۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
تفاهمنامه با پاکستان سیاستگذاری درست می خواهد|  افزایش دخالت دولت در تجارت بی فایده بوده است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تفاهمنامه با پاکستان سیاستگذاری درست می خواهد| افزایش دخالت دولت در تجارت بی فایده بوده است

کرمانشاهی گفت: متاسفانه بخش دولتی در همه مسائل دخالت می کند و بعد که خراب می شود ابزار کنترلی و بازرسی را زیاد می کند. نتیجه اش هم که می بینید آب از آب تکان نمی خورد و نهایتا از جیب مردم هزینه می شود.

بازار؛ گروه ایران: کیومرث کرمانشاهی معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با بازار، درباره توافق تجارت آزاد صورت گرفته بین ایران و پاکستان و اینکه این توافق چقدر می تواند باعث تقویت اقتصادی شود؟ گفت: پاکستان یکی از کشورهای همسایه است که در خیلی از این پیمان های منطقه ای دو جانبه و چند جانبه ما با پاکستان توافق نامه هایی متعدد و مختلفی را امضا کردیم. در حال حاضر بحث توافقنامه تجاری که امضا شده اگر توجه لازم به این موضوع نشود بعید می دانم اتفاق خاصی در این زمینه پیش بیاید.

وی ادامه داد: در این توافق اول باید اطلاعاتی که داریم را نسبت به طرف پاکستانی یا هر کشوری که توافق اقتصادی می بندیم ارتقا بدهیم. یعنی اینکه ببینیم مزیت های کشورهای طرف مقابل چیست؟ آن چیزی که مسلم هست مزیت پاکستان در برخی از کالاهای کشاورزی خوب است.

او تصریح کرد: پاکستان جزو کشورهای توسعه یافته‌ است ولی ظاهرا ظرف سال های اخیر اقدامات اصلاحی در این کشور صورت گرفته است. بعنوان مثال، در حوزه صنعت سهم تجارتی که برای صادرات دارد ۱۷ درصد است ولی سهم بخش کشاورزی حدود سه برابر این عدد به چشم می خورد. در بخش کشاورزی محصولاتی مثل، انبه، پرتقال و نارنگی همچنین برنج از مرغوبیت خوبی برخوردار است که مزیت های خوبی بشمار می آید.

کرمانشاهی اظهار کرد: اگر اطلاعات خود را درباره پاکستان و محصولاتی که دارند بخوبی افزایش بدهیم می توان تجارت خوبی با این کشور داشته باشیم. در برخی از حوزه ها و محصولات نیاز داریم واردات یا صادرات صورت بگیرد و بالعکس پاکستان همینطور است ومی تواند منجر به تقویت رابطه اقتصادی دو کشور شود.

اقتصاد ما را از سه بخش تشکیل می دهد. بخش دولتی، بخش تعاونی و بخش خصوصی. بخش دولتی، در حقیقت بخش سیاست گذاری ولی اینکه درست سیاست گذاری می کند یا خیر نیاز به این دارد که با بخش خصوصی و بخش تعاونی تعامل داشته باشند

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت ادامه داد: دولت باید بخش خصوصی را مامور این کار کند تا دستاوردهای مهم را به ارمغان آورد. ظاهرا اقتصاد ما را سه بخش تشکیل می دهد. بخش دولتی، بخش تعاونی و بخش خصوصی. بخش دولتی، در حقیقت بخش سیاست گذاری را باید برعهده داشته باشد ولی اینکه درست سیاست گذاری می کند یا خیر نیاز به این دارد که با بخش خصوصی و بخش تعاونی تعامل داشته باشد.

او اضافه کرد: تا به امروز مشخص شده که دولت تاجر خوبی نیست. دولت باید فضا را باز کند. دولت برای اینکه در بخش خصوصی بتواند اقدامات لازم را در این راستا محیا کند باید زمینه را برای همکاری بخش خصوصی و تعاونی ایجاد کند تا بتواند با همدیگر تعامل و سیاستگذاری موفقی داشته باشند.

کرمانشاهی خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش دولتی در همه مسائل دخالت می کند و بعد که خراب می شود ابزار کنترلی و بازرسی را زیاد می کند. نتیجه اش هم که می بینید آب از آب تکان نمی خورد و نهایتا از جیب مردم هزینه می شود و مشکلات روز به روز بیشتر می شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha