۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
خصوصی سازی واقعی راه ایستادگی ناشران در برابر زیاده خواهی دولت
یک کارشناس بورس در گفتگو با بازار تاکید کرد؛

خصوصی سازی واقعی راه ایستادگی ناشران در برابر زیاده خواهی دولت

صالح محمدی گفت: یکی از مشکلات شرکت ها این است که مدیران شرکت ها توسط دولت منصوب می شوند، در این شرایط بازار، افرادی که منصوب دولت هستند به دولت اعتراض نمی کنند.

بازار؛ گروه بورس: در سال های اخیر ناشران زیر فشار سیاست های اشتباه دولت نتواستند خواسته های حقوق صاحبان سهام را محقق کنند، چراکه اقدامات دولت مانند قیمت گذاری دستوری موجب شده است تا سود آوری شرکت های بورس کاهش یابد و در برخی مواقع حتی دچار زیان نیز شده اند.
صالح محمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ناشران راه های متفاوتی برای مواجه با دولت می توانند اتخاذ کنند، یکی از این موارد این است که شرکت از سهامدارن عمده بخواهد مطالبات خود را به گوش دولت برسانند تا از این طریق به درخواست های مردمی پاسخ داده شود.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: روش دومی که ناشران می توانند استفاده کنند این است که به نمایندگان مجلس مراجعه کنند تا نمایندگان با مصوبات خود مانع از دخالت های دستوری در شرکت های بورسی شوند.
این تحلیل گر بازار های مالی ابراز کرد: یکی از مشکلاتی که شرکت ها برای اعتراض به دولت دارند این است که مدیران و هیئت مدیره شرکت ها توسط خود دولت منصوب می شوند، در این شرایط بازار، افرادی که خود منصوب به دولت هستند نمی توانند به اقدامات دولت اعتراض کنند. در چنین شرایطی مجلس باید مصوباتی را داشته باشد تا شرکت ها به معنای واقعی خصوصی شوند، مانند برخی از شرکت های بیمه که خصوصی شده اند یا دو غول خودرو سازی کشور که در حال خصوصی شدن هستند.
این فعال بازار سرمایه بیان کرد: با خصوصی سازی واقعی دست دولت در امور شرکت ها قطع خواهد شد و دیگر نمی تواند تا آدم های خود را بر مسند مدیریت شرکت منصوب کند.
صالح محمدی در پایان با اشاره به این که قیمت گذاری دستوری آینده بازار سهام را با خطر مواجه می کند، گفت: اهالی بازار سرمایه و مدیران شرکت های بورسی اعتراض خود را نسبت به قیمت گذاری دستوری باید به گوش مسئولان وزارت صمت برسانند، تا این وزارت خانه دست از قیمت گذاری دستوری بردارد.

کد خبر: ۱۸۱٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha