۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
زیرساختهای ناقص و مصائب صادرات میوه به بازارهای جهانی| جایگاه هشتم ایران در تولید سیب
بازار گزارش می دهد:

زیرساختهای ناقص و مصائب صادرات میوه به بازارهای جهانی| جایگاه هشتم ایران در تولید سیب

در حالی که فائو می گوید ایران رتبه هشتم تولید سیب را داراست، فعالان بخش معتقدند برای صادرات زیرساختها کامل نیست و همین امر هزینه حمل و نقل را افزایش و رغبت برای رقابت در بازارهای جهانی را کاهش میدهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار جهانی میوه از جمله بازارهای پویا است که روند رو به رشدی نیز دارد. بر این اساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان های مربوطه همچون فائو بیانگر این است که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، در سراسر جهان بیش از ۸۸۷ میلیون تن انواع میوه تازه تولید شده است. این در شرایطی است که میزان تولید جهانی میوه در سال زراعی ۲۰۰۰-۲۰۰۱ حدود ۵۸۰ میلیون تن بوده است.

ایران؛ نهمین تولید کننده پرتقال و پنجمین تولید کننده کیوی در جهان

ایران نیز از جمله تولید کننده های انواع میوه ها از جمله مرکبات است که به گفته مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران کشور در بخش تولیدات باغی کشور 50درصد ظرفیت صادراتی داریم. بر این اساس وضعیت تولید محصولات باغی همچون سیب، پرتقال و کیوی در کشور در شرایط خوبی است و به طور ویژه در حوزه مرکبات نائب رئیس اتحادیه باغداران کشور افزایشی 30درصدی را پیش بینی می کند.

از سوی دیگر سازمان فائو می گوید: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در ایران بیش از ۲ میلیون و ۲۰۶ هزار تن سیب تولید شده است و به این ترتیب در سطح جهانی هشتمین تولید کننده برتر میوه سیب محسوب می شود. همچنین بر اساس گزارش منتشر شده از سوی فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تن محصول پرتقال تولید داشته است و در جایگاه نهم تولیدکنندگان جهان قرار گرفته است.

نکته جالب توجه اینکه اگرچه ایران در حوزه تولید میوه کیوی به نوعی کشوری نوپا محسوب می شود و کمتر از سه دهه است این محصول در کشور کشت می شود اما داده های آماری سازمان فائو بیانگر این است که این کشور جزو ۱۰ تولید کننده برتر این محصول محسوب می شود. به طوری که بر اساس گزارش فائو که مربوط به آمارهای تولید کیوی در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ است ایران تولیدی بالغ بر ۲۸۹ هزار تن داشته است و به این ترتیب به عنوان پنجمین تولیدکننده عمده میوه کیوی در دنیا شناخته می شود.

زیرساختهای صادراتی موجود ناقص و هزینه زا است

بر اساس این گزارش، اگرچه بالا بودن تولیدات به خصوص در بخش میوه جات، عاملی مهمی در داشتن صادرات قابل توجه است اما ارسال بار به بازارهای جهانی مستلزم وجود یکسری شرایط و زیرساختها است که به نظر می رسد کشور چندان بهره ای از این زیرساختها نبرده است. به طوری که شادلو، نائب رئیس اتحادیه باغدارن کشور در این خصوص به بازار می گوید: زیرساختهای صادراتی ما ناقص است به خصوص اینکه در گذشته های دور غالب زیرساختهای موجود زیرساختهای واردات بوده است.

شادلو افزود: در واقع گمرک، حمل و نقل و غیره همگی جزو مواردی است که مساله ساز است یعنی اگرچه در مجموع از نظر سیستم حمل و نقل و برنامه گمرکات، اسکله ها و غیره کارهایی شده است اما کافی نیست. بنابراین وقتی می خواهیم میوه صادر کنیم اگر از مرز خشکی باشد به مشکل برمیخوریم.

در بحث خروج کالا از مرز باید مسیر خروج محصولات کشاورزی به عنوان خط سبز از سایر محصولات معدنی، کارخانجات آهن الات و دیگر کالاهایی که تولید دست است و طبیعی نیست جدا باشد

او ادامه داد: به عنوان مثال در صادرات زمینی وقتی بار چند روز در گمرک و مرز گیر می کند اگر با کامیون یخچال دار و مجهز باشد و قابلیت نگهداری داشته باشد هزینه بالایی بابت این توقف ها به صادر کننده تحمیل می شود و اگر کامیون معمولی باشد که تحت تاثیر سردی و گرمی هوا قرار می گیرد و محصول از بین می رود.

شادلو ادامه داد: ما معتقدیم در بحث خروج کالا از مرز باید خط محصولات کشاورزی به عنوان خط سبز از سایر محصولات معدنی، کارخانجات آهن آلات و دیگر کالاهایی که تولید دست است و طبیعی نیست مسیراش جدا باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در فرایند صادرات میوه با بالا بودن هزینه های حمل و نقل نیز به شدت مواجه هستیم چون امکانات و تجهیزات ما ناقص است.

شادلو با اشاره به عوارض صادرات نیز افزود: مجموع این هزینه های نامبرده به قدری بالا است که گاهی مواقع از قیمت اصل کالا بالاتر می رود و این ضعف است و نمی توانیم صادر کننده و بازار را ثابت برای خود نگه داریم.

او خاطرنشان کرد: البته اینها مباحثی است که سالها است از زبان فعالان و کارشناسان عنوان می شود اما تغییر نمی کند در حالی که باید رفع شود تا بتوانیم بازارهای صادراتی را ضمن حفظ، توسعه نیز بدهیم.

کد خبر: ۱۸۱٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha