۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
دلالان توتون مرغوب گلستان را در تجارت جهانی بی کیفیت جلوه می دهند
رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان:

دلالان توتون مرغوب گلستان را در تجارت جهانی بی کیفیت جلوه می دهند

گرگان- موسی خانی، رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان حضور واسطه گران را منجر به آسیب به بازار توتون دانست و گفت: دلالان توتون گلستان را در تجارت جهانی بی کیفیت جلوه می دهند.

علی موسی خانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کود و سوخت مورد نیاز توتونکاران در اختیار آنها قرار گرفته، اظهار کرد: امسال ۲۰۳۰ هکتار توتون در استان کشت شده که پیش بینی برداشت چهارهزار و ۲۰۰ تن می شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان افزود: سال گذشته مشکلاتی نظیر بیماری ساق سیاه برای توتونکاران ایجاد شد که دلیل آن استفاده از ارقام نامناسب بود.

وی ضمن بیان این مطلب که هزینه تولید زیاد است، اضافه کرد: هزینه کشت توتون در هر هکتار ۱۴۰ میلیون تومان برآورد شده به عبارتی هزینه توتون در هر کیلو ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

موسی خانی حضور واسطه ها را از مشکلات فراوری این صنعت برشمرد و افزود: متاسفانه یک عده واسطه برگ توتون را از کشاورز خریداری کرده و در کشوری دیگر با تفکیک برگ های مرغوب از نامرغوب، محصول بی کیفیت را با نام ایران به بازار عرضه می کنند.

وی ادامه داد: چنین رویکردی باعث آسیب به برند کالای ایرانی در بازار جهانی می شود، بنابراین تداوم این شرایط برای ایران و به خصوص گلستان که به نوعی خاستگاه کشت توتون است، مناسب نخواهد بود.

به گفته رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان، باید معیاری برای استانداردسازی صادرات توتون خام داشته باشیم تا محصولات با دسته بندی در سه درجه مختلف به بازار خارجی عرضه شود.

کد خبر: ۱۹۰٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha