۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال اولویت ویژه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان رضوی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال اولویت ویژه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان رضوی

مشهد- ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یکی از یادگارهای بنیان‌گذار انقلاب اسلامی که این نهاد طی سال‌های اخیر با دو هدف پیشرفت و محرومیت‌زدایی با اولویت مناطق محروم کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در بحث فرایندهای اجتماعی، مسئولیت‌های متعددی بر عهده ستاد فرمام حضرت امام (ره) است که رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی و مراقبت از اقشار محروم و کم برخوردار جامعه در این بخش توصیه‌های مؤکدی دارند.

به‌منظور آشنایی با بخشی از این فعالیت‌ها که در روستاهای خراسان رضوی منجر به ایجاد اشتغال، محرومیت‌زدایی و هم‌چنین امید به زندگی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر شده است با «ناصر بدیهی» معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم.

* ستاد اجرایی فرمان امام(ره) چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که در سال ۱۳۶۸ به فرمان امام راحل(ره) تأسیس شد، در حال حاضر زیر نظر رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کند.

این ستاد در راستای اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی فعالیت می‌کند که در این خصوص، موضوعات مختلفی به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) محول می‌شود و در حوزه‌های سازمان اموال و املاک و نیز حوزه‌هایی چون بنیادهای برکت، احسان، ۱۵خرداد و… فعالیت می‌کند که هرکدام به تفکیک، تعریف‌های خودش را دارد.

* چه برنامه‌هایی در ستاد اجرایی امام(ره) دارای اولویت است؟

در بحث فرایندهای اجتماعی، مسئولیت‌هایی بر عهده ستاد است که رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی و مراقبت از اقشار محروم و کم برخوردار جامعه در این بخش توصیه‌های مؤکدی دارند.

در این بخش، بنیاد احسان شروع به فعالیت کرده است و فعالیت‌های آن در قالب پویش‌های مختلف در استان اجرا می‌شود.

محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال اولویت ویژه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان رضوی

بخشی از فعالیت‌های ستاد از طریق گروه‌های جهادی و مشارکت‌های مردمی صورت می‌گیرد که خروجی آن محرومیت‌زدایی است.

از سوی دیگر در استان چند صد گروه جهادی داریم .گروه‌های جهادی در مناطق و پهنه‌های مختلف شهرها مستقر بوده و فعالیت می‌کنند. با توجه به خانوارهایی که زیر پوشش دارند در حقیقت ستاد، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایشان را بررسی کرده و به این واسطه برای طرح‌هایی که در طول سال اجرا می‌کند، توان گروه‌های جهادی را هم پای کار می‌آورد و کار را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد این گروه‌های جهادی با همراهی مردم، مشکلات را مرتفع می‌کنند و ستاد هم با نظارت از آن‌ها حمایت مالی می‌کند.

* این کمک‌ها به چه شکل بوده است؟

از ابتدای سال حدود ۱۲ هزار بسته معیشتی در رزمایش همدلی و احسان باارزش ریالی هر بسته ۵۰۰ هزار تومان بین افراد نیازمند توزیع شد البته این تنها بخشی از اعطای بسته‌های معیشتی به خانواده‌های محروم در استان است که به‌ تناوب در ماه‌های مختلف و تا انتهای سال این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.

* در حوزه ایجاد اشتغال چه توفیقاتی را داشتید؟

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مستقیم نمی‌تواند با افراد مرتبط باشد و از این‌ رو از طریق گروه‌های جهادی بحث شناسایی و کمک به خانواده‌ها و اقشار محروم جامعه را انجام می‌دهد.

اگر افراد به‌طور مستقیم به ما مراجعه کنند به گروه‌های جهادی ارتباطشان می‌دهیم لذا ما در شهر و حاشیه مشهد، تعدادی پهنه تعریف‌شده برای ارائه خدمت داریم از این رو ستاد در این مناطق هشت خانه احسان تشکیل داده است.

* نحوه ارتباط مردم به خانه های احسان از چه طریقی است؟

علامت‌ها و نشانه‌های وجود خانه‌های احسان در حاشیه شهر قرار داده شده تا به واسطه آن افرادی که در حوزه‌های مختلف، محرومیت و مشکلی دارند، به‌خانه‌های احسان مراجعه کرده و از آن طریق به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) معرفی شوند.

به این افراد در پویش‌های مختلفی که ستاد در طول سال دارد، کمک‌های مختلفی می‌شود و مسیر رسیدن این کمک‌ها به آن‌ها هم همان خانه‌های احسان و گروه‌های جهادی است.

* آیا در زمینه اعطای تسهیلات هم به این افراد کمک می شود؟

در بحث اشتغال اگر افراد بخواهند کارگاه یا مجموعه کوچکی را برپا کنند که نیاز به تسهیلات و حمایت داشته باشد، به خانه‌های احسان یا گروه‌های جهادی و یا به صورت مکاتبه با ستاد معرفی می‌شوند و در نهایت پس از تأیید و صحت‌سنجی‌های مورد نیاز توسط بنیاد احسان و بنیاد برکت اقدام‌های لازم برای حل‌مشکل این عزیزان انجام می‌شود.

محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال اولویت ویژه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان رضوی

برای مثال در بخش نصرآباد تربت‌جام یکی از گروه‌های جهادی به ما اعلام کرد تعدادی خانم سرپرست خانوار در آن منطقه هستند که تخصص خیاطی دارند یک خیر هم فضای کارگاه را فراهم کرده؛ اما نیازمند امکانات دیگر هستند.

درخواستشان به ستاد ارسال شد و پس از بررسی‌های لازم، چند دستگاه چرخ خیاطی در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

* آیا ستاد اجرایی فرمان پس از کمک حمایت و یا نظارتی هم بر این کارگاه ها دارد؟

تمامی این افراد که در منطقه نصرآباد تربت جام برای آن ها ایجاد اشتغال شد سرپرست خانوار بودند. خوشبختانه در حال حاضر آن‌ها مشغول کار هستند و در بازدیدی که انجام شد، تقاضای تولید آن‌قدر آنجا زیاد است که سفارش‌های تولید گاهی باید مدتی در نوبت بماند.

حتی در موارد متعدد، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) پس از شناسایی افرادی که توان پرداخت تسهیلات را دارند و مشکل آن‌ها نداشتن نقدینگی است به بانک‌های عاملی که ستاد با آن‌ها قرارداد دارد معرفی کرده و گره از کار آن‌ها باز می‌شود.

* چقدر فعالیت های ستاد در روستاها تاثیر گذار بوده است؟

رهبر معظم انقلاب تأکید دارند ایجاد مشاغل پایدار در مناطق روستایی انجام شود تا مانع مهاجرت این افراد به شهرها شود و شاهد گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها نباشیم. ستاد به این مقوله هم ورود جدی پیدا کرده است و توسط گروه‌های جهادی، افرادی را که در روستاها دارای تخصص هستند، شناسایی و کمک می‌کند تا تسهیلات بلندمدت با نرخ سود بسیار اندک به آن‌ها داده شود. این اقدام به اشتغال‌زایی روستاییان کمک فراوانی می‌کند.

* آیا محدودیتی هم برای کمک به درخواست های مردمی دارید؟

خوشبختانه برای کمک به افراد منعی نداریم و در صورت نیاز، حمایت‌های لازم از آن‌ها انجام می‌شود. البته درخواست‌ها باید در قالب یک تشکل و یا گروه و یا خیریه‌ای به ستاد مکاتبه شود و ستاد پس از بررسی و در صورت تأیید حتماً به آن‌ها از طریق بنیاد برکت، بنیاد احسان و گروه‌های جهادی کمک‌های لازم را انجام می‌دهد.

کد خبر: ۱۸۸٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha