۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کاهش ۵۰ درصدی رفع تعهد ارزی پرتقال، نارنگی و سیب

کاهش ۵۰ درصدی رفع تعهد ارزی پرتقال، نارنگی و سیب

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس سیاست‌های توسعه صادراتی، کاهش ۵۰ درصدی رفع تعهد ارزی برای جبران ضررهای تولید و کشاورزان اجرا می‌شود.

به گزارش بازار، محسن شیراوند معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش ۵۰ درصدی رفع تعهد ارزی پرتقال، نارنگی و سیب خبر داد و گفت: ما در سال حدود ۳.۶ میلیون تن تولید پرتقال داریم که از این میزان ۲.۷ میلیون تن عرضه و در داخل مصرف می‌شود و با مازاد تقریبی ۹۰۰ هزار تنی مواجهیم. این مازاد هم فرآیند تولید را در سال‌های آینده با اختلال مواجه می‌کند و هم تولیدکنندگان و کشاورزان ضرر خواهند کرد؛ لذا براساس سیاست‌های توسعه صادراتی تصمیم بر این گرفته شد کاهش ۵۰ درصدی رفع تعهد ارزی اجرا شود.

شیراوند افزود: در شش ماه نخست امسال حدود ۴۰ هزار تن پرتقال به ارزش تقریبی ۱۳ میلیون دلار صادر شده است. در سال گذشته صادرات پرتقال ۱۳۷ هزار تن به ارزش ۵۰ میلیون دلار بود. پیش بینی ما این است که طی چند ماه آینده شاهد جهش در صادرات پرتقال باشیم.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص نارنگی نیز گفت: برآوردمان برای سال ۱۴۰۱ برداشت ۷۱۵ هزار تن برداشت است، که تقریبا ۵۹۵ هزار تن مصرف داخلی خواهد داشت. ما با مازادی درحدود ۱۲۰ هزار تن مواجه خواهیم بود. اگر موفق شویم این میزان را صادر کنیم، حدود ۲۳ میلیون دلار ارزآوری خواهیم داشت.

شیراوند در خصوص صادرات سیب هم گفت: در شش ماه نخست امسال ۱۶۰ هزار تن سیب به ارزش ۴۲ میلیون دلار صادر کرده ایم و برنامه مان این است که ارزش صادراتی سال گذشته را که در حدود ۲۸۰ میلیون دلار بوده، افزایش دهیم.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید سیب را در سال ۴ و نیم میلیون تن اعلام کرد و افزود: از این میزان تولید ۲.۴ میلیون تن مصرف داخل است و عددی در حدود ۲ میلیون تن مازاد تولید داریم. برنامه ریزی ما این است که این ۲ میلیون تن را صادر کنیم.

کد خبر: ۱۸۲٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha