برقراری خط مستقیم کشتیرانی پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری ایران و نیجریه است
معاون بین‌الملل اتاق ایران:

برقراری خط مستقیم کشتیرانی پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری ایران و نیجریه است

یاوری، معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: فقدان خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و نیجریه و افزایش هزینه‌های تجارت در حمل‌ونقل غیرمستقیم مانع توسعه روابط تجاری دو کشور است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، علیرصا یاوری، معاون بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با سفیر نیجریه در ایران با اشاره به اهمیت قاره آفریقا، توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی به ویژه نیجریه را جزو اولویت‌های راهبردی اتاق ایران برشمرد.

در این دیدار که با حضور ماگاجی عمر، وزیرمختار سفارت نیجریه در تهران و شهرام خاصی پور، مدیرکل آفریقا عربی امور بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد، علیرضا یاوری، نیجریه را کشوری با پتانسیل‌های بالای سرمایه‌گذاری توصیف کرد و گفت: اگرچه تمایل بخش‌های خصوصی دو کشور برای همکاری بیش از پیش است؛ اما یکی از موانع برای توسعه تجارت عدم شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از امکانات یکدیگر است.

او ادامه داد: در قدم اول، لازم است تبادل اطلاعات بازرگانی و پروژه‌های همکاری بین اتاق ایران و اتاق نیجریه انجام شود. برگزاری وبینار آشنایی با فرصت‌های تجاری و اقتصادی بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور و همچنین برگزاری سمینار معرفی فرصت‌های تجاری نیز از دیگر برنامه‌های اتاق ایران در این زمینه است.

به گفته یاوری، کشت فراسرزمینی، ماشین‌آلات و ادوات و تجهیزات کشاورزی و همچنین همکاری در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی از زمینه‌های مطلوب برای همکاری‌های مشترک میان ایران و نیجریه است.

او با بیان اینکه یکی از موانع توسعه روابط تجاری ایران و نیجریه، نبود حمل‌ونقل مستقیم است ادامه داد: تشکیل کمیته مشترک ایران و نیجریه که قرار است به زودی انجام شود و ارتقا آن به اتاق مشترک ایران و نیجریه می‌تواند منجر به همکاری‌های نزدیک‌تر و منسجم‌تر تجار دو کشور شود.

یاوری همچنین بر لزوم امضای موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری و تجارت متقابل میان ایران و نیجریه تأکید کرد.

در ادامه الحاجی یاکوبو، سانتوراکی سلیمان سفیر نیجریه در ایران نیز با اشاره به ظرفیت‌های همکاری بسیار میان ایران و نیجریه تأکید کرد: مأموریت من ارتقاء سطح همکاری‌های تجاری میان دو کشور است. برای مثال سیستم انرژی دو کشور مطابقت دارد و علاقه‌مندیم از تجارب شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید و انتقال برق استفاده کنیم. شرکت‌های نیجریه‌ای علاقه‌مند به همکاری در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی از ایران هستند.

او با اشاره به فقدان خط کشتیرانی مستقیم بین دو کشور افزایش هزینه‌های تجارت در حمل‌ونقل غیرمستقیم گفت: لازم است راهکاری برای این مشکل اندیشیده شود و این موضوع در کمیسیون مشترک اخیر مورد توجه قرار گرفت. ایران کشور پیشرفته با نوآوری بالاست و کشور نیجریه علاقه‌مند به گسترش تجارت با ایران است.

او در خصوص ایجاد پرواز مستقیم بین ایران و نیجریه بیان کرد: جنبه‌های فنی در حال بررسی توسط مقامات مربوطه است و امیدواریم زمینه حضور فعالان اقتصادی ایران در نمایشگاه‌های نیجریه فراهم شود.

سفیر نیجریه با اعلام آمادگی این کشور جهت تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های گردشگری دو کشور تأکید کرد و گفت: گردشگری نیجریه در دوران همه‌گیری کوید افت داشته ولی در حال حاضر در شرایط مناسب و امنی قرار دارد.

کد خبر: ۱۸۱٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha