۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
کارآفرین به‌دنبال رانت و وام نیست | لزوم انعطاف بیشتر دولت در حمایت از بخش خصوصی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کارآفرین به‌دنبال رانت و وام نیست | لزوم انعطاف بیشتر دولت در حمایت از بخش خصوصی

همدان - ترابیان، رئیس کانون کارآفرینان استان همدان بابیان اینکه کارآفرین به‌دنبال رانت و وام نیست، گفت: دولتی‌ها در همدان در حمایت از بخش خصوصی نگاه سختگیرانه به قوانین داشته و انعطاف کمی دارند.

سعید ترابیان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه برای شروع یک کسب و کار به سه مؤلفه فرصت، پول و نیروی انسانی نیاز است، گفت: در کشورهای جهان سوم نیروی انسانی بیشترین اهمیت را دارد چراکه با اشکالاتی که در قوانین و مشکلات و در مسیر کار وجود دارد باید تیم قوی وجود داشته باشد تا راهکار گذر از مشکلات را پیدا کرده و ادامه کار بدهند.

وی با تاکید بر اینکه برای انجام یک کار اقتصادی باید تیم خیلی قوی داشته‌باشیم که معمولا هم تیم‌های کارآفرین می‌توانند کارهای بزرگ در کشورهای جهان سوم انجام بدهند، گفت: تیم و نیروی انسانی در کشورهای توسعه‌یافته ممکن است به اندازه ایران اهمیت نداشته‌باشد بلکه به اندازه بقیه مؤلفه‌ها ارزش داشته‌باشد.

ترابیان با بیان اینکه مسأله دیگر پول است؛ گفت: کارآفرینان به حمایت مالی و پول زیاد متکی نیستند بلکه آنها با ایجاد شرایط مختلف می‌توانند مسأله پول را برای انجام کارها حل و فصل کنند.

وی بابیان اینکه در مؤلفه فرصت بخش دولتی است که باید آن را معرفی کرده و برای آن زیرساخت ایجاد کند، گفت: این فرصت‌ها در سندهایی که مطالعه و تدوین می‌شوند باید معرفی شوند؛ به‌عنوان مثال صنایع دستی خانگی در لالجین یک فرصت است چون هم زمینه و هم صنعت آن وجود دارد و دولت باید این زمینه‌ها را به‌درستی به مردم معرفی کند.

همدان به‌خاطر اقلیم مردم سخت‌کوشی دارد اما اغلب افرادی که سخت‌کوش هستند و می‌توانند مؤثر و کارآفرین باشند از استان رفته‌اند

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان یکی دیگر از فرصت‌های همدان را مورداشاره قرارداد و گفت: همدان به‌خاطر اقلیم مردم سخت‌کوشی دارد اما اغلب افرادی که سخت‌کوش هستند و می‌توانند مؤثر و کارآفرین باشند از استان رفته‌اند که به این وضعیت فرصت‌سوزی می گویند و دولتمردان باید برای چنین مواردی و نگه‌داشتن آنها در استان زمینه‌سازی کنند.

ترابیان بااشاره به اینکه فرصت را کارآفرینان شناسایی می‌کنند اما اگر زیرساخت‌ها و قوانین لازم وجود نداشته‌باشد با چالش مواجه شده و ضرر می‌کنند، گفت: دولتمردان باید نسبت به شناسایی فرصت‌هایی که در استان پیش‌ِ رو بوده مقداری عقب هستند، آنها در این سال‌ها استان را امکان‌سنجی نکرده و براساس آن فرصت‌ها را شناسایی و معرفی نکرده‌اند درحالی که در تمام دنیا شهرها و روستاها فرصت‌های موجود را کشف کرده و روی آن متمرکز شده و آنها را به مردم ارائه می‌دهند.

دولت باید فرصت‌هایی در اختیار منابع انسانی بگذارد که با آسیب‌هایی که در مسیر کسب و کار وجود دارد، به‌کارش دلگرم شده و ادامه بدهد

وی باتاکید بر اینکه وقتی در جهان سوم هستیم و نیروی انسانی یکی از مؤلفه‌های اصلی در کسب و کار است باید توجه و حمایت زیادی از آنها صورت بگیرد تا آنها را از دست ندهیم،گفت: دولت باید فرصت‌هایی در اختیار منابع انسانی بگذارد که با آسیب‌هایی که در مسیر کسب و کار وجود دارد، به‌کارش دلگرم شده و ادامه بدهد.

ترابیان بابیان اینکه دولتی‌ها در همدان نگاه سختگیرانه به قوانین داشته و انعطاف کمی دارند، گفت: این گروه در جایی که بتوانند به بخش خصوصی کمک کنند نگاه خاصی دارند به طوری که مانع کمک و حمایت می‌شود.

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان بابیان اینکه اغلب ما مدام منتظر خبرها و اتفاقات بد در زمینه فعالیت خود هستیم اما همه را به‌جان خریده‌ایم چون دنبال پول و فرصت‌طلبی نیستیم، گفت: باید افرادی که کارخانه راه‌اندازی می‌کنند و فعالیت‌های بزرگ انجام می‌دهند و دنبال ایجاد فرصت برای اشتغالزایی هستند و کارگر استخدام می‌کنند اهمیت ویژه‌ای برای جامعه و دولتمردان داشته‌باشند.

نگاه خوبی به بخش خصوصی وجود ندارد

وی بابیان اینکه یکی دیگر از چالش‌ها این است که بخش خصوصی مظلوم‌ترین قشر است و در جایی حساب نمی‌شود، گفت: نگاه خوبی به بخش خصوصی وجود ندارد.

ترابیان با بیان اینکه عده‌ای هستند که جزو بخش خصوصی فرصت‌طلب به‌حساب می‌آیند و ممکن است تسهیلات و امکاناتی بگیرند و آن را در کسب و کار مربوطه صرف نکنند اما عده‌ای هستند که دلسوز شهر و کشور خود هستند، گفت: تعداد زیادی از این افراد حتی نیاز ندارند که در این کشور کار کنند و یا به اندازه‌ای متمول هستند که در رفاه کامل زندگی کنند و یا حتی اقامت در کشورهای دیگر دارند و به‌راحتی می‌توانند در کشورهای توسعه‌یافته زندگی و یا سرمایه‌گذاری و تولید کنند اما در این شهر و کشور کار می‌کنند.

وی بابیان اینکه کسانی که از خود گذشته‌اند و بیشتر از حد خودشان کار می‌کنند ریسک و خطر می‌کنند و با تمام مشکلاتی که بر سر راهشان وجود دارد دست و پنجه نرم می‌کنند حتماً‌ برای به‌دست آوردن پول نیست چون آنها به‌راحتی می‌توانند در فضاهای دیگر و راحت‌تر پول کسب کنند، گفت: آنها یک دلیل معنوی در وجود خود دارند و آن «احساس مسئولیت اجتماعی» است.

کارآفرین به‌دنبال توسعه کشور، رفع آسیب‌های اجتماعی و ایجاد اشتغال است

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان با تاکید بر اینکه این افراد به‌دنبال توسعه کشور، رفع آسیب‌های اجتماعی و ایجاد اشتغال هستند، گفت: کسی که بزرگ فکر می‌کند تمام افراد جامعه را فرزند خود می‌داند.

ترابیان بابیان اینکه باید از فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود کارآفرینی و منابع انسانی در استان همدان استفاده شود و مردم بدانند کارآفرین به‌دنبال رانت و وام نیست بلکه فقط می‌خواهد دولت جاده را هموار کند تا باسرعت حرکت کند، گفت: کارآفرین قدرت، خلاقیت و قدرت ریسک بالایی دارد و عاشق کارش است و می‌خواهد کار بزرگ و متفاوت انجام بدهد که منافع مردم در آن است.

کد خبر: ۱۸۸٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha