۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۰
سیگنال های مبادله پول بورس با بازارهای جایگزین| سکوت حقوقی های نگران در قبال سقوط سهام
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال های مبادله پول بورس با بازارهای جایگزین| سکوت حقوقی های نگران در قبال سقوط سهام

جو منفی بازار و عدم حمایت دولت و حقوقی از بورس باعث شده تا خروج نقدینگی از بازار تشدید شود و حالا جو برجام، به سیگنال خریدی برای طلا و دلار تبدیل شده است.

حامد شایگان؛ بورس: سقوط بازار سرمایه در حالی ادامه دارد که بسیاری از فعالان اقتصادی نگران ورود این سرمایه ها به بازار سوداگری هستند، هرچند برخی از تحلیل گران هم با ادعای اینکه قیمت دلار در ایران بیشتر از نرخی است که در بازار معامله می شود پیش بینی کرده اند این پول ها وارد بازار ارز شود، البته بازار طلا هم به دلیل افتی که انس جهانی داشته از نگاه بسیاری از فعالان اقتصادی ارزنده است، به همین دلیل بخش عمده ای از سرمایه های خارج شده از بازار هم وارد معاملات طلا می شود.

در هفته جاری سه روز پیاپی شاخص کل بورس افت داشت و در قبال پیام ناظر بورس به پرتفوی سهامداران تنها واکنش به شرایط کنونی بود که تاکید کرده بود که کنترل بازار در دست سهامداران نیست و فقط آن‌ها باید خودشان را کنترل کنند! به طور قطع این سطح از بی توجهی به روند بازار چیزی جز سقوط به همراه نخواهد داشت، اما کدام بازارها قرار است بیشترین منافع را از سقوط بورس ببرد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه بعد از توقف مذاکرات برجام سیگنال های منفی به بازار صادر شد، گفت: در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه گذاران تصور می کنند که قیمت دلار در ایران سرکوب شده است به حمید دلیل نرخ های واقعی بالاتر از آن چیزی هست که امروز اعلام می شود به همین دلیل بسیاری از پول های که از بازار خارج می شود وارد بازار ارز یا طلا می شود.

در شرایطی که جو بازار منفی باشد قیمت هر سهمی می تواند همچنان روندی نزولی داشته باشد و این مساله حتی تحت تاثیر وضعیت بنیادی سهم هم نیست، در چنین شرایطی سیاست گذاران باید جلوی سقوط بازار بگیرند ، از طرف دیگر وقتی آینده اقتصاد کشور روشن نیست حتی حقوقی های بازار هم تمایل چندانی به حمایت از سهام خود ندارند به همین دلیل است که در کف های قیمتی شاهد تشکیل صف های فروش هستیم

حمید میرمعینی با بیان اینکه نمی توان هیچ کفی را برای بازار متصور بود، تصریح کرد: در شرایطی که جو بازار منفی باشد قیمت هر سهمی می تواند همچنان روندی نزولی داشته باشد و این مساله حتی تحت تاثیر وضعیت بنیادی سهم هم نیست، در چنین شرایطی سیاست گذاران باید جلوی سقوط بازار بگیرند و الا سهامدار حقیقی که از وضعیت ناراضی هست و شرایط کنونی را می بیند که شاخص همچنان در حال افت است برای جلوگیری از زیان بیشتر سهام خود را می فروشد.

او با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی افشای مثبت شرکت ها هم تبدیل به فرصتی برای خروج حقیقی ها از بازار شده است، تصریح کرد: اگر روند کنونی متوقف نشود بازار با چالش های بسیار جدی مواجه می شود و ممکن است تا مدت های طولانی در همین قیمت ها رنج بزند و این مساله مانع از ورود نقدینگی جدید به بازار می شود و در این حالت بازارهای دیگر دچار التهاب می شوند، زیرا موجی از نقدینگی وارد اقتصاد کشور می شود که می تواند هر بازاری را نابسامان کند.

میرمعینی با اشاره به اینکه بی اعتمادی مانع از خرید سهام حتی در کف های قیمتی شده است، گفت: وقتی آینده اقتصاد کشور روشن نیست حتی حقوقی های بازار هم تمایل چندانی به حمایت از سهام خود ندارند به همین دلیل است که در کف های قیمتی شاهد تشکیل صف های فروش هستیم.

سیگنال ورود پول بورس به بازار طلا و ارز

با توجه به اینکه قیمت دلار در سامانه سنا هم روندی صعودی پیدا کرده، همین یک سیگنال خرید برای بسیاری از افرادی هست که این روزها دنبال بازار جایگزینی برای پول های بورس می گردند و از آنجایی که بازار طلا نسبت به ارز از ثبات بیشتری برخوردار است، برخی از فعالان اقتصادی پیش بینی کرده اند شانس طلا از دلار بیشتر است برای اینکه بتواند سهم بیشتری از نقدینگی های سرگردان داشته باشد.

عضو انجمن تولیدکنندگان صنعت طلا در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه بازار طلای ایران هم تحت تاثیر نوسانات ارز و ... قرار گرفته است، گفت: در شرایط کنونی هرچند قیمت انس جهانی طلا افت کرده است، اما با توجه به رکودی که اقتصاد کشور را در برگرفته و از طرف دیگر امکان سرمایه گذاری در هیچ بازار دیگری برای سرمایه گذاران وجود ندارد به همین دلیل بخشی از نقدینگی ها وارد بازار طلا خواهد شد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت های بین المللی به دنبال تسویه حساب های خود در پایان سال مالی هستند و این مساله باعث می شود تا نقدینگی وارد بازار طلا شود، به همین دلیل تا پایان سال جاری قیمت طلا در ایران رشد خواهد داشت از طرف دیگر ابهام در وضعیت برجام، نوسانات بورس و رشد نرخ دلار هم کمک کرده تا وضعیت بازار طلا کمی متحول شود

عباد الله محمدولی با بیان اینکه پیش بینی می شود با وجود افت قیمت انس جهانی طلا همچنان قیمت طلا در ایران بالا برود، تصریح کرد: به طور قطع قیمت انس تحت تاثیر شرایط رکودی اقتصاد جهانی افت کرده است و از آنجایی که ارزش دلار در برابر سایر ارزها بهبود پیدا کرده است همچنان قیمت انس جهانی در همین کانال ۱۶۰۰ دلار باقی می ماند، مگر اینکه قیمت نفت در دنیا روندی بسیار صعودی داشته باشد که در چنین شرایطی ما شاهد رشد قیمت انس جهانی باشیم.

او با تاکید بر اینکه بازار طلای ایران کاملا متفاوت از بازار جهانی است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت های بین المللی به دنبال تسویه حساب های خود در پایان سال مالی هستند و این مساله باعث می شود تا نقدینگی وارد بازار طلا شود، به همین دلیل تا پایان سال جاری قیمت طلا در ایران رشد خواهد داشت از طرف دیگر ابهام در وضعیت برجام، نوسانات بورس و رشد نرخ دلار هم کمک کرده تا وضعیت بازار طلا کمی متحول شود و به نوعی مسیر بازار ایران از بازار جهانی را جدا کرده است.

عضو انجمن تولیدکنندگان صنعت طلا با تاکید بر اینکه قیمت طلا نسبت به سایر فلزات از دو سال پیش رشد چندانی را تجربه نکرده است، اظهار کرد: بر مبنای همین روند صعودی بود که خیلی‌ها تصور می کردند قیمت انس طلا بالای ۲ هزار دلار تثبیت می شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد با این حال پیش بینی اینکه بازار جهانی طلا چگونه خواهد بود هم به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن‌ها تغییرات جهانی و بروز مشکلاتی در تامین سوخت است.

کد خبر: ۱۸۳٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha