۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
«شهروند» در بورس عرضه می شود؟ | تعیین تکلیف سهام شهرداری در فروشگاه رفاه
«بازار» گزارش می دهد

«شهروند» در بورس عرضه می شود؟ | تعیین تکلیف سهام شهرداری در فروشگاه رفاه

شهرداری تهران لایحه یک فوریتی واگذاری شهروند را مشروط به حفظ سهامداری عمده و مدیریت شرکت به شورای شهر داده است.

بازار؛ گروه بورس: رشد سودسازی خرده فروشی ها در دوران کرونا فروشگاه های زنجیره ای را به سود بالایی رسانده به طوری که نماد فروشگاه رفاه بعد از حدود سه سال بسته بودن با بیش از ۲۰ هزار مثبت در تابلوی بورس هفته اخیر بازگشایی شد و اگرچه در پایان بازار معاملات این سهم به صف فروش کشیده شد اما در ابتدای بازار تقاضای خوبی داشت و این نشان دهنده ارزندگی سهم بود.

همچنین با توجه به اینکه نماهایی همچون افق در چند سال گذشته بعد از تجربه یک بازدهی چند صد درصدی و چند مرحله افزایش سرمایه اصلاح چندانی در قیمت سهام نداشته و همچنان سود انباشته بالایی در شرکت وجود دارد این ظرفیت را در اختیار شرکت قرار داده که به دنبال سرمایه گذاری برای افزایش تعداد شعب و توسعه شبکه حمل و نقل خود بروند.

با توجه به اینکه بدهی های شهرداری تهران به شبکه بانکی به مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده به تازگی لایحه ای از سوی شهرداری به شورای شهر تهران ارسال شده مبنی بر اینکه بخش عمده ای از سهام شرکت فروشگاه زنجیره ی شهروند برای تسویه بدهی های شهرداری واگذار شود


حالا اما خبرها از عرضه نماد جدیدی از خرده فروشی ها در بورس است، در واقع با توجه به اینکه بدهی های شهرداری تهران به شبکه بانکی به مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده به تازگی لایحه ای از سوی شهرداری به شورای شهر تهران ارسال شده مبنی بر اینکه بخش عمده ی از سهام شرکت فروشگاه زنجیره ی شهروند برای تسویه بدهی های شهرداری واگذار شود و از آنجایی که لایحه واگذاری شهروند از طریق بورس پیش از این در پنجمین دوره شورای شهر تهران ارائه شده بود به نظر می رسد این دوره هم بررسی ها برای واگذاری از مسیر بورس خواهد بود.

چرا که این دوره برخلاف قبلا شهرداری بنا ندارد که تمام سهام خود را واگذار کند به همین دلیل بهترین روش برای واگذاری از طریق بورس خواهد بود، اما این مسأله مستلزم رعایت سازوکارهای قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار برای واگذاری سهام است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «بازار» با تاکید بر اینکه لایحه واگذاری شهروند با قید یک فوریت به شورای شهر تهران ارایه شده به همین دلیل ابتدا در کمیسیون بررسی خواهد شد، گفت: شهردار اعلام کرده واگذاری شهروند به صورتی خواهد بود که شهرداری همچنان سهامدار عمده باقی می ماند و مدیریت آن همچنان در اختیار شهرداری خواهد بود.

ناصر امانی تاکید بر اینکه تا زمانی که پیشنهاد شهرداری در کمیسیون بررسی نشود نمی توان ادعای کرد که شهروند واگذار خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: با توجه به اینکه بدهی های شهرداری به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده شهرداری چاره ای جز واگذاری بخشی از دارایی های خود ندارد، اما دقیقا مشخص نیست کدام دارایی برای تامین هزینه های شهرداری واگذار می شود، هرچند در این مقطع شهروند گزینه پیشنهادی است.

واگذاری اموال دولتی از طریق کمیته ای مستقر در وزارت اقتصاد قیمت گذاری می شود که در آن نمایندگانی از دادستانی، وزارت اقتصاد و... حضور دارند اما شهرداری رویه ی مستقل برای قیمت گذاری دارد


او افزود: پیشتر شهرداری تصمیم گرفته بود همشهری و شهر آفتاب راهم واگذار کند اما از آنجایی که همشهری زیان ده بود امکان خرید آن توسط هرکسی وجود نداشت و از طرف دیگر شهر آفتاب هم که گفته می شود حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد گزینه مناسبی برای تامین بودجه شهرداری بود اما تنها از طریق دولت یا بخش های وابسته به دولت ممکن است خریداری شوند، به همین دلیل تصمیم گیری درباره واگذاری آن فعلا مشخص نیست و باید دید که کدام دارایی شهرداری می تواند زودتر به مرحله عرضه برسد.

واگذاری اموال دولتی از طریق کمیته ای مستقر در وزارت اقتصاد قیمت گذاری می شود که در آن نمایندگانی از دادستانی، وزارت اقتصاد و... حضور دارند اما شهرداری رویه ی مستقل برای قیمت گذاری دارد و امانی با تایید این موضوع گفت: قیمت گذاری دارایی های شهرداری توسط کمیته و کارشناسان شهرداری انجام می شود و رویه واگذاری کاملا متفاوت از اموال دولت است.

شهروند سودساز است؟

در سال های اخیر با رشد فناوری فروشگاه های زنجیره ی به سمت ایجاد زیرساخت برای فروش اینترنتی رفته اند و عملکرد این شرکت ها در سال های اخیر نشان داده که آنهایی که به سمت فروش اینترنتی رفته اند به دلیل تسهیل فرایند عرضه عملا در بازار فیزیکی هم بیشتر مورد توجه مشتریان بوده اند به همین دلیل گزارش های مالی آنها با سودسازی بالا همراه بوده است. از این رو برخی از اعضای شورای شهر همچنان امیدوارند با تغییر ساختار شهروند امکان سودسازی بالای این فروشگاه وجود دارد، اما برخی هم معتقدند این فروشگاه نه تنها منافع شهرداری را تامین نکرده هیچ سودی هم برای مشتریان خود نداشته و گرانتر از فروشگاه های محلی هم محصولات خود را عرضه می کند.

در حال حاضر فروشگاه شهروند نسبت به ارزش دارایی های فیزیکیش سود چندانی نمی سازد و این نشانه ضعف بهره وری در این شرکت است، به همین دلیل شهرداری به دنبال واگذاری آن است، هرچند این موضوع چندبار مطرح شده و در نهایت اجرایی نشده است

همچنین مدیر عامل سابق شرکت فروشگاهی شهروند در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه این فروشگاه از نظر عملکردی چندان سودساز نیست، گفت: در حال حاضر این فروشگاه نسبت به ارزش دارایی های فیزیکیش سود چندانی نمی سازد و گرچه در گزارش های مالی این شرکت سودساز نشان می دهد، اما بخش عمده ی این سودها غیرعملیاتی است و این نشانه ضعف بهره وری در این شرکت است، به همین دلیل شهرداری به دنبال واگذاری آن است، هرچند این موضوع چندبار مطرح شده و در نهایت اجرایی نشده است.

محمد حقانی با بیان اینکه شهرداری در زمان راه اندازی این فروشگاه به دنبال سودسازی نبوده و بیشتر یک رویکرد حمایتی داشته است، افزود: در زمان راه اندازی شهروند فروشگاه زنجیره ی چندانی در کشور وجود نداشت، اما در شرایط کنونی شرایط فرق کرده و فروشگاه ها برای جذب مشتری تخفیف بالا و از طریق ایجاد شبکه های مویرگی حمل و نقل بهره وری به وجود آورده اند، به همین دلیل نسبت به فروشگاه های دیگر شهروند ضعیف عملکرده است.

کد خبر: ۱۸۹٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha