۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
 اقتصاد جهانی در انتظار شوک‌های بسیار سخت

اقتصاد جهانی در انتظار شوک‌های بسیار سخت

به گفته یک اقتصاددان ارشد، رکود اقتصادی پیش روی جهان، به تغییر ساختاری عمیقی منجر خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، محمد الاریان هشدار داده که مایل هستیم چالش‌های اقتصادی را موقتی و برگشت‌پذیر ببینیم، اما این بار جهان به سمت تغییر اقتصادی و مالی عمیقی پیش می‌رود. الاریان مشاور ارشد اقتصادی آلیانز و مدیر عامل سابق شرکت بانفوذ PIMCO است. این اقتصاددان در تفسیری برای مجله فارین افرز نوشت که ترکیب فشارها بر عرضه، سیاست انقباضی بانک مرکزی و شکنندگی بازار همگی بر رشد اقتصاد تاثیر می‌گذارند.

سه روند جدید به چنین تحولی اشاره دارند و احتمالاً نقش مهمی در شکل‌دهی نتایج اقتصادی در چند سال آینده خواهند داشت که عبارتند از: تغییر تقاضای ناکافی به عرضه ناکافی به‌عنوان عقب‌نشینی بزرگ چند ساله بر رشد، پایان نقدینگی بدون محدودیت بانک‌های مرکزی و شکنندگی بالای بازارهای مالی.

او معتقد است: این تغییرات به توضیح بسیاری از تحولات اقتصادی غیرعادی چند سال اخیر کمک می‌کند و احتمالاً با افزایش مکرر شوک‌ها، عدم اطمینان بیشتری در آینده ایجاد می‌کند. این اقتصاددان هشدار داد که این تغییرات بر افراد، شرکت‌ها و دولت ها، تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهند گذاشت.

الاریان از فدرال رزرو آمریکا به ویژه به دلیل سرعت کم در تشخیص تأثیر مخرب تورم بر اقتصاد و سپس افزایش شدید نرخ بهره برای جبران زمان از دست رفته انتقاد کرد. وی همچنین گفت که بازارها، انتظار پول آسان از بانک‌های مرکزی داشته و اثر نادرست آن این بوده که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های مالی جهانی به مدیریت دارایی، سهام خصوصی و صندوق‌های تامینی، در میان سایر نهادهای کمتر نظارت شده سرازیر شود.

کد خبر: ۱۹۰٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha