۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
ظرفیت پتروشیمی ایران هر ۱۰ سال ۲ برابر می شود|صادرات ۱۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در سال ۱۴۰۰
مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی:

ظرفیت پتروشیمی ایران هر ۱۰ سال ۲ برابر می شود|صادرات ۱۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در سال ۱۴۰۰

شاهمیرزایی مدیر عامل شرکت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی در دنیا هر ۲۰ سال ۲ برابر می شود، اما ما به برکت تحریم و با مجاهدت متخصصین تولید خود را  تا ۱۲ سال بعد به ۲۰۰ میلیون تن می رسانیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مرتضی شاهمیرزایی مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در مراسم پدافند غیر عامل در صنعت نفت با بیان اینکه ما ابتدای انقلاب تنها ۶ مجتمع پتروشیمی داشتیم، اظهار داشت: امروز به برکت انقلاب ۹۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده قرار داریم.

او افزود: صنعت پتروشیمی در دنیا به طور متوسط هر ۲۰ سال ۲ برابر می شود، اما ما برکت تحریم و با مجاهدت متخصصین داخلی تا ۱۲ سال آینده تولیدات خود را به مرز ۲۰۰ میلیون تن خواهیم رساند، این یعنی هر ۱۰ سال تولید ما دو برابر می‌شود.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: سال ۷۹ ما ۱.۵ میلیون تن تولید داشتیم و امروز به دلیل ظرفیت نصب شده و خوراک کم نظیر هنر ما این است که محصولات را تبدیل به محصولات با ارزش می‌کنیم.

او با بیان اینکه روند منحنی تقاضا برای فراورده‌ها در دنیا رشد منفی دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل استانداردهای زیست محیطی و ضوابط موجود کم کم از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی پاک حرکت می‌کنیم.

شاهمیرزایی بیان داشت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در ایران تولید می شود و برنامه قطعی دولت این است که زنجیره ارزش تکمیل شود.

او تاکید کرد: ما مصمم هستیم برای اینکه خودمان را از مباحث پدافندی مصون بداریم تامین مواد اولیه صنایع با تکیه بر ظرفیت داخلی باشد.

معاون وزیر نفت گفت: اکنون بیش از ۱۱۰ طرح بزرگ و کوچک در حال فعالیت هستند که برخی از این طرح‌ها معادل ارزی بالغ بر ۴ میلیارد دلار را دارند.

به گفته او، مطالعاتی انجام شده که برای تکمیل زنجیره ارزش ۲۲ محصول راهبردی در داخل تامین شود و خودکفایی پتروشیمی و تکمیل چرخه فرایند محصولات را داشته باشیم.

تولید پتروشیمی در ۴۳ سال ۶۰ برابر شد

شاهمیرزایی گفت: ما کشوری هستیم که دائم در تهدید نظامی و کودتا و در ابتدای انقلاب در معرض تجزیه بوده ایم، و بعد از آن نیز شرایط جنگ و بعد بازسازی بعد از جنگ را داشتیم و بعد از آن نیز که تحریم های اقتصادی در دستور کار قرار گرفت یعنی در هر بخش که شکوفا شدیم تحریم ها بیشتر شد، این معجزه انقلاب است که با همه تحریم ها از ۱.۵ میلیون تن تولید به ۹۰ میلیون تن رسیدیم، یعنی تولید طی ۴۳ سال گذشته ۶۰ برابر شده است.

او با بیان اینکه بناست درهای تمام تاسیسات نفت بروی جوانان ابران باز شود، گفت: ما آماده ایم طرح های در دست اجرای مجتمع های پتروشیمی و تاسیسات را به جوانان بسپریم.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی تاکید کرد: اکنون مجتمع های پتروشیمی از ۶ مجتمع به ۷۳ مجتمع رسیده است که از این تعداد ۶۷ مجتمع بعد از انقلاب و توسط متخصصین داخلی ساخته شده است.

به گفته او، پارسال ۲۳ میلیارد دلار ارزش محصولات بود که ۱۵ میلیارد دلار صادر شد و از این رقم صادراتی ۲.۵ میلیارد دلار صرف خرید بخشی از کالاها و تجهیزاتی شد که هنوز زنجیره ساخت آنها تکمیل نشده است.

شاهمیرزایی با اشاره به صرف ۲.۵ میلیارد دلار جهت واردات کالاها، گفت: برای ما سخت است که بعد از ۶۰ سال تولید پتروشیمی ۲.۵ میلیارد دلار واردات داشته باشیم.

عرضه ۱۲.۷ میلیارد دلار به سامانه نیما

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ما پارسال ۱۲.۷ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما عرضه کردیم، افزود: مهم‌ترین راهبرد ما این است که به سمتی حرکت کنیم که ارزافرین، اشتغالزا و افتخارآفرین باشد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه ما با خلاقیت و روی پای خودمان این صنعت را پیش بردیم و آن هم در شرایطی که دیوارهای تحریم چند لایه شده بود، تاکید کرد: برنامه ما این است که از این مسیر عبور کرده و زنجیره ارزش را تکمیل کنیم.

۷۰ درصد از تجهیزات و کالاهای پتروشیمی در کشور تولید می‌شود

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه تولید برخی محصولات پتروشیمی در کشورهای غربی تا هزار برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند، تاکید کرد: حدود ۷۰ درصد از تجهیزات و کالاهای پتروشیمی در کشور تولید می‌شود و از همین رو مرکز خودکفایی در صنعت نفت کشور ایجاد شد تا بتوانیم هر چه سریع‌تر همه کالاهای مورد نیاز این صنعت را در داخل کشور و توسط نیروهای داخلی ساخته شود تا به این واسطه بدافزارها را وارد صنعت نفت ایران نکنند.

شاهمیرزایی با بیان اینکه این صنعت در گفتمان رسمی پدافند غیرعامل پیش‌قدم بوده است، گفت: تدوین سند پدافند غیرعامل پتروشیمی در همین راستا انجام شده اس

او ادامه داد: اکنون همه این صنعت بر اساس قانون تجارت اداره و مدیریت می‌شود و آخرین سهام که مربوط به ۱۲ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس است، واگذار شد و با کنترل راهبردی صنعت پتروشیمی را پیش می‌بریم تا دولت کوچک‌تر شده و بخش‌های خصوصی صنایع و بخش‌های اقتصادی را اداره کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با دعوت از سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی برای حضور در طرح‌ها، گفت: با این کار می‌توانیم زنجیره ارزش را تکمیل کنیم.

شاهمیرزایی تاکید کرد: علاوه بر ماهشهر، آب عسلویه، منطقه انرژی بر پارسیان، هاب جاسک و منطقه مکران برای توسعه پتروشیمی در نظر گرفته شده که مشکلاتی وجود دارد که بخشی مربوط به منابع مالی است.

به گفته او، هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی که در حوزه زنجیره ارزش وارد شده و به صنایع پایین دستی می‌رود، ۱۷۰ هزار شغل ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۱۸۵٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha