۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
بازار بخاری‌های قاچاق داغ است| اجناس از رده خارج گرمابخش خانه‌های ایرانی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

بازار بخاری‌های قاچاق داغ است| اجناس از رده خارج گرمابخش خانه‌های ایرانی

مشهد- با فرارسیدن فصل سرما بازار فروش وسایل گرمایشی هم داغ می‌شود البته امسال گرانی محصولات ازیک‌طرف و هم‌چنین وفور اجناس قاچاق از سوی دیگر این بازار را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در آستانه قرار گرفتن فصل سرد و با نوسانات جوی حالا بر تعداد خریداران و متقاضیان وسایل گرمایشی در خیابان‌های مشهد افزوده‌شده است اما بنا بر اظهارات بسیاری از فروشندگان برخی از مشتریان هم با شنیدن قیمت راهشان را کج می‌کنند.

قانون جدید ساخت‌وساز و قوانین مهندسی اجازه تعبیه دودکش و استفاده از بخاری‌های گازی و یا نفتی را در خانه‌های تازه‌ساز نمی‌دهد از همین رو خرید بخاری در خانه‌های نوساز که باید به سیستم شوفاژ مجهز باشند منتفی است.

این موضوع اگرچه خوب است و درنهایت به‌سلامتی شهروندان منتهی می‌شود اما برخی از فروشندگان می‌گویند که همین موضوع از فروش بخاری در فروشگاه‌های آن‌ها کاسته است و در عوض فروش بخاری‌های بدون دودکش و به‌ویژه بخاری‌های گازی قاچاق را گرم کرده است.

در حال حاضر تحریم‌های اقتصادی از یک سو و قیمت بالای ارز از سوی دیگر باعث شده است، استفاده از تکنولوژی‌های برتر روز دنیا برای تولیدکنندگان وسایل گرمایشی اولویت چندانی نداشته باشد و در چنین شرایطی دغدغه واحدهای تولیدی بیشتر حفظ سرمایه، ماندگاری در بازار و متضرر نشدن باشد.

از سوی دیگر وقتی بازار وسایل گرمایشی از جمله تولید بخاری‌های بدون دودکش با نیاز مصرف کننده همپا نباشد، شرکت‌های خارجی نیازهای مصرف کننده را بر طرف می‌کنند و در نتیجه شاهد رشد انواع کالاهای قاچاق از جمله بخاری‌های بدودن دودکش قاچاق هستیم.

حسین اتحادی یکی از فروشندگان کالاهای گرمایشی در بلوار پیروزی مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: بخاری‌های ایرانی از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان آغاز و بنا به نوع و ساخت باقیمت‌های بیشتر به فروش می‌رسد.

بازار بخاری‌های قاچاق داغ است| اجناس از رده خارج گرمابخش خانه‌های ایرانی

وی می‌گوید: اگرچه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ در صد افزایش داشته است اما به دو دلیل هنوز بازار در رکود به سر می‌برد و رونق لازم را به خود ندیده است.

این فروشنده اذعان می‌کند: در حال حاضر قدرت خرید مردم کاهش‌یافته است و لذا بیشتر افراد ترجیح می‌دهند تا بخاری‌های مستعمل را تعمیر کنند و یا نیاز خود را از بین بخاری‌های مستعمل در سایت‌های اینترنتی تأمین کنند.

اتحادی ابراز می‌کند: هم‌چنین در حال حاضر تکثر فروشندگان بخاری‌های دست‌دوم و قاچاق موجب شده تا بازار کالاهای ایرانی تحت‌الشعاع قرار بگیرد زیرا این بخاری ها با وجود قدیمی بودن اما از تکنولوژی بالاتری نسبت به تولیدات داخلی برخوردار هستند و لذا استقبال عمومی برای خرید آن بیشتر است.

وی می‌گوید: بخاری‌های گازی دست‌دوم ژاپنی به‌تازگی بازار خوبی پیداکرده است و به دلیل اینکه هیچ نظارتی بر روی قیمت‌گذاری آن وجود ندارد لذا سود خوبی به همراه دارد و از همین رو بسیاری از فروشگاه ها نیز به عرضه این نوع بخاری روی آورده‌اند.

فروش محصولات قاچاق

بخاری‌های ژاپنی گازسوز که با قدمت ۲۰ ساله این روزها از استان‌های شرقی و جنوبی به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شود یکی از مشکلاتی است که صنعت داخلی را مورد هدف قرار داده است.

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های لوازم گرمایشی و الکتریکی‌ها تعداد زیادی از این بخاری‌های گازسوز را به نمایش گذاشتند که هیچ برگه خرید و یا برگه‌ای که نشان از اصالت کالا و یا مجوز واردات باشد وجود ندارد.

بخاری‌های ژاپنی دست‌دوم با سال ساخت ۲۰۳۳ تا ۲۰۰۶ معمولاً باقیمت‌های کمتری اما محصولاتی که سال ساخت آن‌ها بعد از ۲۰۱۲ میلادی است باقیمت‌های گزافی به فروش می‌رسد.

قیمت این بخاری‌های دست‌دوم با توان ۴ هزار در حال حاضر در بازار مشهد به قیمت ۴ میلیون تومان رسیده است درحالی‌که پیگیری خبرنگار ما از استان‌های شرقی نشان می‌دهد این بخاری باقیمت‌هایی کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سیستان و بلوچستان وارد خراسان رضوی شده و با دودست گردش به قیمت ۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۴ میلیون تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

نظارتی نیست

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: قیمت وسایل گرمایشی نسبت با سال گذشته با افزایش مواجه بوده که این میزان افزایش قیمت به علت افزایش قیمت انرژی،حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جاری برای تولید هست.

سید رسول ابن الرضا در پاسخ به اینکه بخاری‌های گازی دست‌دوم چگونه به فروشگاه مشهد راه‌ پیدا کرده است اظهار می‌کند: میزان زیادی از کالای قاچاق که وارد کشور می‌شود در سایت های مختلف به فروش می‌رسد، به‌طور مثال، بخاری‌های ژاپنی در فروشگاه‌ها رؤیت نمی‌شود و معمولاً در سایت‌ها به میزان زیاد موجود بوده و به فروش می‌رسد.

بازار بخاری‌های قاچاق داغ است| اجناس از رده خارج گرمابخش خانه‌های ایرانی

وی با اشاره به اینکه این بخاری‌ها از مناطق مرزی وارد کشور می‌شود می‌افزاید: این بخاری‌ها به دلیل برخی مشکلات فنی قابل تائید استاندارد نمی‌باشند و پس از استفاده از این بخاری‌ها امکان بروز مشکل وجود دارد.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی مشهد در گفت‌وگو با بازار در پاسخ به این سؤال آیا فروش این بخاری‌ها در فروشگاه‌های لوازم‌خانگی سطح شهر مجاز است نیز اظهار می‌کند: به‌ طور قطع اگر کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها رؤیت شود با آن‌ها برخورد خواهد شد به‌خصوص کالاهایی مانند بخاری و دستگاه‌های گرمایشی که با گاز کار می‌کنند.

وی عنوان می‌کند: این کالاها به دلیل بروز سوانح جبران‌ناپذیر نیاز به تائید استاندارد داشته و اگر بدون این تأییدیه به‌صورت قاچاق وارد بازار شود با فروشندگان برخورد جدی خواهد شد.

سید رسول ابن الرضا بابیان اینکه ورود کالای قاچاق و عرضه در شبکه فروش تأثیر زیادی بر فروش محصولات داخلی دارد و بازار محصولات داخلی را محدود خواهد کرد می‌افزاید: این کالاها به دلیل واردات از راه قاچاق دارای قیمت‌های پایین‌تری می‌باشند و لذا امکان رقابت کالای ایرانی را سلب می‌کند.

وی ابراز می کند: متأسفانه در حال حاضر، شاهد فروش این کالاهای قاچاقی در فضای مجازی و کاهش بازار فروش محصولات داخلی نیز هستیم.

بی توجهی به ایمنی استاندارد

در حالی که وسایل گرمایشی مانند بخاری باید دارای ایمنی و علامت استاندارد باشند اما ظاهرا اداره استاندارد در خصوص کالاهای مستعمل و دست دوم به لحاظ قانونی وظیفه‌ای برای نظارت بر آن نداشته و سکوت اختیار کرده است.

متاسفانه بخاری‌های ژاپنی معمولا از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود و معمولا این کالاها قاچاق است اما با وجود اینکه این وسایل گرمایشی با سلامت و جان مردم سرو کار دارند اما مسئولان توجهی به استاندارد بودن آن و یا ایمنی لازم نداشته و این کالا به وفور د فروشگاه های دارای جواز کسب معتبر به فروش می رسد.

مسئولان نظارتی و هم چنین مصرف کنندگان باید بر این امر واقف باشند گرچه با خرید بخاری ژاپنی کالای مقرون به صرفه‌تر و با امکانات بیشتری را به خانه می‌برند، اما روشن کردن بخاری خارجی قاچاق در هر خانه به طور حتم چراغ یک کارخانه و واحد تولیدی را خاموش می‌کند؛ بنابراین سازمان‌های اجرایی برای منفعت جمعی و برای رونق تولید واحدهای داخلی باید جلوی ورود این کالاهای قاچاق را بگیرند.

کد خبر: ۱۸۴٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha