۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
امنیت غذایی خوزستان در دستان دلالان
یادداشت:

امنیت غذایی خوزستان در دستان دلالان

اهواز - در روزهایی که کرونا، چشم‌اندازی تاریک فرا روی امنیت غذایی جهان قرار داده است، دلالان بدون توجه به منافع ملی، به دنبال خرید گندم کشور و فروش به آن به کشورهای دیگر هستند.

کیخسرو چنگلوایی - امسال خوزستان در تولید همانند هشت سال گذشته با تکیه بر توان کشاورزان تلاشگر خود موفق به کسب رتبه برتر در تولید گندم در کشور شد و این نهمین سال متوالی است که این استان این رتبه را کسب می‌کند.

زمین‌های حاصلخیز و بارندگی‌های مناسب باعث شد، امسال نیز تولید گندم در خوزستان به خوبی انجام شود و کشاورزان خوزستانی با تلاشی بی‌نظیر، خوشه‌های طلایی این محصول استراتژیک را به کالبد غذایی کشور تزریق کنند تا ثمره تلاش آنها، تأمین، تضمین و ارتقای امنیت غذایی کشور باشد.

پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیون و ۸۶۰ هزار تن گندم از دستان پرتلاش کشاورزان خوزستان به سیلوهای ذخیره‌سازی گندم سپرده شود تا ایران در این محصول مرزهای خودکفایی را درنوردد

امسال ۱۰۶ مرکز وظیفه خرید گندم از کشاورزان خوزستانی را به عهده دارند و تاکنون کارهای خرید تضمینی گندم به خوبی پیش رفته است. اگر شرایط به همین منوال پیش برود، پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیون و ۸۶۰ هزار تن گندم از دستان پرتلاش کشاورزان خوزستان به سیلوهای ذخیره‌سازی گندم سپرده شود تا ایران در این محصول مرزهای خودکفایی را درنوردد.

هر ساله اما با رویش خوشه‌های طلایی گندم در خوزستان، شاهد جوشش دلالان خرید گندم هستیم. این کار وقت و توان فراوانی را از مجموعه جهاد کشاورزی استان خوزستان به دلیل مبارزه بی‌امان با این دلالان می‌گیرد و این سازمان و سایر نهادهای زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی در استان به جای صرف وقت به منظور توسعه و ارتقای بیش از پیش فعالیت‌های کشاورزی، باغی، دامی و شیلاتی، مجبور به وقت گذاری برای مقابله با دلالان خرید گندم می‌شوند.

دلالان، گندم تولیدی کشاورزان خوزستان را با قیمتی بیش از هر کیلو هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده، می‌خرند و حتی گاهی پیش آمده که گندم را با قیمت هر کیلو سه هزار تومان نیز خریداری کرده‌اند. حتی به گفته برخی افراد، دلالان گندم‌های کشاورزان خوزستانی را با قیمت هر کیلو چهار تومان در بازار عراق به فروش می‌رساندند.

کشاورزان خوزستانی باید مراقب وعده‌های این دلالان باشند زیرا پیش آمده است که این افراد، گندم را از کشاورز خریداری کرده‌اند ولی پولی به وی نداده‌اند و کشاورز در نهایت به پول خود نرسیده یا اینکه با تأخیر و قیمت پائین رسیده است

از سویی با توجه به تجربه سال‌های گذشته، کشاورزان خوزستانی باید مراقب وعده‌های این دلالان باشند زیرا پیش آمده است که این افراد، گندم را از کشاورز خریداری کرده‌اند ولی پولی به وی نداده‌اند و کشاورز در نهایت به پول خود نرسیده یا اینکه با تأخیر و قیمت پائین رسیده است.

امسال اما شرایط کشور و جهان بسیار متفاوت است. کرونا همه دنیا را درگیر کرده و امنیت غذایی بسیاری از کشورهای دنیا را به مخاطره انداخته است. بسیاری از کشورهای عمده تولید کننده گندم امسال به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، گندم تولیدی خود را روانه بازار نکرده‌اند و اقدام به ذخیره‌سازی آن کرده‌اند به همین دلیل اصلاً مشخص نیست آینده بازار گندم چگونه است.

این شرایط باعث شده امسال گندم این محصول راهبردی از اهمیت صد چندان برخوردار باشد و دولت برنامه‌ریزی فراوانی برای تأمین و ذخیره‌سازی گندم تولیدی کشور کرده است اما دلالان با افکار شوم خود، اهمیتی به کشور و امنیت غذایی آن ندارند و صرفاً به فکر منافع مادی ناشی از این فعالیت‌های مسموم هستند تا با به خطر انداختن امنیت غذایی کشور، جیب‌های خود را پر از این پول‌های کثیف کنند.

درعین‌حال برنامه‌ریزی‌های لازم برای شناسایی و دستگیری دلالان گندم در خوزستان از مدت‌ها پیش با همکاری دستگاه‌های قضایی، انتظامی و امنیتی استان انجام شده است و این دلالان با مساعدت بسیار عالی فرمانداران شهرهای گندم خیز خوزستان، شناسایی خواهند شد و به دست پرقدرت عدالت سپرده می‌شوند. قطعاً اجازه نخواهیم داد، بازار گندم خوزستان که به این کشور و تأمین امنیت غذایی آن تعلق دارد، بازیچه دست مشتی دلال حریص شود.

در عین‌حال از همه کشاورزان خوزستان می‌خواهیم که محصول تولیدی خود را که دسترنج شبانه‌روزی آنهاست را صرفاً به مراکز خرید رسمی گندم در خوزستان بفروشند، به سرعت پول خود را دریافت کنند و با مصلحت‌اندیشی به‌خصوص در این شرایط سخت کرونایی، اجازه ندهند بازار گندم استان محل تاخت‌وتاز دلالان از خدا بی خیر شود.

* رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان

کد خبر: ۱۸٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha