۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
تعداد بانک های پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به عدد ۵ رسید| پرداخت ۲۵ هزار فقره تسهیلات
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با بازار:

تعداد بانک های پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به عدد ۵ رسید| پرداخت ۲۵ هزار فقره تسهیلات

حمیدی مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه بانک رفاه هم به جمع بانک های پرداخت کننده وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی پیوست گفت: ۲۵ هزار فقره وام مسکن روستایی پرداخت شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بر اساس مصوبه هیئت دولت، سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی) با بازپرداخت ۲۰ سال با نرخ سود ۵ درصد تعیین شد. در این مصوبه مقرر شد تا متقاضیانی که از ۲۴ آبان ماه پارسال تشکیل پرونده داده اند و حتی ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کرده اند نیز بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

البته اگر چه هنوز اصلاحیه این مصوبه که در ۹ آبان ماه امسال صورت گرفت از سوی دولت ابلاغ نشده است اما برخی بانک ها از میان ۹ بانک عامل قبل از این ابلاغیه اقدام به پرداخت تسهیلات کرده اند.

سید رضا حمیدی مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که چه بانک هایی در روزهای گذشته به جمع ۹ بانک عامل پیوستند گفت: در حال حاضر با اضافه شدن «بانک رفاه» جمع بانک هایی که وام مسکن روستایی پرداخت می کنند به عدد رسید. در حال حاضر یانک سپه، کشاورزی، تجارت، پست بانک و رفاه عملیات پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی را انجام می دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر و تا چند روز گذشته میزان پرداخت تسهیلات مسکن روستایی توسط بانک های عامل به ۲۵ هزار فقره رسیده است و قطعا با ابلاغ اصلاحیه مصوبه تسهیلات مسکن روستایی سرعت پرداخت از سوی بانک ها بیشتر شود.

آنطور که به نظر می رسد باید در طی این یکی دو روز آینده این اصلاحیه ابلاغ و پرداخت تسهیلات آسانتر شود

حمیدی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت اعلام نکرده است این اصلاحیه چه زمانی ابلاغ خواهد شد؟ چرا که برخی بانک ها به دلیل همین عدم ابلاغ اصلاحیه پرداخت تسهیلات به روش سفته زنجیره ای را نیز متوقف کرده اند؟ تاکید کرد: آنطور که به نظر می رسد باید در طی این یکی دو روز آینده این اصلاحیه ابلاغ و پرداخت تسهیلات آسانتر شود.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که در میان بانک های عامل که ابلاغیه را انجام نداده اند و هنوز شعب این بانک عملیات پرداخت تسهیلات را انجام نمی دهد بانک مسکن است. در حالیکه این بانک، بانک تخصصی بخش مسکن است؟ گفت: به هر حال بانک مسکن نیز وعده داده است که بزودی عملیات ابلاغ را انجام دهد. البته شاید چون این بانک با سرپرستی اداره می شود این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است. اما به هر حال طبق قولی که داده شده است قرار است این موضوع در هیات مدیره بررسی و تصویب شود و تا یکی دو روز آینده این بانک نیز عملیات ابلاغ را انجام دهد.

یکی از مشکلات این روزهای وام مسکن روستایی دریافت تسهیلات به روش سفته زنجیره ای است. موضوعی که اکبر نیکزاد رئیس کل بنیاد مسکن به آن اشاره کرده و اعلام کرده است که این موضوع بزودی در جلسه ای که با وزیر اقتصاد برگزار خواهد شد رفع می شود.

این مشکل به قدری برای برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی حادّ و مهم است که برخی از آنها در تماس با خبرگزاری بازار اعلام کرده اند که به دلیل اینکه هنوز موضوع سفته زنجیره ای حل نشده است شعب بانک هایی که عملیات پرداخت را انجام می دهند از اعطای وام به روش سفته زنجیره ای خودداری می کنند.

در حال حاضر بانک ها با اخذ تضامین بر اساس دستورالعمل وام های خُرد بانک مرکزی اقدام به اعطای تسهیلات به متقاضیانی که بنیاد مسکن معرفی کرده است می کنند

حمیدی در پاسخ به این پرسش که برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی همچنان از وجود مشکل پرداخت تسهیلات به روش سفته زنجیره ای گلایه دارند؟ گفت: قطعا با ابلاغ اصلاحیه مصوبه وام مسکن روستایی شرایط پرداخت تسهیل خواهد شد. چرا که برخی از بانک ها منتظر ابلاغ اصلاحیه مانده اند. این اصلاحیه به خوبی نشان داده است که پرداخت وام به شیوه سفته زنجیره ای مشکلی ندارد. اما به هر حال در حال حاضر بانک ها با اخذ تضامین بر اساس دستورالعمل وام های خُرد بانک مرکزی اقدام به اعطای تسهیلات به متقاضیانی که بنیاد مسکن معرفی کرده است می کنند.

نیکزاد رئیس بنیاد مسکن چند روز پیش اعلام کرده بود که تمام متقاضیانی که از ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به بعد پروانه گرفتند و ساخت واحد را شروع کردند مشمول این وام می شوند که برخی افراد ۱۰۰ میلیون تومان را در ابتدای کار دریافت کرده اند و مابه التفاوت آن را هم دریافت خواهند کردند. تاکنون۲ هزار متقاضی دریافت وام داشته اند که آمار خوبی است. بانک های عامل همکاری خوبی داشتند. در سفته زنجیره ای وقفه ای ایجاد شده بود که قرار است طی جلسه ای با وزیر اقتصاد رفع شود.

کد خبر: ۱۹۰٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      3 0
      تورو خدایکاری کنید صدای ما به هیچ جایی نمی‌رسه الان هیچ کارمندی ضامن ما نمیشه حتی برادرهای خودمم چرا اینقدر اذیتمان مکنید چرا دروغ میگن ضامن‌ها زنجیره‌ای نیست ساخت سازمان نیمه کاره رها شده
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      2 0
      سلام ، تکلیف مابه التفاوت وام 200 میلیونی مسکن روستایی برای شهرهای زیر 25000 نفر جمعیت که سه الی چهار ماه پیش 100 میلیون اول را گرفته اند چه خواهد شد وچه زمان مابقی پرداخت خواهد گردید؟
    • مهدی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      0 0
      سلام من امسال صد میلیون گرفتم ولی باقی صد میلیون ندادن میگن نمیدیم و این مطابق با خبری که نوشتین نیست تورخدا بررسی کنید دوباره تا باقی صد میلیون بگیریم ساختونم نصفه مونده
    • حسینی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      باسلام خواستم از بنیاد مسکن شهرستان نوشهر تشکر بکنم و از بانک رفاه کارگران مرکزی شهرستان نوشهر گلایه خواهشن وام مسکن روستایی رو پرداخت کنید
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      ۵ ماه از ۱۴۰۲ گذشت ولی بانک رفاه وامی نداد