۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۲
تیرماه، افتتاح واحدهای مسکن ملی در اندیشه و پرند/ ساخت مسکن فرهنگیان مراحل بعدی هم دارد
معاون وزیر راه و شهرسازی به بازار خبر داد

تیرماه، افتتاح واحدهای مسکن ملی در اندیشه و پرند/ ساخت مسکن فرهنگیان مراحل بعدی هم دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای ساخت مسکن فرهنگیان مراحل بعدی و شهرهای دیگر هم جزء برنامه خواهند بود گفت:برخی واحدهای مسکن ملی به روش مشارکتی به مراحل پایانی خود نزدیک شده اند و در تیر ماه در شهر اندیشه و پرند افتتاح این واحدهای مسکونی را شاهد خواهیم بود.

خبرگزاری بازار - در راستای طرح اقدام ملی مسکن چند روز پیش وزارت راه و شهرسازی با وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامه ای میان دو وزیر این وزارتخانه به امضاء رسید تا بر اساس آن طرح مسکن فرهنگیان یک گام مکمل در طرح اقدام ملی مسکن باشد. در این تفاهمنامه مقرر شد تا ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته احداث و تحویل شود. در این تفاهمنامه که با مشارکت وزارت آموزش و پرورش در سطح کشور اجرایی خواهد شد وزارت آموزش و پرورش در هر بخشی اعم از آوردن زمین، تامین مالی و تعاونی های مسکن دارای رزومه می تواند در طرح مزبور مشارکت کند.

بنا به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی این تفاهمنامه گام نخست احداث مسکن برای فرهنگیان بوده و در فاز نخست قرار است عملیات احداث ۱۴ هزار واحد مسکونی در ۱۱ استان آغاز شود. طبق گفته وزیر راه و شهرسازی فرهنگیان نیز مانند تمام مردم کشور باید ضوابط و مقررات قانونی که برای تعیین وضعیت و شرایط و صلاحیت اعلام شده در طرح اقدام ملی مسکن را رعایت کنند می توانند در این طرح صاحب مسکن شوند. به گفته محمد اسلامی در غربالگری انجام شده حدود ۷۵ هزار نفر از فرهنگیان تاکنون واجد شرایط تشخیص داده شده اند و لیست اولیه واجدان شرایط توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است.

برای پیگیری این موضوع که آیا ساخت مسکن فرهنگیان در سایر شهرها نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟ و یا اینکه آیا شهرهای جدید نیز در قالب طرح اقدام ملی مسکن در تیر ماه افتتاحی خواهند داشت؟ از طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی سوال پرسیدیم که اعلام کرد ساخت مسکن برای فرهنگیان سایر شهرها نیز ادامه می یابد و در تیر ماه نیز در شهرهای جدید در قالب طرح اقدام ملی مسکن افتتاح خواهیم داشت.

برای فرهنگیان تهران باید فکر مجددی شود چرا که نیاز به ساخت مسکن فرهنگیان در این شهر بالا است

در این خصوص حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا برای فرهنگیان سایر شهرها نیز ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی احداث خواهد شد گفت: در مرحله نخست ساخت مسکن برای فرهنگیان عموما این واحدها در بافت های ساخته شده شهرهای جدید که خدمات زیربنایی و روبنایی دارند انجام خواهد شد پس در این اقدام زمان را از دست نمی دهیم و می توانیم در پایان عملیات ساخت واحدهای مسکونی را با خدمات زیربنایی و روبنایی تحویل فرهنگیان دهیم. پس ساخت ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی فعلا مرحله نخست این طرح در قالب طرح اقدام ملی مسکن بوده است .

وی با بیان اینکه در مرحله نخست تلاش ما این بود که اکثر کلانشهرها مثل تهران ، اصفهان و تبریز را تحت پوشش قرار دهیم تاکید کرد: پس با این تفاهمنامه عملا فاز نخست را اجرایی کرده ایم و در تلاش هستیم فازهای بعدی را نیز آغاز کنیم . موضوع مهمی که وجود دارد این است که برای تهران باید فکر مجددی شود چرا که نیاز این شهر برای ساخت مسکن فرهنگیان بالا است.

طاهرخانی با اشاره به اینکه برای آغاز ساخت مسکن فرهنگیان سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان ملی اراضی وزارت آموزش و پرورش باید زمین ها را شناسایی کنند گفت: برای جذابیت بیشتر در شهرهای جدید باید به گونه ای برخورد کنیم تا جذابیت سکونت را در این شهرها بالا ببریم پس یکی از مواردی که می تواند جذابیت در شهرهای جدید را افزایش دهد تسهیل رفت و آمد و دسترسی آسان به کلانشهرها است چرا که این موضوع مشکل اکثر کلانشهرهای کشور است پس اولویت ما راه اندازی حمل و نقل ریلی بین شهرهای جدید و کلانشهرها است.

با راه اندازی قطارهای حومه ای و حمل و نقل ریلی که باعث جذابیت سکونت در شهرهای جدید خواهد شد می توانیم به بازار مسکن کلان شهرها کمک ویژه ای کنیم و تعادل خوبی در بازار مسکن کلانشهرها به خصوص تهران ایجاد کنیم

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اینکه راه اندازی مترو بهارستان- اصفهان و پرند - تهران یکی از برنامه های مهم و اولیت های شهرهای جدید است گفت: قطعا با راه اندازی قطارهای حومه ای و حمل و نقل ریلی که باعث جذابیت سکونت در شهرهای جدید خواهد شد می توانیم به بازار مسکن کلان شهرها کمک ویژه ای کنیم و تعادل خوبی در بازار مسکن کلانشهرها به خصوص تهران ایجاد کنیم.

طاهرخانی در پاسخ به این پرسش که در قالب طرح اقدام ملی مسکن عملیات اجرایی چه تعداد مسکن در شهرهای جدید آغاز شده است افزود: در برنامه اقدام ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید احداث خواهد شد که تاکنون عملیات اجرایی و احداث ۷۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید آغاز شده است که پیشروترین آن مشارکت با بخش خصوصی است که زمین و پروانه ساختمانی آورده شهرهای جدید و هزینه ساخت بر عهده شرکای بخش خصوصی است.

افتتاح اولین واحدهای مسکن ملی در شهر پرند و اندیشه

طاهرخانی در پاسخ به این پرسش که در قالب طرح اقدام ملی مسکن قرار است در تیر ماه اولین واحدهای این طرح افتتاح شود آیا از این واحدها در شهرهای جدید نیز داریم گفت: تعدادی از واحدهای مسکونی مشارکتی در قالب طرح اقدام ملی که پیشرفت آنها خوب بوده است در حال تکمیل هستند که به احتمال زیاد در تیر ماه امسال به بهره برداری خواهند رسید . این واحدهای مسکونی عمدتا در شهر جدید اندیشه و پرند هستند که تا تیر ماه افتتاح خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی چه تعداد در قالب مشارکتی خواهد بود گفت: از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن ۵۰ هزار واحد مسکونی به شکل مشارکتی احداث خواهد شد که اگر متوسط هزینه ساخت هر کدام از این واحدها را ۲۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم امسال می توانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی که همانا سرمایه گذاران و سازندگان هستند وارد حوزه ساخت و ساز کنیم.

به گفته وی ، ساخت ۲۵ هزار مسکن مشارکتی در شهرهای جدید استارت خورده و تا قبل از پایان سال جاری نهایی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه برای جذابیت سکونت در شهرهای جدید باید تمام امکانات کلان شهرها در این شهرها نیز ایجاد شود اظهار داشت: ساخته نشدن مسکن لوکس در شهرهای جدید هیچ جذابیتی ندارد چرا که ویژگی بازار مسکن شهرهای جدید احداث مسکن برای اقشار متوسط است پس امیدواریم در آینده ساخت مسکن برای اقشار متوسط جامعه در شهرهای جدید با برنامه ریزی بهتری صورت بگیرد تا در کنار سایر جذابیت ها به توسعه شهرهای جدید در تمام بخش ها برسیم. پس باز هم تاکید می کنم که ساخت مسکن به تنهایی کافی نیست و باید خدمات روبنایی و زیربنایی برای افزایش جذابیت سکونت نیز توسعه پیدا کند.

امسال می‌توانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را در شهرهای جدید به حوزه ساخت و ساز منتقل کنیم

طاهرخانی ادامه داد: اگر هزینه ساخت هر یک از واحدها ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود، امسال می‌توانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را در شهرهای جدید به حوزه ساخت و ساز منتقل کنیم.

کد خبر: ۱۸٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha