۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
ایجاد حباب ۲.۳ میلیونی سکه با ولع خرید! | بانک مرکزی مانع آشفتگی قیمت ها شود
«بازار» از علل آشفتگی قیمت ها گزارش میدهد؛

ایجاد حباب ۲.۳ میلیونی سکه با ولع خرید! | بانک مرکزی مانع آشفتگی قیمت ها شود

قیمت طلا و سکه این روزها در حالی حباب گونه برمدار رشد قرار گرفته است که به دلیل نبود سیاست گذاری های باز دارنده اصولی هر لحظه بر تعداد متقاضیان این کالا در بازار افزوده می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار معاملات طلا و سکه چند روزی است داغ شده و خریداران برای تهیه این کالای ارزشی گوی رقابت را ازهم می ربایند. طلایی که قیمت آن با نوسان نرخ انس جهانی و ارز داخلی دچار تغییر شده طوری که اکنون این دو فاکتورتعیین کننده نرخ طلا، هم همزمان با رشد مواجه شده اند تا بهای طلا و سکه را در بازار صعودی کنند. رشد قیمتی که موجب شده هرگرم طلای ۱۸ عیاربه حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و هر سکه بهارآزادی نیز فراتر از ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان رقم خورد.

این افزایش قیمت که در پی تبعیت چنین کالاهایی از بالارفتن نرخ دلار و رسیدن نرخ آن به ۳۶ هزارتومان در بازار می باشد، قیمت ها را در بازار طلا و سکه با جهشی حباب گونه بر مدار رشد قرار داده است. فعالان بازارمی گویند؛ در شرایطی که قیمت ها در بازار ارز، طلا و سکه صعودی است اما متقاضیان برای خرید این کالاها به بازار هجوم آورده و همه خریدار شده اند. کارشناسان بازار طلا نیز علل هجوم خریداران به این بازار را تبدیل سرمایه ها به کالاهای ارزشی عنوان کرده و می گویند؛ ازآنجایی که روز به روز بر قیمت ارز در بازار افزوده می شود و در مقابل ارزش پولی ملی افت می کند بنابراین خرید چنین کالاهایی برای حفظ ارزش سرمایه ها و جلوگیری از افت آن اقدام درستی به نظر می رسد در حالی که فشار مضاعف به بازار خود عاملی تشدید کننده برای گرانی است.

گزارش بازار حاکی از این است، که خریداران طلا با گران شدن این کالا اغلب مایل به تهیه طلای آب شده یا به عبارتی طلای شکسته و کهنه هستند تا با اجرت کمتری آن را تهیه کنند در چنین شرایطی فروشندگان نیز چون موقعیت را برای فروش طلا مساعد می بینند از فروش طلای کهنه خودداری کرده تا مصنوعات طلا را (طلاهای نو) به فروش برسانند.

معمولا زمانی که قیمت ها در بازار طلا، ارز و سکه افزایشی می شود خریداران این کالاها بیشتر اقدام به خرید می کنند، سرمایه گذاران و یا افرادی که قصد تهیه طلا و سکه را دارند در چنین مواقعی برای اینکه قیمت ها بیش از آن افزایش نیابد خریدار طلا و سکه می شوند. بنابراین سرمایه گذاران برای حفاظت و صیانت از ارزش سرمایه هایشان سعی می کنند پولهای خود را به طلا، سکه و ارز تبدیل کنند

رشد بالای تقاضا برای خرید طلا و سکه گران!

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره این روزهای بازار طلا می گوید: بازار طلا هنوز چنین رونقی را به خود ندیده است چرا که همه این روزها خریدار سکه و طلا شده اند.

وی با بیان اینکه معمولا زمانی قیمت ها در بازار طلا، ارز و سکه افزایشی می شود خریداران این کالاها بیشتر اقدام به خرید می کنند، افزود: سرمایه گذاران و یا افرادی که قصد تهیه طلا و سکه را دارند در چنین مواقعی برای اینکه قیمت ها بیش از آن افزایش نیابد خریدار طلا و سکه می شوند. البته این یک بعد قضیه است چرا که با توجه به رشد روز افزون نرخ ارز در بازار و تاثیرگذاری مستقیم چنین فرایندی بررشد قیمت سکه و طلا بنابراین سرمایه گذاران برای حفاظت و صیانت از ارزش سرمایه هایشان سعی می کنند پولهای خود را به طلا، سکه و ارز تبدیل کنند.

علاوه بر این آندسته از افرادی که سرمایه های خرد یا پس اندازی دارند با قرار گرفتن قیمت ارز بر مدار رشد موقعیت را برای خرید طلا مناسب می بینند و اقدام به خرید این کالا می کنند چرا که به درستی می دانند که افزایش نرخ ارز به راحتی اتفاق می افتد اما کاهش آن بسیار بعید است.

برخلاف هفته های گذشته که انس جهانی روندی کاهشی را طی می کرد اما طی چند روز اخیر انس جهانی ۳۷ درصد رشد داشته است. از طرفی با توجه به جهش قیمت ارز و رسیدن نرخ دلار به ۳۶ هزارتومان در بازار آزاد این موضوع نیز به عنوان بال دوم پرواز سکه و طلا موجب شده تا قیمت ها در این بازار سیری صعودی به خود گیرند. ازطرفی نیز افزایش قابل توجه میزان تقاضا برای خرید این کالاها در بازار نیز تاثیر خود را به جای گذاشته است

پرواز قیمت ها در بازار سکه در پی افزایش نرخ ارز

وی علل افزایش قیمت طلا و سکه را در روزهای اخیر ناشی از رشد قیمت ارز در بازار داخل و هم زمان افزایش بهای انس جهانی دانست و افزود: برخلاف هفته های گذشته که انس جهانی روندی کاهشی را طی می کرد اما طی چند روز اخیر انس جهانی ۳۷ دلار رشد داشته است. از طرفی با توجه به جهش قیمت ارز و رسیدن نرخ دلار به بیش از ۳۶ هزارتومان در بازار آزاد روز گذشته نیز به عنوان بال دوم پرواز سکه و طلا موجب شده تا قیمت ها در این بازار سیری صعودی به خود گیرند. ازطرفی نیز افزایش قابل توجه میزان تقاضا برای خرید این کالاها در بازار نیز تاثیر خود را بر رشد قیمت ها به جایی گذاشته هر چند این افزایش قیمت در چنین بازاری حباب گونه است.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران حباب قیمت سکه تمام بهارآزادی را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان، نیم سکه ۱ میلیون و ۹۵۰، ربع سکه ۲ میلیون و سکه گرمی را ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تومان عنوان کرد و اظهارداشت: تقاضای بالا و هیجان کاذب برای خرید طلا بخصوص سکه با هدف سرمایه گذاری حباب قیمت سکه را روز به روز بیشتر می کند چرا که خریداران سکه و طلا فکر می کنند چنانچه اقدام به خرید نکنند این احتمال وجود دارد که قیمت ها روزهای آینده بیشتر شود و از خرید با قیمت نسبتا کمتر عقب مانند.

اقدام بانک مرکزی در ارایه گواهی سپرده سکه طلا از طریق بورس حباب سکه را خالی می کند چرا که این اوراق معاف از مالیات بوده و با سررسید شش‌ماهه، منتشر می شود بنابراین چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی کمک شایانی در کاهش میزان تقاضای فیزیکی برای سکه کرده و از طرفی می تواند در کاهش و حذف حباب قیمت سکه تاثیر بسزایی به جای گذارد

خالی شدن حباب قیمت سکه با ارایه گواهی سپرده سکه و طلا

کشتی آرای درادامه افزود: هر مثقال طلای آب شده نیز هم اکنون ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان قیمت دارد و چنانچه آن را با انس جهانی ۱۶۸۳ تومان همچنین دلار ۳۶ هزار تومانی محاسبه کنیم، خواهیم دید که هر مثقال طلای آب شده نیز حدود ۲۵۰ هزار تومان دارای حباب قیمتی است.

این کارشناس بازار طلا به اقدام بانک مرکزی در ارایه گواهی سپرده سکه طلا از طریق بورس اشاره کرد و افزود: از آنجایی که این اوراق معاف از مالیات بوده و با سررسید شش‌ماهه، منتشر می شود کمک شایانی که کاهش میزان تقاضای فیزیکی برای سکه می کند و از طرفی می تواند در کاهش و حذف حباب قیمت سکه تاثیر بسزایی به جای گذارد. چرا که معاملات فیزیکی سکه نه تنها به دلیل رشد تقاضا در پی فعل و انفعالات بازار ارز حباب وار افزایش می یابد بلکه تاثیرات اقتصادی منفی خاص را در پی دارد. امیدواریم که بانک مرکزی شرایط ارایه گواهی سپرده سکه طلا را از طریق بورس هرچه زودتر مهیا کند تا دیگر شاهد حباب قیمت ها در بازار سکه نباشیم.

در حال حاضر وضعیت اقتصادی طوری است که مردم با خرید طلا و سکه برای حفظ ارزش پول چاره ای دیگر نمی بینند. بنابراین پیش بینی می شود چنانچه اقدامات خاصی در این راستا از سوی مسئولان به کار گرفته نشود این احتمال وجود دارد که قیمت ها همچنان بر ریل رشد حرکت کنند. انتظار این است که با تصمیمات درست مانع از افزایش بی منطق قیمت ها در بازار ارز و طلا باشیم چرا که تا کنون اقدامات بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز خیلی کارساز نبوده است

مردم برای حفظ ارزش پولهایشان آن را به طلا و ارز تبدیل می کنند

ابراهیم محمد ولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر نیز در گفتگو با «بازار» درباره نوسانات و رشد قیمت ها در بازار سکه، ارز و طلا گفت: افزایش بهای طلا و سکه به تبع رشد قیمت ها در بازار ارز امری طبیعی است اما هم اکنون چنین بازاری با افزایش میزان تقاضا مواجه شده که این موضوع به نوعی بر افزایش حباب گونه قیمت طلا و سکه تاثیرگذار شده است. به نظر می رسد تصمیم گیران، متولیان و سیاست گذاران ارزی بایستی با اقدامات کارشناسانه زمینه ثبات قیمت ها را در بازار ایجاد کنند تا به بازار به روال عادی خود برگرداند و همچنان شاهد رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه که بخشی از آن حبابی است نباشیم.

وی با بیان اینکه ممکن است دادو ستد کشورها برای خرید طلا یا فروش آن نیز بر این امر اثر گذار باشد اما عامل اصلی رشد قیمت ها این روزها در بازار سکه و طلا همانطور که گفته شد بحث افزایش قیمت ها در بازار ارز است. البته در حال حاضر وضعیت اقتصادی طوری است که مردم با خرید طلا و سکه به بدنبال حفظ ارزش پول هستند. بنابراین پیش بینی می شود چنانچه اقدامات خاصی در این راستا از سوی مسئولان به کار گرفته نشود این احتمال وجود دارد که قیمت ها همچنان بر ریل رشد حرکت کنند. انتظار این است که با تصمیمات درست مانع از افزایش بی منطق قیمت ها در بازار ارز و طلا باشیم چرا که تا کنون اقدامات بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز خیلی کارسازنبوده است.

بنا به این گزارش، هم اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌ میلیون و ۴۴۹هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۶میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ قیمت ها در بازار طلا، سکه در حالی صعودی شده است که معلوم نیست این بازار در روزهای آینده چه سرنوشتی داشته باشند. بنابراین مسئولان بایستی با اقدامات درست ثبات قیمتی را به بازار برگردانند تا شاهد آشفتگی قیمت ها در این بازار نباشیم.

کد خبر: ۱۸۵٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha