۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
دریافت دو مجوز دانش بنیانی توسط تسکا صنعت| از عدم همکاری ارگان‌ها تا نبود حمایت از صنایع کوچک بومی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دریافت دو مجوز دانش بنیانی توسط تسکا صنعت| از عدم همکاری ارگان‌ها تا نبود حمایت از صنایع کوچک بومی

بیرجند-صنایع و کسب و کارهای کوچک همواره به عنوان موتور توسعه اقتصادی شناخته می‌شوند اما در خراسان جنوبی به گفته یکی از فعالان حوزه صنعت از عدم همکاری ارگان‌ها و نبود حمایت و سنگ‌اندازی‌ها رنج می‌برند.

گروه استان‌ها- فائزه زیراچی: رونق کسب و کارها و صنایع کوچک و متوسط می‌تواند باعث حفظ و افزایش سطح اشتغال پایدار کشور و کاهش فقر و نرخ بیکاری،‌ کمک به توزیع عادلانه ثروت و کاهش شکاف طبقاتی،‌ افزایش سطح درآمد ملی و رشد و توسعه اقتصاد شود.

کسب وکارهای کوچک و متوسط به منزله یکی از نیروهای پیش‌برنده اقتصاد مدرن، نقش بسزایی در بهبود فرصت‌های اشتغال، تشویق افزایش صادرات و تقویت نوآوری‌های فناورانه دارند. در سال‌های اخیر، اهمیت این بنگاه‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته است که از آنها به عنوان ستون فقرات توسعه صنعتی در کشورهای مختلف نام برده می‌شود.

این شرکت‌ها علی رغم آنکه به سرمایه‌گذاری کمتر ریالی و ارزی نیاز دارند، بازدهی بیشتری داشته و راحت‌تر می‌توانند خود را با تغییرات پرشتاب و سریع محیطی منطبق کرده و سریع‌تر واکنش نشان دهند. پویایی، شبکه‌ای بودن، انعطاف‌پذیری بالا، خلاق و نوآور و بهره‌مند از فناوری‌های نوین اطلاعاتی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت‌ها و صنایع کوچک و متوسط هستند.

خراسان جنوبی نیز با توجه به وجود صنایع و کسب و کارهای کوچک جایگاه خاصی در کشور از آن خود کرده است ولی گویا مسئولان استانی هنوز به اهمیت این سازوکارها پی نبرده و صاحبین این صنایع با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در همین راستا با (قاسم جعفریان) مدیرعامل شرکت تسکا صنعت؛ دانش آموخته رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک، در راستای بررسی معضلات کسب و کارهای کوچک و راهکارهای رونق این بخش، گفت‌وگو کردیم

تسکا صنعت چگونه راه‌اندازی شد؟

هسته اصلی شرکت تسکا صنعت در ابتدای کار خود به صورت گروهی از دوستان علاقه مند به الکترونیک و رباتیک در دوران دبیرستان شکل گرفت و این همکاری در دوران دانشگاه علی رقم مشکلاتی همچون بُعد فاصله (به دلیل قبولی افراد گروه در دانشگاه های مختلف)، دسترسی بسیار محدود به منابع علمی و مالی و .... همچنان ادامه داشت و منجر به چندین قرارداد موفق در آن زمان شد. این همکاری در نهایت در سال ۱۳۸۸ منجر به ثبت شرکتی به نام تسکا صنعت آراد شد و زمینه کاری این شرکت در دو جهت نرم افزار و سخت افزار (الکترونیک و رباتیک و ابزار دقیق) گسترش پیدا کرد.

اکنون در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؟

هم اکنون شرکت تسکا صنعت در زمینه نرم‌افزارهای کلینیکی و پزشکی، اسکادا و مالی و اداری، یکی از پیشتازترین شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار؛ همچنین در زمینه تولید سخت افزارهای ابزار دقیق هچون RTU ها و مودم‌های صنعتی و دیگر تجهیزات ابزار دقیق جزء شرکت‌های شناخته شده این صنعت به شمار می‌آید.

هم اکنون بیش از ۷۰۰ کلینیک و بیمارستان از نرم افزارهای کلینیکی این شرکت استفاده می‌کنند و از نظر تعداد نودهای تله متری اجرا شده و وسعت کاری در صنایع مختلف جز شرکت‌های مطرح در کشور است.

هدف از راه‌اندازی این شرکت چه بود؟

این شرکت در ابتدا با هدف بومی‌سازی صنایع هایتک (نرم افزاری و سخت افزاری) که برخی شامل تحریم‌ها می‌شدند یا با قیمت بالا وارد کشور می‌شدند تشکیل شد و در ادامه با تحلیل و بررسی بازار و چالش‌های موجود و توانایی شرکت در مسیرهای گفته شده ادامه یافت.

از موفقیت‌های تسکا صنعت بگویید؟ و برتری این شرکت نسبت به رقیبان در چیست؟

شرکت تسکا صنعت یک شرکت دانش بنیان همچنین یک شرکت فن‌‎آور است و تا کنون دو محصول این شرکت مجوز دانش بنیان دریافت کرده است.

همچنین این شرکت موفق به دریافت چندین گواهی از جمله: ایزو ۹۰۰۱ (مدیریت کیفیت)، ایزو ۱۰۰۰۲(مدیریت شکایات مشتریان)، ایزو ۱۰۰۰۴(مدیریت پایش و اندازه‌گیری رضایت مشتریان)، گرید انفورماتیک و گرید صنعت، معدن و تجارت و .... شده است.

اهم برتری این شرکت به اعتقاد من و با توجه به بازخورد مشتریان، کیفیت بسیار بالای خدمات پشتیبانی و کیفیت مطلوب محصولات همچنین قیمت متناسب و محصولات متنوع است.

همچنین قیمت بسیار بالای محصولات خارجی و عدم پشتیبانی و نماینده رسمی برخی از آنها به رقابت‌پذیر بودن محصولات تسکا با توجه به کیفیت مشابه، کمک بسیاری کرده است.

در زمینه فروش و اشتغال خود بگویید؟

شرکت تسکا صنعت در حال حاضر در حوزه نرم افزار در تمام کشور، همچنین در کشورهای همسایه مشتریانی را به خود جذب کرده که از محصولات این شرکت در حال استفاده هستند. همچنین در حوزه سخت افزار نیز مشتریان گسترده‌ای از سراسر کشور علی الخصوص در صنعت آب و فاضلاب به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر این شرکت با حدود ۳۰ پرسنل به صورت مستقیم در حال ادامه فعالیت هستند که با توجه به طرح توسعه پیش روی شرکت، احتمالاً این عدد به دو برابر افزایش خواهد یافت.

مشکلات شما در این مسیر چه بوده و حمایت‌ها به چه نحوی بود؟

در این مسیر مشکلات بسیار زیادی گریبان‌گیر این شرکت بوده که اهم آن را می‌توان قوانین مالیاتی بسیار سختگیرانه و اجرای سلیقه‌ای برای شرکت‌ها ، عدم همکاری سازمان تأمین اجتماعی و سنگ‌اندازی یا عدم آگاهی پرسنل این سازمان از مصوبات و بخشنامه‌ها، عدم همکاری بانک‌ها در ارائه خدمات حمایتی در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان علی‌رقم تأکید مسئولان، مهاجرت نیروهای کارآمد و آموزش دیده در شرکت به کشور های توسعه یافته و عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی ارگان‌های دولتی و نیمه دولتی و ایجاد چالش های مالی برای شرکت‌ها نام برد.

در بخش حمایت نیز این شرکت تاکنون موفق به دریافت هیچ گونه حمایتی به جز چند دوره آموزشی ابتدایی نشده است، از دیگر دلایل این موضوع می‌توان به عدم همکاری و هماهنگی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف و کارشکنی بعضی از آنها هچنین عدم آگاهی کافی برخی مدیران از قوانین و گفتمان حوزه دانش بنیان اشاره کرد.

به نظر شما برای توسعه کسب و کارهای کوچک و فناورانه در استان چه کارهایی باید انجام شود؟

مهمترین برنامه در زمینه شرکت‌های کوچک و نوپا از نظر من روشنگری مسیر و شرح چالش‌ها و روش گذر از آنها و داشتن یک مشاور اختصاصی برای هر شرکت (یا چند شرکت) در صورت امکان و حمایت‌های هدفمند و راحت از طرح‌ها است.

محدودیت‌های خراسان جنوبی در حوزه کسب و کار چیست؟

اهم محدویت های خراسان جنوبی در حوزه کسب و کار از دیدگاه من مهاجرت نیروهای متخصص و کارآمد و بومی به خارج از کشور یا استان‌های بزرگتر به خصوص مشهد و تهران به دلیل سطح درآمدی بالاتر؛ عدم اعتماد به شرکت‌های بومی و محصولات و خدمات آنها در بیشتر ارگان‌های استان؛ انتظارات خارج از عرف و بیش از حد از شرکت‌های بومی در مقایسه با شرکت‌های پایتخت نشین از سوی ارگان‌ها و سازمان‌ها و نبود قوانین مشخص در زمینه حمایت از شرکت‌های بومی؛ ریسک پذیری پایین در سطح مدیران و دیدگاه‌های آنها و دوری از پایتخت و دسترسی به امکانات بسیار محدود و ناکافی، است.

درخواست شما از مسئولان چیست؟

در خواست ما از مسئولان این هست که تا جای ممکن در جهت پیش برد اهداف شرکت‌های فن‌آور و دانش‌بنیان که به راستی آینده کشور را می‌سازند، قدم بردارند.

در این راستا توجه به برخی نکاتی اهمیت ویژه دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد: اطلاع رسانی صحیح و صریح به پرسنل در جهت همکاری با شرکت‌های این حوزه؛ کاهش بروکراسی و افزایش سرعت سازمان ها و نهادهای وابسته، با توجه به سرعت بالا و چابکی شرکت‌های دانش بنیان و فن آور؛ اعتماد به شرکت‌های بومی؛ دستگاه های نظارتی بر اجرای صحیح و به موقع قوانین پیگری درستی داشته باشند.

توصیه شما به جوانانی که تازه وارد این میدان شده‌اند چیست؟

مهمترین توصیه من به جوانان که در ابتدای راه قرار دارند این است که در راستای رسیدن به موفقیت هیچ راه میانبری وجود ندارد و باید در این راه تلاش‌ها و از خود گذشتگی بسیاری کرد. آموزش صحیح، پشتکار و کار تیمی در نهایت به موفقیت آنها منجر خواهد شد.

همچنین از کسانی که به آنها رؤیای موفقیت کوتاه مدت می‌فروشند تا می‌توانند دوری کنند که حاصل کار این افراد جز سرخوردگی و بی انگیزگی نیست.

کد خبر: ۱۸۲٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha