۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
چاه های زیر زمینی تا ۹سال دیگر خاموش می شوند| استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز تهران تا سال ۱۴۱۰
بی تناسبی مصرف آب در تهران با حجم بارندگی ها

چاه های زیر زمینی تا ۹سال دیگر خاموش می شوند| استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز تهران تا سال ۱۴۱۰

بختیاری مدیرعامل آبفای تهران از مصرف ۱۸۰میلیون مترمکعب آب جهت آبیاری فضای سبز خبر داد و گفت: تا سال ۱۴۱۰ آبیاری فضاهای سبز تهران (بجز پارکهایی که در تماس مستقیم با مردم هستند) از طریق پساب صورت گیرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «۱۸ درصد جمعیت در یک درصد مساحت کشور جای گرفته همین مساله موجب شده که تهران دومین شهر فقیر کشور از نظر منابع آبی باشد.» این بخشی از گفته های محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران است که الگوی مصرفی آب در پایتخت فرق می کند. به گفته او، «در بیشتر استان های کشور سهم بخش شرب از مصرف آب بین ۷ تا ۱۰ درصد بوده و حدود ۹۰ درصد آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی است. اما در تهران بین ۴۵ الی ۵۰ درصد آب در بخش شرب مصرف می شود و سهمش تقریبا معادل بخش کشاورزی است.» سهم بخش شرب از مصرف آب در تهران در حالی تا این اندازه بالاست که گزارش رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد از مصرف سالانه ۹۸میلیارد و ۱۰۰میلیون مترمکعب آب در کشور، ۸۹.۶درصد در بخش کشاورزی، ۸.۵درصد در بخش شرب و ۱.۹درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

با وجود اینکه طبق گفته های مدیر عامل آبفای تهران، «وضعیت مصرف در پایتخت هیچ تناسبی با مقدار بارندگی ها ندارد»، اما هنوز برخی از مشترکین بیش از دو برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند. این اضافه مصرف به قدری است که جمعه حدود ۳ هفته پیش(روزهای ابتدای آبان) مصرف آب در تهران معادل مصرف آب در تیر ماه بوده است.

بختیاری همچنین در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار بازار به تفاهم نامه ای که بین شرکت آب و فاضلاب تهران و شهرداری منعقد شده، اشاره کرد و افزود: «تا سال ۱۴۱۰ باید آبیاری تمامی فضاهای سبز تهران(به غیر پارک هایی در تماس مستقیم با مردم هستند) از طریق پساب صورت گیرد و تمام چاه های زیر زمینی که برای این منظور از آنها استفاده می شود، خاموش شوند.» متن کامل گفتگوی بازار با محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران را در ادامه می خوانید:

هم اکنون حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای سبز تهران مصرف می شود. اما بر اساس تفاهم نامه ای که بین شهرداری و آبفای تهران امضا شده قرار است تا سال ۱۴۱۰ غیر از فضای سبز داخل پارک ها که به نوعی در تماس مستقیم با مردم است، برای آبیاری چمنزارها و فضای سبزها از پساب ها استفاده شود و تمام چاه های زیر زمینی خاموش می شود

*تهران بر اساس گفته های خود شما فقیرترین استان به لحاظ منابع آبی است. با این وجود اما شاهد هدر رفت حجم زیادی آب در زمان آبیاری فضای سبز هستیم. آیا برنامه ای برای کاهش مصرف در این بخش ها صورت گرفته است؟

بر اساس تفاهم نامه ای که با شهرداری تهران امضا شده قرار است که تا سال ۱۴۱۰ غیر از فضای سبز داخل پارک ها که به نوعی در تماس مستقیم با مردم است، تمامی آب مصرفی برای آبیاری چمنزارها و فضای سبزها از پساب ها استفاده شود و تمام چاه های زیر زمینی خاموش شود تا اینگونه سفره های زیر زمینی خود را حفظ کنیم.

*در صورت اجرایی شدن این تفاهم نامه مصرف آب شهرداری تا چه اندازه کاهش خواهد یافت؟

آنگونه که در این تفاهم نامه آمده مصرف آب شهرداری از ۱۸۰ میلیون مترمکعب باید به ۷۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کند.

*همچنین هم اکنون چه مقدار پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود؟

مقدار پسابی که امروز برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود، بسیار ناچیزی است. اما شهرداری امسال مکلف شده که ۴۵ میلیون مترمکعب را جایگزین کند. اطلاعاتی دریافتی حاکی از این است که اعتبار خوبی هم برای این مساله از سوی شهرداری تهران برای این پروژه در نظر گرفته شده است. البته باید تاکید کنم که برنامه ریزی که در مساله بازچرخانی آب صورت گرفته برنامه کاملی است. اگر این برنامه به درستی اجرا شود نگرانی که راجع به آب سفره های زیر زمینی هست، برطرف خواهد شد.

*بر اساس آمار موجود بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود. به همین دلیل بسیاری بر این باورند که صرفه جویی در بخش شرب نمی تواند کمکی ببه حل بحران آبی کند این تصور تا چه اندازه درست است؟

شرایط آبی تهران متفاوت با سایر استان هاست. در بیشتر استان های کشور سهم شرب از آب مصرفی کشور بین ۷ تا ۱۰ درصد است. اما در تهران ۴۵ الی ۵۰ درصدی مصرف آب مربوط به شرب است. به عبارت دیگر تقریبا معادل مصرف آب در حوزه کشاورزی در بخش شرب هم آب مصرف می کنیم. به همین دلیل صرفه جویی در این بخش اهمیت بالایی داد. اگر متوسط مصرف آب را ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز در نظر بگیریم، ۱۰ درصد صرفه جویی در بخش شرب می توان ۳۱۰ هزار مترمکعب مصرف را کاهش دهد که رقم بالایی است.

در بیشتر استان های کشور سهم شرب از آب مصرفی کشور بین ۷ تا ۱۰ درصد است. اما در تهران ۴۵ الی ۵۰ درصد مصرف آب مربوط به شرب است. به عبارت دیگر تقریبا معادل مصرف آب در حوزه کشاورزی در بخش شرب هم مصرف می کنیم

*چرا سهم مصرف آب شرب در تهران تا این اندازه بالاست؟

دلیلش به تراکم بالای جمعیتی برمی گردد. هم اکنون حدود ۱۸ درصد جمعیت کشور در یک درصد مساحت کشور جای گرفته به همین دلیل صرفه جویی و مدیریت مصرف در بخش شرب به شدت تعیین کننده است. متاسفانه وضعیت مصرف در تهران متناسب با وضعیت بارندگی ها نیست. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که مقدار بارندگی ها در مهر امسال صفر بوده و در آبان هم حجم بارندگی ها به شدت ناچیز بوده است. از طرفی افزایش ۲.۲ درجه ای دمای هوا را نیز شاهد هستیم. متاسفانه این سومین پاییز خشکی است که در حال سپری کردن آن هستیم اما هنوز برخی هیچ دغدغه ای نسبت به این مساله نداشته و بیش از دو برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند

*با توجه به شرایط بحرانی که ذخایر آبی تهران دارد، برای برخورد با مشترکین پر مصرف چه برنامه ای دارید؟

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت نیرو این اجازه را دارد که آب مشترکین پر مصرف را قطع کند. این اولین بار است که چنین بندی در قانون بودجه کشور آورده می شود. به همین دلیل تا حالا آب ۶۰۰۰ خانوار بدمصرف قطع شده است و قطعا این مساله ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۱۸۶٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
      0 0
      بیشترین اتلاف آب بعلت پوسیدگی لوله های اصلی آب در شهرها میباشد نه مصرف مردم ،سومدیریت خود را به گردن مردم نیاندازید ،شهرداری یا دهداری هیچگونه به ویلاها و ساختمان های بالای شهر مجوز احداث استخر میدهد ؟ پهپاد ها را بفرستید مناطق ویلایی تا متوجه شوید .