۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
اقتصاد دانش‌بنیان ضامن افزایش بهره‌وری منابع تولید
یادداشت یک فعال رسانه؛

اقتصاد دانش‌بنیان ضامن افزایش بهره‌وری منابع تولید

همدان -« اقتصاد دانش‌بنیان باعث افزایش بهره‌وری منابع تولید می‌شود و افزایش بهره‌وری منابع تولید نیز رشد اقتصادی را در پی دارد.» این جمله بخشی از یادداشت صفورا پلنگی است که می خوانید.

صفورا پلنگی*؛ بازار: کارآفرینی تعقیب فرصت‌هاست؛ فرصت‌هایی که فراتر از منابعی هستند که امروز در دسترس داریم.

کلمه کارآفرین حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد و نخستین کسانی که واژه‌ کارآفرین و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاددان‌ها بودند؛ به عبارتی، اینکه کارآفرینی را یک علم بدانیم و اینکه عده‌ای در دانشگاه‌ها متخصص کارآفرینی باشند و یا اینکه کسانی بخواهند بین کارمندی و کارآفرینی یک راه را انتخاب کنند و این انتخاب، به عنوان یک سؤال جدی در مسیر شغلی به رسمیت شناخته شود، یک اتفاق نسبتاً جدید و متعلق به یک قرن اخیر است.

روزهایی که در آن قرار گرفته ایم هفته کارآفرینی را به خود اختصاص داده اند که یکی از روزهای هفته کارآفرین با عنوان «کارآفرینی، تولید و اشتغال دانش‌بنیان» نام گذاری شده که این عنوان متناسب با شعار محوری سال است که مقام معظم رهبری در قالب تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین آن را مورد تأکید قرارداده‌اند.

بر اساس آنچه کارشناسان ارائه کرده‌اند اقتصاد دانش‌بنیان باعث افزایش بهره‌وری منابع تولید می‌شود و افزایش بهره‌وری منابع تولید نیز رشد اقتصادی را در پی دارد ضمن اینکه با اقتصاد دانش بنیان می‌توان به کاهش هزینه‌ها از طریق افزایش رقابت جهانی امیدوار شد.

کارآفرینی به عنوان مقوله مهم در بحث اشتغال‌زایی، ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد دانش‌بنیان دارد و از این جهت حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بدون در نظر گرفتن کارآفرینی ممکن نیست

در این میان کارآفرینی به عنوان مقوله مهم در بحث اشتغال‌زایی، ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد دانش‌بنیان دارد و از این جهت حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بدون در نظر گرفتن کارآفرینی ممکن نیست.

بنابراین ما اگر می‌خواهیم در حوزه‌های دانش‌بنیان موفق عمل کنیم و خروجی لازم که همان اشتغال پایدار و بهره‌وری واقعی است را داشته‌باشیم، باید کارآفرینی را به عنوان یک اولویت ببینیم و موردتوجه قراردهیم.

در این راستا محوریت تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که در شعار سال آمده است، ایجاب می‌کند که زمینه‌ها و شرایط تحقق آن را به خوبی فراهم‌آوریم و در این مسیر فراموش نکنیم که کارآفرینی سنگ بنای تولید و اشتغال دانش‌بنیان است و در این راستا حمایت از کارآفرینان یک ضرورت محسوب می‌شود.

دستیابی به اقتصاد رشد یافته و پویا بستگی فراوانی به نوآوری، کارآفرینی، اشتغال مولد و منابع انسانی فعال دارد کمااینکه تجربه جوامع پیشرفته نیز به‌خوبی نشان می‌دهد که در زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان، کارآفرینی جایگاه ویژه‌ای دارد

در اهمیت کارآفرینی همین بس که دستیابی به اقتصاد رشد یافته و پویا بستگی فراوانی به نوآوری، کارآفرینی، اشتغال مولد و منابع انسانی فعال دارد کمااینکه تجربه جوامع پیشرفته نیز به‌خوبی نشان می‌دهد که در زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان، کارآفرینی جایگاه ویژه‌ای دارد.

اما این که چقدر توانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود استفاده و کارآفرینی را در زیست‌بوم جدید اقتصادی بر محور دانش‌بنیان نهادینه کنیم تا آثار و نتایج آن را در تولید با کیفیت و اشتغال پایدار به‌دست آوریم، باید در جای خود مورد بررسی و نقد قراربگیرد، اما آنچه امروز با تمام وجود نیاز به آن را احساس می‌کنیم، رشد و ارتقاء کارآفرینی در جامعه است تا اولویت‌های مهمی چون تولید و اشتغال دانش‌بنیان به معنای واقعی و نه در سطح شعار و روی کاغذ محقق شود.

هفته کارآفرینی فرصت مناسبی است تا چنین ضرورت‌هایی که ارتباط مستقیم با توسعه کشور دارد، بیش از پیش برای جامعه بازگو شود؛ به این امید که در آینده کارآفرینی به صورت یک فرهنگ موردتوجه همگان قرار گیرد.

کد خبر: ۱۸۷٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha