کاهش قیمت ارز با کنترل تورم؛ کنترل شوک جدید در بازار دشوارتر از قبل خواهد بود
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

کاهش قیمت ارز با کنترل تورم؛ کنترل شوک جدید در بازار دشوارتر از قبل خواهد بود

آرگون عضو اتاق بازرگانی گفت: اگر می خواهیم نرخ ارز را کنترل کنیم همچنین قدرت پول ملی کشور را بالا ببریم عواملی که باعث تورم می شود را باید اصلاح کنیم.

بازار؛ گروه ایران: عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار، درباره دست آوردهای حذف ارز دولتی گفت: به نظر من، از ابتدا هم نباید این اختلاف ارزی به وجود می آمد و ما نباید شاهد ارز چند نرخی باشیم. هر چقدر به این سمت برویم فضای غیرشفاف، رانت و فساد ایجاد می شود. متاسفانه قیمت کالاها با رایانه ای که به دولت کمک می کند به دست مصرف کننده نمی رسد.

وی افزود: چندین سال بخش ها و صاحبنظران مختلف اذعان داشتند که باید این ارز حذف شود. دولت اقدام خوبی در این زمینه انجام داد که به نظرم اقدام خیلی خوبی بود و بسیار جای تقدیر دارد که این اقدام انجام شد. اگرچه با تاخیر بود ولیکن بالاخره انجام شد. اصلاحاتی که در زمینه اقتصاد کشور نیاز دارد باید انجام شود.در حال حاضر بین ارز نیمایی و ارز بازار اختلاف قابل توجهی وجود دارد نباید به این سمت برویم که دوباره اتفاقات چند سال قبل بیفتد.

آرگون تصریح کرد: اتفاقاتی که دوباره ارز آزاد و یا نیمایی رقم دیگری را به خود اختصاص بدهد و یا دوباره بخواهیم شوک دیگری به بازار وارد شود کنترل بازار در این وضعیت دشوارتر از قبل خواهد بود. باید قیمت ارز متناسب با واقعیت های اقتصادی کشور تعیین شود.

او گفت: متاسفانه تورم بالایی داریم که با این تورم نرخ ارز را نیز تغییر می دهد. باید اقداماتی انجام شود که نرخ تورم پایین بیاید. اگر می خواهیم نرخ ارز را کنترل کنیم همچنین قدرت پول ملی کشور را بالاببریم عواملی که باعث تورم می شود را باید اصلاح کنیم. ما نیازمند انضباط مالی، شفافیت مالی، کاهش هزینه های عمومی کوچک سازی، کاهش کسری بودجه، کاهش نرخ تورم و.. هستیم تا بتوانیم قیمت ارز را کنترل کنیم.

عضو اتاق بازرگانی براین باور است: متاسفانه به خاطر بحث کرونا و جنگ روسیه و اوکراین شاهد تورم در سطح جهانی بودیم که آن تورم هم به نوعی به داخل منتقل شد. سال گذشته این تورم جهانی را نداشتیم فقط تورم داخلی بود. امسال هم تورم داخلی را داریم و هم تورم جهانی به آن اضافه شده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha