۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
احتمالاً مذاکرات احیای برجام یک ماه دیگر شروع می شود| انتظار توافق فوری نباید داشت
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

احتمالاً مذاکرات احیای برجام یک ماه دیگر شروع می شود| انتظار توافق فوری نباید داشت

پروفسور «پل پیلار» می گوید احتمالا مذاکرات احیای برجام از یک ماه دیگر شروع می شود ولی نباید انتظار دست یافتن به توافق فوری را داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا گفته است تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است.

در حالی که آمریکا طرفی بوده که با خروج از برجام و نقض تعهداتش وضعیت فعلی پیرامون این توافق را رقم زده و تاکنون از پذیرش تعهداتش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات خودداری کرده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد: ایرانی‌ها مشخص کرده‌اند که این توافقی نیست که آماده انجام آن بوده‌اند، توافق قطعاً قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.

وی در ادامه ادعاهایش برای رفع تقصیر از واشنگتن گفت: درخواست‌های ایران غیرواقعی است. فراتر از محدوده برجام است. هر چیزی که در هفته‌های اخیر شنیده‌ایم نشان از تغییر موضع آن‌ها ندارد.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین با ابراز امیدواری نسبت به احیای توافق هسته‌ای با ایران گفته است که بهانه‌ای برای تأخیر و تعویق در احیای این توافق وجود ندارد.

اولیانوف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به نظر حقیر، هدف احیای برجام در نیمه دوم نوامبر محقق خواهد شد. هیچ بهانه‌ای برای برهم زدن توافق هسته‌ای وجود ندارد.

«میخائیل اولیانوف» پیشتر نیز اعلام کرده بود که مسکو خود را با قطعنامه کشورهای غربی علیه ایران همراه نخواهد کرد.

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین همچنین پیشتر ضمن یادآوری رویکرد منعطف جمهوری اسلامی در مذاکرات وین گفته بود که اکنون نوبت اقدام از سوی دولت آمریکا است. اولیانوف در پیامی در حساب کاربری توئیتر خود گفته بود: مذاکرات وین بر سر برجام از ۱۰ مارس متوقف شده است. بنا به گزارش رسانه‌ای، ایران در سفر اخیر هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به تهران درجه خاصی از انعطاف از خود نشان داد و اکنون منتظر پاسخ طرف آمریکایی است.

دیپلمات ارشد روسیه در وین با یادآوری اینکه مذاکرات وین برای از سرگیری منتظر تصمیم سیاسی از سوی دولت آمریکاست گفت توپ (اکنون) در زمین واشنگتن است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*با توجه به اعتراضات در ایران، با توجه به مواضع افرادی چون رابرت مالی، برخی کارشناسان معتقد هستند آمریکا درصدد است تا مذاکرات هسته ای جدا از سایر مسائل پیش برود. ارزیابی شما چیست؟

ایالات متحده قطعاً مسائل را جدا می داند. موضع آمریکا، که به نظر من درست است، این است که صرف نظر از اینکه درباره سایر مسائل مربوط به ایران چه فکری می‌شود، بدون برجام احیا شده، مشکل هسته ای ایران به قوت خود باقی خواهد ماند.

*مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میگوید گفت‌وگو با ایران بر سر موضوع پادمان‌های هسته‌ای از سرگرفته شده است. این موضوع تا چه میزان در روند مذاکرات هسته ای ایران تأثیرگذار است؟

ایران سعی دارد این مسائل را به هم مرتبط کند. موضع آمریکا این است که نمی‌تواند و نمی‌خواهد به آژانس بگوید که برای حل موضوع پادمان چه کاری انجام دهد و اگر ایران مشتاق حل این موضوع است، باید با آژانس همکاری کند و پاسخ‌های کامل و درست به آن بدهد. در حال حاضر ایالات متحده و اروپایی‌ها حاضرند در مورد برجام احیا شده توافق کنند، حتی اگر موضوع پادمان هنوز حل نشده باشد.

*ایران در خصوص از سرگیری مذاکرات ابراز آمادگی کرده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

من فکر می‌کنم واکنش طرف‌های دیگر این خواهد بود که بپرسند آیا تحولات کافی در موضع ایران برای ارزشمند کردن مذاکرات صورت گرفته است؟ پیش‌نویسی که اتحادیه اروپا چند هفته پیش روی میز گذاشت، به‌عنوان تلاش «نهایی» آن توصیف شد و تصمیماتی که هنوز اتخاذ نشده است باید در پایتخت‌های ملی گرفته شود تا در میز مذاکره در وین.

*اولیانوف اعلام کرده است که مذاکرات هسته ای در ماه آینده میلادی (نوامبر) از سر گرفته می شود. به نظر شما مذاکرات در این تاریخ شروع خواهد شد؟

احتمالاً، اگرچه من انتظار پیشرفت زودهنگام را ندارم مگر اینکه طرف ایرانی از خواسته خود در مورد بسته شدن مسائل پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عقب‌نشینی کند.

*به نظر می رسد بعد از انتخابات کنگره آمریکا، زمان مناسبی از نظر دولت بایدن برای شروع مذاکرات است. ارزیابی شما چیست؟

اگرچه موضع رسمی دولت بایدن این است که تقویم انتخاباتی در استراتژی مذاکره آن نقشی ندارد، من معتقدم که پس از انتخابات در واقع زمان ترجیحی آن برای دستیابی به توافق است.

کد خبر: ۱۸۲٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha