۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
«تامین آب» خشت اول سرمایه‌گذاری
یادداشت؛

«تامین آب» خشت اول سرمایه‌گذاری

سمنان- «آب یکی از چالش‌های سرمایه‌گذاری سمنان است اما این اول راه است چرا که موانع پرشماری بر سرراه تولید استان قرار دارد» این بخشی از یادداشت محمدحسین عابدی کارشناس اقتصادی برای بازار است.

محمد حسین عابدی، بازار: درباره مزیت‌های اقتصادی استان سمنان شاید در وهله اول کار ساده‌ای باشد این استان دارای صنعت، معدن و گردشگری بسیار خوبی است اما کمی عمیق تر که نگاه می‌کنیم شاهد هستیم که چالش‌های پرشماری بر سر راه تولید و سرمایه‌گذاری این استان قرار دارد که اولین آنها آب است.

تعمداً می‌گوییم اولین، نمی‌گوییم مهمترین؛ چرا که ابتدا باید آب برای تولید و سرمایه‌گذاری تامین شود و بعد برویم سر اصل مطلب یعنی موانع تولید؛ خیلی مهم است که مسئولان استان سمنان اصلا آب را جزء موانع تولید و سرمایه‌گذاری محسوب نکنند چرا که بدیهی است بدون آب حتی یک میلیون تومان هم سرمایه به سمت استان سرازیر نمی شود لذا آب را باید چالش سرمایه گذاری دانست نه مانع آن؛

چالش‌های سرمایه‌گذاری و تولید

ابتدا باید چالش سرمایه‌گذاری و تولید را در استان سمنان برطرف کرد و سپس به سراغ رفع موانع رفت و یکی یکی آنها را از سر راه برداشت. آب مهمترین نیاز امروز تولید و سرمایه گذاری استان سمنان که از سه طریق می توان آن را تامین کرد.

چالش‌های پرشماری بر سر راه تولید و سرمایه‌گذاری سمنان قرار دارد که اولین آنها آب است

کوتاه مدت: آبرسانی با تانکر، خرید آب مازاد چاه های پیرامون صنایع، لایروبی چاه ها و ... در زمره اقداماتی است که موقتا می توان انجام داد تا قدری وضعیت آبرسانی به صنایع و تولیدات ما در استان سمنان افزایش یابد و سپس بتوانیم به سراغ دیگر راهکارها برویم.

در این زمینه شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان توانسته در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی را صورت دهد و حتی بیش از ۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آبی شهرک‌های صنعتی استان افزوده اما این تنها در یکی دو منطقه کارساز و بوده و هنوز بالغ بر ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان با بحران آب جدی روبرو هستند.

استفاده از پساب برای صنعت

میان مدت: حفر چاه، اجرای طرح های آبرسانی و به خصوص استفاده از پساب برای صنایع و کشاورزی از راهکارهای میان مدتی هستند که بین دو تا ۱۲ سال طول می کشند اما در صورتی که اجرا شوند بخش اعظمی دغدغه های تامین آب مورد نیاز صنایع و تولید استان سمنان کاهش خواهد یافت.

اجرای سیستم های تصفیه پساب و باز چرخه آن برای استفاده از صنعت و کشاورزی، امروز مهمترین رویکرد مسئولان در استان سمنان است اما بالغ بر یک دهه از کلنگ زنی تصفیه خانه سمنان می گذرد و ما هنوز اندخم کوچه تکمیل و افتتاح آن هستیم. بگذریم که مقصر این تاخیر هم مسئولان وقت استانداری بودند که با بدترین انتخاب پیمانکار (خارجی) این لقمه را در دامان صنایع استان قرار دادند.

بیش از ۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آبی شهرک‌های صنعتی استان افزوده شده است

بلند مدت: انتقال آب بین حوزه ای مانند انتقال آب خزر در صورتی که صورت گیرد می‌تواند تمام دغدغه صنایع استان سمنان را برطرف کند و به ما این امکان را می دهد که بتوانیم سرمایه‌گذار جدید نیز جذب کنیم و این منطقه از تولید مملو و از اشتغال لبریز شود که البته این طرح دو مانع بزرگ دارد نخست هزینه هنگفت و دوم موانع محیط زیستی که مشخص نیست مسئولان بالاخره به چه شکل قرار است این دو را حل کنند.

در بین این راه ها معقولانه‌ترین آنها پساب برای صنعت و کشاورزی است هرچند هزینه بسیاری دارد. امروز باید گفت تنها ۸۰ کیلومتر خط انتقال لوله فاضلاب سمنان برای تصفیه خانه باقی‌مانده و شهرک های صنعتی نیز اعلام کرده که آب تولیدی این تصفیه‌خانه را خواهد خرید پس چرا معطل اجرای طرح هستیم؟ سوالی است که پاسخ آن را باید مسئولان استان سمنان بدهند. مسئولانی که ادامه طرح فاضلاب سمنان را به شهرداری مرکز استان سپرده اند و مشخص نیست چرا شهرداری را کمک نمی کنند.

کاهش سهم کشاورزی

دست آخر باید گفت کاهش سهم کشاورزی از آب مصرفی استان سمنان دیگر موضوعی است که باید مدنظر قرار گیرد امروز کشاورزی کم بهره و پر مصرف استان سمنان ۹۰ درصد آب گران‌بهای استان را می‌بلعد اما هیچ خروجی جز پسته دامغان ندارد کافی است به آمار تولیدات زراعی استان سمنان در ابتدای دهه ۸۰ و دهه ۱۴۰۰ نگاهی بیندازیم تا ببینیم که کشاورزی استان نه تنها توسعه ای پیدا نکرده بلکه تولیدات کاهش چشم گیری نیز پیدا کرده است.

سهم صنعت از آب استان چهار درصد است در حالی که متوسط سهم صنعت از آب باید حداقل شش و نیم درصد باشد تا بتوانیم مشکلات صنایع تولیدی استان را در بعد آبرسانی حل کنیم و لذا کافی است که تنها دو نیم درصد مصرف آب کشاورزی کاهش یابد موضوعی که دو دهه است مسئولان استان سمنان از آن عاجزند.

کد خبر: ۱۸۹٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha