۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
معرفی چند ابزار دقیق

معرفی چند ابزار دقیق

ابزار دقیق به تجهیزاتی می گویند که برای سیستم کنترل و اتوماسیون استفاده می شود. پرکاربردترین تجهیزات ابزار دقیق شامل گیج فشار، گیج دما، ترانسمیتر فشار و دما ترانسمیتر دما می شود.

بازار; گروه صنعت: ابزار دقیق به تجهیزاتی می گویند که برای سیستم کنترل و اتوماسیون استفاده می شود. پرکاربردترین تجهیزات ابزار دقیق شامل گیج فشار، گیج دما، ترانسمیتر فشار و دما ترانسمیتر دما می شود. در این مقاله به معرفی بعضی از تجهیزات ابزار دقیق می پردازیم.

انواع گیج دما

به طور کلی دو نوع گیج دما در بازار موجود است.

  • نوع دو فلزی
  • نوع انبساط

نوع انبساط به دسته های مختلفی تقسیم می شود که در زیر آورده شده است.

  • مایع پر شده
  • گاز پر شده
  • مایع + بخار

فرآیند انتخاب گیج دما

انتخاب درست گیج دما بسیار مهم است در این مقاله مراحل کلی شما را که باید برای انتخاب این ابزار دقیق در نظر بگیرید، به اشتراک می‌گذارم.

خرید ترمومتر عقربه ای از ابزار سنجش آریا

معرفی چند ابزار دقیق

مرحله ۱ - محدوده دما

هر زمان که ابتدا باید گیج دما را انتخاب کنیم، باید ببینیم که چه محدوده دمایی را باید اندازه گیری کنیم.

محدوده اندازه گیری معمولی

  • دو فلزی - [۷۰- تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد]
  • نوع انبساط - [-۲۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد]

اما بیشتر نوع انبساط گیج دما برای اندازه گیری دمای منفی انتخاب می‌شود.

مرحله ۲ - محل نصب

بعد از محدوده دما، توجه دیگر محل نصب است. اگر کاربر مستقیماً به مکان دسترسی نداشته باشد، گیج دما نوع انبساط را انتخاب می ‌کنیم. گیج دما نوع دو فلزی فقط در گزینه نوع نصب مستقیم وجود دارد.

مرحله ۳ - میزان پاسخگویی

پس از انتخاب نوع نصب، اکنون باید میزان پاسخگویی این ابزار دقیق را در نظر بگیریم. گیج دماهای نوع دو فلزی در مقایسه با دماسنج های نوع انبساطی سرعت پاسخ دهی پایینی دارند.

مرحله ۴ - پایداری و تکرارپذیری

هنگامی که ما نیاز به در نظر گرفتن ثبات و تکرارپذیری اندازه گیری ها داریم، نوع بی متالیک یا دو فلزی آن را در اولویت قرار می دهد. زیرا خروجی نوع دیگر گیج دما به دمای محیط بستگی دارد.

مرحله ۵ - هزینه

هزینه آخرین فاکتور دیگری است که باید در نظر بگیریم. زیرا گیج دماهای نوع بی متالیک ارزان تر از گیج دماهای نوع انبساطی هستند.

ترانسمیتر فشار چیست؟

ترانسمیتر فشار یا پرشر ترانسمیتر به سنسور فشاری اطلاق می‌شود که خروجی آن یک سیگنال استاندارد است. این ابزار دقیقی است که با یک متغیر فشار تماس می‌گیرد و آن را به یک سیگنال خروجی استاندارد به نسبت تبدیل می‌کند. ترانسمیتر فشار عمدتاً از سه بخش تشکیل شده است: عنصر حسگر فشار (که سنسور فشار نیز نامیده می شود)، مدار اندازه گیری و اتصال فرآیند.

اصل کار ترانسمیتر فشار

هنگامی که فشار مستقیماً روی سطح دیافراگم اندازه‌گیری اثر می‌کند، دیافراگم ترانسمیتر فشار تغییر شکل کوچکی ایجاد می‌کند. مدار این ابزار دقیق با دقت بالا روی دیافراگم اندازه گیری این تغییر شکل کوچک را به ولتاژ خروجی تبدیل می‌کند که بسیار نزدیک به فشار و همچنین متناسب با ولتاژ تحریک است. یکی از معروف ترین برندهای این محصول، زیمنس است. برای خرید این محصول با نمایندگی زیمنس در ایران تماس بگیرید.

ترانسمیتر فشار از یک تراشه پردازش مدار اختصاصی برای تبدیل این سیگنال ولتاژ به سیگنال جریان استاندارد صنعتی ۴-۲۰ میلی آمپر یا سیگنال ولتاژ ۱-۵ ولت و غیره استفاده می‌کند. این ابزار دقیق می‌تواند به دقت بالا و پایداری بالا دست یابد. مدار انتقال از یک تراشه اختصاصی استفاده می کند که می تواند خروجی سیگنال جریان سایر سیگنال های خروجی ولتاژ را تضمین کند.

گیج فشار چیست؟

گیج فشار به ابزار دقیقی گفته می شود که از عناصر الاستیک به عنوان عناصر حساس برای اندازه گیری و نشان دادن فشار بالاتر از فشار محیط استفاده می کند. استفاده از گیج فشار بسیار رایج است، تقریباً تمام فرآیندهای صنعتی و زمینه‌های تحقیقات علمی را پوشش می‌دهد.

گیج فشار در بسیاری از زمینه های شبکه لوله های گرمایشی، انتقال نفت و گاز، سیستم تامین آب و گاز، کارخانه های تعمیر و نگهداری خودرو و فروشگاه ها دیده می شود. به خصوص در فرآیند کنترل فرآیند صنعتی و اندازه گیری فنی، به دلیل اینکه عنصر حساس الاستیک گیج فشار مکانیکی دارای ویژگی های مقاومت مکانیکی بالا و تولید راحت است، گیج فشار مکانیکی بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اصل کار گیج فشار

گیج فشار لوله فنری، فشار سنج لوله بوردون نیز نامیده می شود. انتهای آزاد فنر در گیج فشار بسته است و چرخ دنده سکتور را به چرخش در میله کشش هدایت می‌کند. هنگامی که فشار توسط این ابزار دقیق اندازه گیری می‌شود، لوله فنر پرشر گیج یا گیج فشار تحت فشاری که قرار است اندازه گیری شود تغییر شکل می دهد، بنابراین انتهای آزاد لوله فنر جابجایی ایجاد می‌کند.

جابجایی متناسب با فشار اندازه گیری شده است به طوری که نشانگر ابزار دقیق منحرف می‌شود و مقدار فشار روی صفحه نشان داده می شود. اگر اتمسفر در محفظه گیج فشار وجود داشته باشد، فشار اندازه گیری شده توسط گیج فشار مثبت یا منفی است.

قیمت پرشر گیج در سایت ابزار سنجش آریا

اگر محفظه ابزار دقیق گیج آب بندی و تخلیه شود، فشار اندازه گیری شده توسط گیج فشار مطلق است. هنگامی که گیج فشار لوله بوردون مجهز به دستگاه ایزوله است، می تواند فشار دمای بالا یا محیط های خورنده، چسبناک، آسان برای بلور شدن و گرد و غبار را اندازه گیری کند.

تفاوت ترانسمیتر فشار و گیج فشار

  1. دقت ابزار استاندارد مورد نیاز برای کالیبراسیون ترانسمیتر فشار بسیار بیشتر از گیج فشار است.
  2. گیج فشار فقط باید رابطه بین یک جفت ورودی و خروجی را تأیید کند، در حالی که ترانسمیتر فشار ممکن است نیاز به تأیید رابطه بین ورودی و داده های ارتباطی داشته باشد.
  3. کالیبراسیون گیج فشار باید دارای شرایط اندازه گیری مربوطه باشد. ترانسمیترهای فشار معمولاً به جز برای سازنده و ساخت جدید مورد نیاز نیستند.
  4. دقت گیج فشار ضعیف است، خروجی ندارد و نمی‌توان این ابزار دقیق را با دست کار کرد. به طور کلی ۵ نقطه برای بررسی دارد و تفاوت فشار دادن و کاهش فشار متفاوت است. ترانسمیتر فشار هوشمند فقط نیاز به کالیبره کردن نقطه صفر و به طور کلی مقیاس کامل دارد.
  5. خروجی گیج فشار یک نشانه مقیاس است که به راحتی قابل خواندن است. ترانسمیتر فشار خروجی آنالوگ است و برای نمایش باید به آمپرمتر با سطح دقت مربوطه متصل شود.

از توضیحات بالا به راحتی می توان فهمید که مقدار فشار اندازه گیری شده توسط ترانسمیتر فشار در شرایط کاری یکسان دقیق تر است و قابلیت انبساط عملکرد بعدی این ابزار دقیق بسیار بیشتر از فشار سنج است.

آیا سنسور فشار، مبدل فشار و ترانسمیتر فشار را به جای هم می‌شود استفاده کرد؟

اساساً مبدل فشار و ترانسمیتر فشار هر دو سنسور فشار هستند. اصطلاح سنسور اغلب به طور کلی برای توصیف هر وسیله و ابزار دقیقی که یک ویژگی فیزیکی را اندازه گیری می‌کند و یک خروجی ارائه می‌دهد استفاده می‌شود. سنسورهای فشار یک نیرو، در این مورد، فشار را تشخیص می دهند و آن را به سیگنال خروجی پیوسته تبدیل می‌کنند. این سیگنال نسبت به قدرت فشار اعمال شده است و نوع سیگنال خروجی تعیین می کند که آیا ابزار دقیق مبدل فشار یا ترانسمیتر فشار است.

یک مبدل فشار، نیروی فیزیکی فشار را به خروجی ولتاژ پیوسته (V) تبدیل می‌کند. خروجی ولتاژ DC معمولاً به خروجی های استاندارد صنعتی مانند ۰-۵ ولت یا ۰-۱۰ ولت تقویت می‌شود. مبدل‌های فشار همچنین می‌توانند خروجی‌های میلی‌ولت تقویت‌نشده (mV) را ارائه دهند که پاسخ فرکانس بالاتر و مصرف انرژی کمتری را ارائه می‌دهند، اما این ابزار دقیق در مقابل نویز الکتریکی نیز حساس‌تر هستند.

از طرف دیگر، یک ترانسمیتر فشار، نیروی فیزیکی فشار را به یک جریان خروجی تبدیل می‌کند که بر حسب میلی آمپر (mA) بیان می‌شود. خروجی استاندارد صنعتی برای ترانسمیترهای فشار ۴-۲۰ میلی آمپر است. ترانسمیترهای فشار در کاربردهای صنعتی رایج هستند و در برنامه‌هایی که سیگنال خروجی از طریق کابل‌های طولانی منتقل می‌شود.

سخن پایانی

شرکت ابزار سنجش آریا با سایت co-asa.com از شرکت‌های عالی با سابقه فروش ابزار دقیق است. کیفیت و رضایت مشتری همیشه الویت این مجموعه است. شما می‌توانید برای یک خرید خوب با کارشناسان شرکت تماس گرفته و با خیال راحت محصول مورد نظر خود را از این مجموعه خوشنام تهیه کنید.

کد خبر: ۱۸۲٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha