۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
جهش تولید در ۴۲۰۰۰۰۰ هکتار از دیمزارهای کشور| هدف گذاری برای توسعه دیمزارها به ۶ میلیون هکتار
معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مطرح کرد

جهش تولید در ۴۲۰۰۰۰۰ هکتار از دیمزارهای کشور| هدف گذاری برای توسعه دیمزارها به ۶ میلیون هکتار

سید هاشمی معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بازار گفت: برنامه جهش تولید در دیمزارهای کشور در سال جاری به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.

بازار؛ گروه ایران: امروز در حاشیه امضای تفاهم نامه بیمه محصولات کشاورزی طرح جهش تولید دیمزارهای کشور بین جهاد کشاورزی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و صندوق بیمه کشاورزی، سید مصطفی سید هاشمی معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به اینکه طرح جهش تولید دیمزارها از سه سال قبل آغاز شده، به بازار گفت: در سال اول برنامه جهش تولید در دیمزارهای کشور در سطح ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی اجرایی شد که از این مساحت ۶۵۰ هزار هکتار تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفت و شرایط پرداخت خسارت ۴۳۰ میلیارد تومانی به کشاورزان فراهم شد.

وی با اشاره به کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و همکاری بی دریغ وزارت جهاد کشاورزی در توسعه کشت دیمزارها افزود: در سال دوم این طرح، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم را زیر کشت بردیم و حدود خسارتی که الان پرداخت می شود بالغ بر هزار میلیارد تومان است. برای سال بعد هم همین حدود پیش بینی شده است؛ چرا که نرخ بیمه بالا رفته و کشاورزان توان پرداخت نرخ بیمه را ندارند.

حق بیمه هر کشاورز به ازای هر هکتار از دیمزارها ۲۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که از این رقم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و جهاد کشاورزی ۱۰۰ هزار تومان را متقبل می شوند

سید هاشمی با اشاره به حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جهاد کشاورزی در راستای تسهیل بیمه دیمزارها ادامه داد: حق بیمه هر کشاورز به ازای هر هکتار از دیمزارها ۲۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که از این رقم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی، پرداخت ۵۰ هزار تومان از هر هکتار را بر عهده گرفته و ۵۰ هزار تومان دیگر را جهاد کشاورزی متقبل شده است.

حفظ اشتغال ۴۰۰ هزار کشاورز

معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکید کرد: بر این اساس کشاورز فقط باید ۱۳۰ هزار تومان برای بیمه هر هکتار از دیمزار خود پرداخت کند که این کمک خوبی برای کشاورزان است و باعث تشویق آن ها به بیمه کردن محصولات شان می شود. البته حمایت های ستاد به بیمه محدود نمی شود و علاوه بر این موضوع کشاورزان حاضر در این طرح را برای کشت بهتر و با کیفیت تر آموزش می دهیم.

وی با اشاره به اینکه بذری که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد اصلاح شده است، بیان کرد: برای تامین بذر با کیفیت و مورد نیاز کشاورزان با موسسه تحقیقات دیم به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان قرارداد بسته ایم که بذرهایی برای محصولات پربارتر و با کیفیت تر در اختیار کشاورزان قرار بگیرد. همچنین در این راستا کود و سم مورد نیاز کشاورزان نیز در زمان مناسب تامین خواهد شد.

امسال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیمزار ها تحت کشت قرار داده می شود و انتظار می رود سال آینده این رقم به ۶ میلیون هکتار یعنی کل اراضی دیم توسعه یابد

سید هاشمی با اشاره به سطح زیر کشت دیمزار ها در سال جاری افزود: امسال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی را تحت کشت قرار می دهیم و امیدوارم بتوانیم سال آینده این طرح را به ۶ میلیون هکتار یعنی کل اراضی دیم توسعه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که سال گذشته چقدر برداشت محصول از سطح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی انجام شده گفت: به طور متوسط از هر هکتار یک تن برداشت می کنیم و در مجموع توانستیم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن از انواع محصولات دیم را در سال گذشته برداشت کنیم.

معاون هماهنگی کننده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به اینکه کشت دیمزارها اهداف متعددی را دنبال می کند که فقط یکی از آن ها بحث تامین امنیت غذایی است، افزود: امسال حدود ۴۰۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید دیمزار به کار گرفته شده اند و ۴ هزار نفر نیز به عنوان ناظر طرح معرفی شده اند. این در حالی است که تعداد کشاورزان در سال گذشته ۲۳۰ هزار نفر بوده است. اتفاقی که نه تنها به افزایش رغبت کشاورزان به کشت محصولات منتهی می شود بلکه باعث جلوگیری از مهاجرت آن ها از روستاها به شهرها و رشد کشت مزارع کشاورزی و کسب درآمد بیشتر از کشاورزی می شود.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره شد امسال ۴۰۰ هزار کشاورز به همراه ۴ هزار ناظر برای اجرای طرح جهش تولید دیمزارهای کشور در نظر گرفته شده اند که در ۲۲ استان کشور قرار است ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از دیمزارها را کشت کنند.

کد خبر: ۱۸۶٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha