیچ مجموعه ای از روز نخست بزرگ و توانمند نبوده و این حمایت های مردمی و دولت ها بوده که سبب معرفی و شناخته شدن شرکت ها شده است.»

وی با اشاره به دستاورد هایی که شرکت های دانش بنیان حوزه مسکن برای این صنعت دارد اضافه می کند: «کوتاه کردن زمان ساخت ساختمان برای شرکت های ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو همواره به دنبال تکنولوژی هایی هستیم که سرعت ساخت و ساز را افزایش دهد. به خصوص که با رکود بازار، تولیدات ساختمانی در مسیر افزایش قیمت قرار دارند و اهمیت بازگشت سرمایه مضاعف می شود.»

زمان ۳ ساله ساخت یک پروژه ساختمانی با بهره مندی از دانش یک شرکت دانش بنیان ۵ ماه کاهش یافته است

میری تاکید می کند: «وقتی برای ساخت یک پروژه ساختمانی یک زمین خریداری می شود در خوش بینانه ترین حالت در حدود ۶ ماه زمان می برد تا پروانه ساخت اخذ شود. همچنین بین ۲ تا ۲.۵ سال پروسه ساخت طول می کشد؛ یعنی ۳ سال زمان می برد تا محصول این صنعت تولید و به فروش برسد، برای همین هر چقدر بتوانیم این زمان را کاهش دهیم به نفع شرکت است. از این رو بهره مندی از دانش شرکت های دانش بنیان در این حوزه برای مجموعه هایی همچون گروه توسعه ساختمانی تدبیر از اهمیت بالایی برخوردار است.»

معاون فنی و توسعه فناوری گروه توسعه ساختمان تدبیر می افزاید: «برای مثال در یکی از پروژه های ساختمانی که در دست داریم از سازه CFT استفاده می کنیم که همین موضوع باعث شده زمان ساخت در حدود ۵ ماه کاهش یابد. همچنین با توجه به اینکه در حدود ۱۰۰ پروژه در دست اجرا داریم، سرعت بازگشت سرمایه اهمیت بالایی بر ما دارد.»

وی با اشاره به تاثیرگذاری فناوری های شرکت های دانش بنیان بر روی کیفیت پروژه ها توضیح می دهد: «شاید در برخی از صنایع همگام با برخی از کشورها نباشیم اما در صنعت ساختمان خیلی عقب نیستیم و به نظر بنده بهره مندی از دانش شرکت های دانش بنیان می تواند صنعت ساختمان کشور را به تراز جهانی برساند و به ساختمان سازی صنعتی کمک کند.»

همکاری مشترک بنیاد برکت و توسعه ساختمان تدبیر

همانطور که اشاره شد دستاوردهای شرکت های دانش بنیان ساختمانی به گروه توسعه ساختمان معرفی می شود تا از آن ها در پروژه های جدید متناسب با نیاز گروه استفاده شود. در این بین بنیاد برکت نیز شرکت های دانش بنیان ساختمانی تحت پوشش خود را به این گروه معرفی می کند تا ضمن حمایت مالی که از این شرکت ها انجام داده، در پروژه های ساختمانی گروه توسعه ساختمان نیز بتوانند نقش آفرینی کنند و بر سابقه فعالیت خود بی افزایند. البته هر شرکتی نمی تواند به این حوزه ورود کند و باید در حوزه دانش و تکنولوژی ساختمانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

مسلما شرکت هایی که تاکنون در گروه توسعه ساختمان تدبیر مورد بررسی قرار گرفته اند بیش از این فناوری هایی است که به آن ها اشاره شد و بعد از این هم قرار است شرکت های بیشتری به جمع دانش بنیان های این گروه اضافه شود. اتفاقی نو که در راستای حمایت از دانش شرکت های دانش بنیان کشور و بهبود فضای صنعت ساختمان در حال وقوع است.

کد خبر: ۱۹۰٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha