۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
پارسی که پارسی می شود| توسعه سبد محصول و پلت فرم ایران خودرو
گزارش اختصاصی «بازار» از ایران خودرو؛

پارسی که پارسی می شود| توسعه سبد محصول و پلت فرم ایران خودرو

«پارس جدید» محصولی که جایگزین پژو پارس فعلی خواهد شد و براساس پلت فرم IKP۱ گروه صنعتی ایران خودرو طراحی و تولید می شود، این محصول با آپشن ها و موتوری به روز راهی خیابان خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته همزمان با رونمایی از دومین محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو با نام پروژه ای «تی اف ۲۱»، مدیران ارشد این واحد خودروسازی به تشریح توسعه سبد محصولاتی و پلت فرم های ایران خودرو پرداختند.

در این مراسم، محسن رضایی منش معاون تحقیقات، طراحی و تکوین گروه صنعتی ایران خودرو برنامه توسعه سبد محصول و پلت فرم ایران خودرو را اعلام کرد که در آن؛ محصول «پارس جدید» برای جایگزینی با پژو پارس قرار دارد. به نظر می رسد آبی پوشان جاده مخصوص برنامه توسعه خودروهای داخلی با برند ایران خودرو را به صورت جدی دنبال کرده و دیگر جایی برای فرانسوی ها و به ویژه «پژو» وجود ندارد.

گروه صنعتی ایران خودرو با طراحی و تولید محصولات جدید اهداف دست یابی به پلت فرم ملی و جذب نظر مشتریان را بیشتر از پیش دنبال می کند، در این گزارش به بررسی محصول پارس خواهیم پرداخت:

پژو پارس چه زمانی به خط تولید رسید؟

اواخر دهه ۷۰ شمسی گروه صنعتی ایران خودرو برای توسعه برنامه محصولات خود اقدام به افزایش همکاری با پژو کرد. در آن سال محصول سدانی به نام «پارس» مبتنی بر پلت فرم ۴۰۵ برای آبی پوشان جاده مخصوص طراحی و تولید شد. این خودرو سدان یکی از محصولات جذاب و پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو محسوب می شود، از سال ۱۳۷۹ تا کنون ۱۱ مدل متنوع از پارس با آپشن ها و پیشرانه های مختلف راهی بازار شده است.

احتمالا طی دو سال آینده باید انتظار خروج از خط برای محصول پارس را توسط گروه صنعتی ایران خودرو داشت، با بیشتر از ۲۰ سال حضور پارس در خط تولید، جایگاه مناسبی در کشور برای این سدان ایجاد شده است.

پژو پارس چه مشخصات فنی داشت؟

پژو پارس با چهار پیشرانه مختلف مانند؛ ایکس یو۷ که همان موتور ۴۰۵ با حجم ۱.۸ لیتر، ایکس یو۷ پی همان موتور قبلی ارتقا یافته، ایکس یو ام با حجم ۱.۹ لیتر و مشهور به موتور زانتیا و نهایتا تیو فایو با حجم ۱.۶ لیتر تاکنون راهی بازار کشور شده است. این خودرو تاکنون به دو گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و پنج سرعته دستی مجهز بوده است. این خودرو استاندارد آلایندگی یورو۴ را پاس می کند، هرچند که پژو ۴۰۵ و خودرو سمند که براساس همین پلت فرم طراحی شده بود، از خط تولید خارج شدند. اما ظاهرا گروه صنعتی ایران خودرو قصد خروج پارس را تا زمان تولید محصول «پارس جدید» ندارد.

ایران خودرو قصد دارد محصولی به نام «پارس جدید» را تولید کند، این محصول براساس پلت فرم تارا با کد فنی IKP۱ طراحی و تولید می شود. این پلت فرم همان پلت فرم PF۱ شرکت خودروسازی پژو است که در ایران خودرو تغییر یافته است

پارس جدید با چه پلت فرمی؟

همانطور که اشاره شد، ایران خودرو قصد دارد محصولی به نام «پارس جدید» را تولید کند، این محصول براساس پلت فرم تارا با کد فنی IKP۱ طراحی و تولید می شود. این پلت فرم همان پلت فرم PF۱ شرکت خودروسازی پژو است که در ایران خودرو تغییر یافته است.

احتمالا «پارس جدید» در سگمنت دی و کلاس سدان متوسط طراحی و تولید خواهد شد. باتوجه به اینکه گروه صنعتی ایران خودرو اکنون به چند پیشرانه جدید و دوگیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک دوکلاچه مجهز شده است، احتمالا از این قوای فنی برای پارس جدید استفاده خواهد کرد.

پارسی که پارسی می شود| توسعه سبد محصول و پلت فرم ایران خودرو

باتوجه به اینکه پارس جدید برپایه پلت فرم تارا یا همان پژو ۳۰۱ ساخته می شود، بنابراین آپشن های آن با محصولات تارا و ریرا تا حدود زیادی مشترک خواهد بود

پارس جدید چه آپشن های خواهد داشت؟

باتوجه به اینکه پارس جدید برپایه پلت فرم تارا یا همان پژو ۳۰۱ ساخته می شود، بنابراین آپشن های آن با محصولات تارا و ریرا تا حدود زیادی مشترک خواهد بود. احتمالا در پارس جدید شاهد؛ چهار کیسه هوا برای سرنشینان، کروز کنترل، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، فشار باد تایر و حسگر باران، سقف شیشه ای یا سانروف، نمایشگر میانی کنسول و کلاستر و فرمان برقی خواهیم بود.

پژو پارسی که در حال حاضر توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید می شود به دو کیسه هوا، دکمه های روی فرمان، کروز کنترل و چرخ های دیسکی مجهز است. همین مورد نشان می دهد که محصول «پارس جدید» می تواند در بازار داخل کشور به رقابت با سایر خودروهای چینی مونتاژ بپردازد.

پارس جدید استانداردهای ۸۵ گانه الزامی را پاس کرده و می تواند به سطح استاندارد آلایندگی یورو۵ نیز دست یابد.

احتمالا گروه صنعتی ایران خودرو این محصول را طی دو سال آینده معرفی و رونمایی کند.

کد خبر: ۱۸۱٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha