ایران از فرصت تجارت با کنیا به خوبی استفاده نکرده است
در نشست اتاق ایران با رایزن تجاری کنیا مطرح شد

ایران از فرصت تجارت با کنیا به خوبی استفاده نکرده است

معاون بین‌الملل اتاق ایران با بیان اینکه ایران از فرصت تجارت با کنیا به خوبی استفاده نکرده است، دو حوزه کشت فراسرزمینی و گردشگری را از زمینه‌های مورد علاقه ایران برای همکاری با این کشور بیان کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در دیدار کارانجا رایزن اقتصادی و عبدی دبیر دوم سفارت کنیا در تهران با علیرضا یاوری معاون بین‌الملل اتاق ایران ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور در زمینه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با محوریت بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار علیرضا یاوری معاون بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار با ابراز تأسف از اینکه تاکنون در ایران نتوانسته‌ایم از پتانسیل همکارهای اقتصادی با افریقا و بخصوص کنیا استفاده کنیم افزود: کشت فرا سرزمینی، تبادل محصولات کشاورزی و فعالیت در حوزه گردشگری از جمله زمینه‌های مورد علاقه ایران برای همکاری با کنیا است.

او ادامه داد: در سازمان توسعه تجارت با تشکیل گروه کاری افریقا، برای توسعه تجارت با این کشور از طریق اقداماتی از جمله برقراری خط مستقیم کشتیرانی با کنیا تلاش می‌شود.

او با اشاره به تجارت غیرمستقیم ایران و کنیا از طریق امارات بیان کرد: حجم تجارت ایران و کنیا ۲۲ میلیارد دلار بوده و بیشتر آن شامل صادرات مجدد کشورهای مختلف از حمله آفریقا به ایران است.

یاوری، فقدان اطلاعات در خصوص فرصت‌های تجاری موجود در آفریقا را از جمله موانع همکاری بخش‌های خصوصی دانسته و گفت: در این راستا تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور و برگزاری وبینارهای آموزشی و معرفی فرصت‌های تجاری از جمله صادرات دارو از ایران به کنیا می‌تواند مؤثر باشد. در این راستا سمینار تجارت با آفریقا در اتاق ایران برگزار و فرصت‌های تجاری در این منطقه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شهرام خاصی پور مدیرکل آفریقایی و عربی اتاق ایران هم در این نشست با تاکید بر اینکه بیشترین تجارت ایران با کشورهای شرق آفریقاست، به اهمیت بندر مومباسا و علاقه‌مندی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری خط کشتیرانی بین این بندر و بندرعباس که دو هفته زمان برای جابجایی لازم دارد، اشاره کرده و خواستار ارائه اطلاعات کالاهای مورد تجارت با ایران شد.

خاصی پور با بیان اینکه کمبود آب در ایران مشکل جدی است تأکید کرد: با کشت فرا سرزمینی در کنیا، ما می‌توانیم بر این مشکل غلبه کنیم.

دولت کنیا برای اجاره مزرعه به شرکت‌های خارجی برنامه‌ریزی کرده است
در این دیدار کارانجا رایزن اقتصادی کنیا، از چای، قهوه، بسته‌بندی و عرضه این کالاها به عنوان عمده فعالیت‌های تجاری این کشور و مزیت صادراتی آن یاد کرده و ادامه داد: اما ما در حال بررسی صادرات میوه‌های گرمسیری بخصوص موز به ایران هستیم که با توجه به مسافت نزدیک می‌توان در برنامه کاری توسعه تجارت قرار داد.

او گفت: دولت برنامه اجاره مزرعه به اشخاص و شرکت‌های خارجی دارد که می‌تواند زمینه خوبی برای گسترش همکاری‌ها باشد.

او برای پذیرش هیات ایرانی برای بررسی مسائل همکاری‌های اقتصادی و تجاری اعلام آمادگی کرد که با استقبال طرف ایرانی مواجه شد.

کد خبر: ۱۸۷٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha