۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
ادامه رشد بورس وابسته به نرخ دلار نیمایی
بازار گزارش می دهد؛

ادامه رشد بورس وابسته به نرخ دلار نیمایی

به گفته کارشناسان با رشد قیمت دلار و تثبیت آن بالای ۳۶ هزار تومان دلار سامانه نیما هم بالای ۳۰ هزار تومان می آید و این یعنی بورس هم در گام اول ۳۰ درصد رشد خواهد کرد.

بازار؛ گروه بورس: پس از اینکه قیمت دلار به مرز ۳۷ هزار تومان رسید، هرچند شخص رییس جمهور دستور رسیدگی داده تا نوسان دلار کنترل شود و به گفته مقامات قضایی ۲۵۰۰ حساب مربوط به دلالان دلار مسدود شده اما اتفاق خاصی در کنترل بازار ارز نیفتاده و دلار بعد از اینکه تا ۳۶ هزار تومان کاهش یافت و دوباره میل به صعود پیدا کرد.

ابتدای هفته بسیاری از فعالان بورس تصور می کردند که تاثیر ارز بورس به اندازه نوسان دلار در سامانه نیما خواهد بود که در چند وقت اخیر حدود ۱۵ درصد رشد کرده و از ۲۴ هزار تومان به حدود ۲۸ هزار تومان رسیده و همین سیگنال بورس را تا محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد رشد می دهد، اما با توجه به ادامه نوسان رو به بالای دلار پیش بینی ها از تاثیر پذیری شاخص بر این تحلیل استوار شده که احتمالا دلار در همین محدوده تثبیت خواهد شد و نرخ دلار در سامانه نیما صعود خواهد کرد و این مهمترین عامل رشد بورس در محدوده بالای یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد خواهد بود.

رشد شاخص بورس تا سطحی می تواند تحت تاثیر دلار اتفاق بیفتد که نسبت به رشد دلار در چند وقت اخیر عقب افتاده است، به همین دلیل انتظار یک رشد در کوتاه مدت وجود دارد که می تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نرخ دلار با رشد اخیری که داشته بالای ۳۶ هزار تومان تثبیت خواهد شد، گفت: این مسأله باعث می شود تا قیمت دلار در سامانه نیما به بالای ۳۰ هزار تومان برسد.

حمید میرمعینی با بیان اینکه رشد حاصل از تغییر نرخ ارز در بورس با کمی تاخیر اتفاق می افتد، افزود: در چند وقت اخیر جو منفی حاکم بر بورس که در نتیجه توقف مذاکرات برجام و ادامه سیاست های دستوری بر اقتصاد بود منجر به افت ادامه دار شاخص کل بورس شده بود و حالا رشد قیمت ارز منجر به افزایش تقاضا برای بازار سهام شده به همین دلیل رشد ارزش سهام شرکت های بزرگ و صادراتی منجر به رشد شاخص کل بورس می شود و همین مسئله روی معاملات دیگر سهام هم تاثیر می گذارد.

او درباره اینکه رشد شاخص بورس تا سطحی می تواند تحت تاثیر دلار اتفاق بی افتد که نسبت به رشد دلار در چند وقت اخیر عقب افتاده است، گفت: به طور قطع بورس نسبت به سایر بازارهای مالی عقب است، به همین دلیل انتظار یک رشد در کوتاه مدت وجود دارد که می تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد، اما انتظار رشد بیش از این بستگی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها می تواند ورود نقدینگی به این بازار از طریق صندوق تثبیت و ... باشد.

او با تاکید بر اینکه تجربه رشد سال ۹۹ دیگر ممکن نیست، گفت: از یک سو مسئولان مانع تکرار تجربه سال ۹۹ در بورس می شوند و از طرف دیگر نقدینگی خرد نسبت به بازار بدبین شده و پول خود را فعلا وارد این بازار نمی کند به همین دلیل در موقعیت کنونی در بهترین حالت و در کوتاه مدت شاخص کل بورس می تواند تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد کند اما ادامه این رشد بستگی به سیگنال های دیگری دارد که باید دید در آینده چه اتفاقی می افتد.

سوخت کافی برای عبور از مقاومت ها

به تازگی سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که دولت با واگذاری بلوک ۱۲ درصدی پتروشیمی خلیج فارس حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان درامد داشته که تقریبا نزدیک به درآمدی بود که سال ۹۹ دولت با واگذاری سهامش (۳۵ هزار میلیارد تومان) به سهامداران خرد به دست آورد و شاخص کل را تا محدوده دو میلیون واحد رشد دارد، بنابراین در مقطع کنونی چالش دولت برای جبران کسری بودجه از طریق فروش اوراق جبران شده است و از طرف دیگر نقدینگی کافی برای تزریق منابع به صندوق تثبیت و ... دارد تا از این طریق به شاخص بورس کمک کند تا مقاومت های اولیه تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را بشکند.

ارزش جایگزینی سهام می تواند یک سیگنال برای رشد بورس باشد، زیرا در موقعیت کنونی همچنان رشد ارزش دارایی ها در حال اتفاق افتادن است و اگر با ارزش روز محاسبه شوند ارزش هر سهام آن‌ها بسیار بالاتر از قیمت های کنونی خواهد بود

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شاخص کل بورس در حال حاضر محدوده مقاومتی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را پشت سرگذاشته است گفت: در موقعیت کنونی شاخص در مسیر راه خود مقاومت های محدوده یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را دارد که تقریبا مقاومت مهمی است و بعد از آن تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مقاومت جدی ندارد.

احمد جانجان با بیان اینکه رشد قیمت دلار سیگنالی برای رشد بورس بوده و این مساله نشان می دهد فعلا خبری از برجام نخواهد بود، تصریح کرد: به طور قطع ارزش جایگزینی سهام می تواند یک سیگنال برای رشد بورس باشد، زیرا در موقعیت کنونی همچنان رشد ارزش دارایی ها در حال اتفاق افتادن است و بسیاری از شرکت های بورسی از این نظر ارزندگی بالایی دارند که اگر با ارزش روز محاسبه شوند ارزش هر سهام آن‌ها بسیار بالاتر از قیمت های کنونی خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه در موقعیت کنونی بسیاری از شرکت های که پی بر ای پایینی دارند و صادراتی هستند رشد دلار شاهد افزایش حاشیه سود خواهند بود، تصریح کرد: نمادهای بنیادی در حال حاضر بیشتر مورد تقاضای بازار هستند زیرا بسیاری از سهامداران معتقدند که این نمادها می تواند سود نقدی خوبی به آن‌ها بدهد به همین دلیل تقاضا برای آن‌ها افزایش یافته است، از طرف دیگر سرمایه آن‌ها تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز و ... رشد خواهد کرد، هرچند ممکن است که این رشد با تاخیر اتفاق بیفتد اما در نهایت بورس هم با سایر بازارها همراه خواهد شد.

کد خبر: ۱۸۶٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha