افزایش اختلاف قیمت ارز نیما و آزاد به زیان تولیدکنندگان دامن می‌زند
دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران:

افزایش اختلاف قیمت ارز نیما و آزاد به زیان تولیدکنندگان دامن می‌زند

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق ایران گفت: هر چقدر اختلاف قیمت بین نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما افزایش یابد، دوباره شاهد ایجاد رانت در اقتصاد کشور خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی سامانی‌فرد، دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران به کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد و نیز تاثیر آن بر صنایع مختلف اشاره کرد و گفت: در چند وقت گذشته مسایلی در خصوص تک نرخی شدن قیمت ارز، واقعی شدن نرخ ارز سامانه نیما و نزدیک شدن نرخ این سامانه به بازار آزاد در کمیسیون بازار پول و سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در آن زمان که این مسایل مورد توجه بود امیدواری‌هایی نسبت به تحقق برجام وجود داشت و با توجه به این مساله منتظر بودیم تا پس از تحقق برجام، قیمت نرخ دلار در بازار آزاد به نرخ سامانه نیما نزدیک‌تر شود.

سامانی‌فرد اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها بر این اساس بود که نرخ دلار نیمایی تا حدودی افزایش یابد و در مقابل نرخ ارز آزاد با افت همراه شود و در ادامه چنین اتفاقی قیمت ارز به سمت تک نرخی شدن پیش برود که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اکنون و در این برهه از زمان، خوش‌بینی چندانی نسبت به کاهش نرخ ارز در کوتاه مدت وجود ندارد؛ بنابراین هر چقدر اختلاف قیمت بین نرخ دلار در بازار آزاد و نیز نرخ دلار نیما افزایش یابد، دوباره شاهد ایجاد رانت در اقتصاد کشور شبیه به سناریوی ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت قبل خواهیم بود.

وی گفت: در آن زمان که ارز ٤٢٠٠ تومانی در دسترس برخی قرار گرفته بود هنوز نرخ ارز به قیمت ٣٠ هزار تومان نرسیده بود و اختلاف سنگینی بین قیمت‌های دلار وجود نداشت.

سامانی‌فرد ادامه داد: اگر اکنون شاهد افزایش اختلاف بین نرخ ارز آزاد و نیز سامانه نیما باشیم هر آنچه که دولت سیزدهم در زمینه بحث جراحی اقتصادی و نیز آزاد کردن اقتصاد و حذف رانت ناشی از ارز ٤٢٠٠ تومانی مطرح کرده بود به فراموشی سپرده می‌شود.

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که متاسفانه به دلیل شرایط حاضر، تک نرخی شدن ارز به قیمت گران شدن ارز نیمایی تمام خواهد شد اما مانع از ایجاد مجدد رانت ناشی از دو نرخی بودن ارز می‌شود.

وی به مزایای کاهش فاصله موجود در قیمت ارز آزاد و نیمایی و نیز تک نرخی شدن ارز در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: با تحقق چنین اتفاقی و نیز حذف رانت، زمینه روشن شدن تکلیف صنایع در آینده، ایجاد شفافیت در بازار، اصولی شدن تصمیم‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌پذیریی اقتصاد برای فعالان اقتصادی فراهم خواهد شد.

سامانی‌فرد تاکید کرد: قطعا زمانی که رانت ناشی از ارز با نرخ پایین‌تر از اقتصاد کشور حذف شود همه در یک جایگاه برابر قرار می‌گیرند که در ادامه این اتفاق شفافیت، عدالت و سلامت فضای کسب‌وکار بهتر خواهد شد.

کد خبر: ۱۸۵٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha