۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
دیدار وزیر نفت با مقام‌های ارشد ترکمنستانی در عشق‌آباد

دیدار وزیر نفت با مقام‌های ارشد ترکمنستانی در عشق‌آباد

وزیر نفت در سفری یکروزه به ترکمنستان با رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌های ارشد از جمله مسئول ارشد انرژی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش بازار، جواد اوجی، وزیر نفت روز گذشته (۲۵ آبان‌ماه) طی سفری یک‌روزه به ترکمنستان با سردار بردی‌محمداف، رئیس‌جمهوری، رشید مردوف، وزیر امور خارجه و شاهین عبدالرحمان‌اُف، معاون رئیس کابینه وزیران در امور نفت و گاز ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

اوجی در جریان دیدار با رئیس‌جمهوری ترکمنستان پیام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را به وی ابلاغ کرد و در ادامه دو طرف درباره موضوع‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی، گمرک، حمل‌ونقل، ترانزیت، تبادلات انرژی، پتروشیمی، صادرات فرآورده، کاتالیست، حمل‌ونقل جاده‌ای، راه‌آهن، بهداشت و درمان و صدور خدمات فنی و مهندسی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

وزیر نفت در دیدار با مقام‌های ارشد ترکمنستانی ضمن مذاکره درباره راهکارها توسعه سوآپ نفت، فرآورده و گاز، در مورد نحوه پرداخت و تبادل بدهی گازی تهران به عشق‌آباد گفت‌وگو کرد، پرداخت قسط دوم بدهی ایران به ترکمنستان هم از دیگر محورهای این سفر بود.

شایان یادآوری است که ایران قسط ۴۰۰ میلیون یورویی از بدهی گازی به ترکمنستان را ۴ ماه پیش پرداخت کرده و درباره قسط دوم که رقم آن ۴۷۰ میلیون یوروست نیز با مقام‌های ترکمنستانی مذاکره کرده است، در سفر یک روزه اوجی به ترکمنستان هم درباره نحوه پرداخت بقیه این بدهی مذاکراتی انجام شد.

به گزارش شانا، عملیات سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان هفتم آذرماه سال گذشته در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امضا و آغاز شد، ایران بر اساس این قرارداد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان تحویل می‌دهد.

وزیر نفت در حاشیه امضای این قرارداد اعلام کرده بود که با امضای این قرارداد گامی رو به جلو در مناسبات انرژی دو کشور برداشته شد و این قرارداد به تأمین پایدار سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند.

کد خبر: ۱۸۸٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha