۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
وزیر راه در تیر رس نمایندگان مجلس برای تغییر| «نیکزاد» جایگزین «رستم قاسمی» می شود؟
«بازار» گزارش می دهد

وزیر راه در تیر رس نمایندگان مجلس برای تغییر| «نیکزاد» جایگزین «رستم قاسمی» می شود؟

در حالی هفته آینده مراسم و جلسه استیضاح وزیر صمت برگزار خواهد شد که برخی نمایندگان مجلس در جلسات حضوری با رئیس جمهور با انتقاد از دولت در بخش مسکن خواهان برکناری وزیر راه و شهرسازی هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالی نمایندگان مجلس هفته آینده با برگزاری جلسه استیضاح «فاطمی امین» وزیر صمت روزهای شلوغی را در پیش خواهند داشت که چند روزی است برخی از نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون عمران و برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از برخی اقدامات دولت در بخش مسکن خواهان برکناری وزیر راه و شهرسازی از کابینه دولت شده اند.

شنیده ها از راهروهای مجلس و گفته های مستقیم برخی نمایندگان مجلس بر این نکته تاکید دارد که برخی نمایندگان مجلس در جلسات خصوصی با رئیس جمهور، از رئیسی خواسته اند که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برکنار و شخص دیگری جایگزین او شود.

اگر چه برخی از نمایندگان مجلس اخیرا در این جلسات حتی فراتر رفته و شخص و اشخاص مختلفی را به رئیس جمهور پیشنهاد داده اند اما آنچه که برخی از شنیده ها نشان می دهد این است که نیکزاد نایب رئیس مجلس را بهترین گزینه برای معرفی به مجلس برای وزارت راه و شهرسازی می دانند.

به هر سوی تصمیم برای معرفی نیکزاد به این دلیل گرفته شده که مخالفان رستم قاسمی در دولت، معتقدند در مدت وزارت او طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت نداشته است و بازار مسکن نیز چندان اوضاع و احوال خوبی ندارد بنابراین، معاون اول رئیس جمهور، از علی نیکزاد برای اداره وزارت راه و شهرسازی برنامه خواسته و نیکزاد برنامه خود را ارائه کرده است.

وزیر راه در تیر رس نمایندگان مجلس برای تغییر | «نیکزاد» جایگزین «رستم قاسمی» می شود؟

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که روز گذشته در گفتگوی تلویزیونی چشم انداز از درخواست روشن برخی نمایندگان صحبت کرده اید که خواستار برکناری وزیر راه و شهرسازی شده اند گفت: بخش مسکن این روزها به خوبی ماحصل تلاش وزیر راه و شهرسازی را نشان می دهد. به هر حال ما خواهان این هستیم که وزیر راه و شهرسازی سلامتی خود را به دست بیاورند اما به هر حال وقتی یکی از شعارهای انتخاباتی رئیسی این بود که سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید خواهد شد می بینیم که این اقدام به هیچ وجه پیشرفتی نداشته است.

برای جایگزینی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد ما نمایندگان مجلس این است که رئیسی بهتر است قبل از این که نمایندگان مجلس از اختیار قانونی استفاده کنند و وزیر راه را استیضاح کنند، شخص دیگری را برای وزارت راه و شهرسازی معرفی کند

او در پاسخ به این پرسش که به هر حال مجلس همانطور که برای وزیر صمت جلسه استیضاح برگزار خواهد کرد می تواند از این ظرفیت قانونی نیز استفاده کند و وزیر راه و شهرسازی را هم استیضاح کند؟ ادامه داد: به هر حال وزیر صمت در حوزه کاری خود ضعف های زیادی داشت و هفته آینده نیز جلسه استیضاح برگزار خواهد شد. اما برای جایگزینی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد ما نمایندگان مجلس این است که رئیسی بهتر است قبل از این که نمایندگان مجلس از اختیار قانونی استفاده کنند و وزیر راه را استیضاح کنند، شخص دیگری را برای وزارت راه و شهرسازی معرفی کند.

رضاخواه اضافه کرد: تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی جزو شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور بوده است بنابراین وقتی این میزان تولید مسکن به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا نباید تغییری در وزارت راه و شهرسازی صورت نگیرد؟ این روند تولید مسکن حتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز می تواند نمره منفی برای رئیسی به همراه داشته باشد. پس بهتر است قبل از هر اقدامی از سوی نمایندگان مجلس برای استیضاح، رئیسی شخصا نسبت به معرفی شخص جدید به مجلس برای وزارت راه و شهرسازی اقدام کند.

رئیس‌جمهور با هیچکس عهد اخوت نبسته‌اند؛ تغییر یا باقی ماندن برای بنده به عنوان رئیس دفتر و سایرین، در مدار کارآمدی است، اگر کسی کارنامه موفق داشته باشد که الحمدالله همه کار می کنند و در دولت حضور خواهند داشت

این عدم موفقیت در تولید مسکن یادآور اظهارات غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در شهریور ماه است که در اوج اختلافات میان تیم اقتصادی دولت مطرح شد. او در پاسخ به این پرسش که صحبت ها درباره تغییر در کابینه دولت چقدر جدی است؟ گفته بود: آقای رئیس‌جمهور با هیچکس عهد اخوت نبسته‌اند؛ تغییر یا باقی ماندن برای بنده به عنوان رئیس دفتر و سایرین، در مدار کارآمدی است، اگر کسی کارنامه موفق داشته باشد که الحمدالله همه کار می کنند و در دولت حضور خواهند داشت.

آمارهای وزارت راه و شهرسازی نیز نشان می دهد که تاکنون یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده و ۹۵۴ هزار واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارد. تعداد ۴۲۹ هزار واحد و ۲۷۵ واحد نیز کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۵ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده‌اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند.

به هر سوی باید منتظر ماند و دید رئیس جمهور قبل از اینکه مجلسی ها به استیضاح رستم قاسمی اقدام کنند، برای تغییر وزیر راه و شهرسازی دست به کار خواهد شد یا اینکه همچنان وضعیت بخش مسکن جزو نقاطی خواهد بود که قابلیت دفاع در آینده برای او نخواهد داشت؟

کد خبر: ۱۸۳٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha