۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
برگزاری جشنواره تولید، دانش بنیان و کارآفرینی در خراسان جنوبی| اتصال تولید با دانش لازمه توسعه
بازار گزارش می‌دهد؛

برگزاری جشنواره تولید، دانش بنیان و کارآفرینی در خراسان جنوبی| اتصال تولید با دانش لازمه توسعه

بیرجند- دومین جشنواره تولید، دانش بنیان و کارآفرینی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود و هدف از این جشنواره اتصال تولید با دانش است که لازمه توسعه محصولات است.

گروه استان‌ها- فائزه زیراچی: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در بخش تولید، صنایع و شرکت‌های دانش بنیان، نبود زنجیره اتصال بخش‌های مختلف به یکدیگر است تا به راحتی بتوان مشکلات را برطرف کرد.

خراسان جنوبی نیز از این مشکل رنج می‌برد و اکنون گویا با برگزاری دومین جشنواره تولید، دانش بنیان، کارآفرینی در بخش محصولات مزیت‌دار و خوشه خشکبار استان به دنبال رفع این مشکل و ارتباط برقرار کردن بین نهادها و بخش خصوصی با ایده پردازان و دانش بنیان‌ها است.

توسعه محصول خوشه خشکبار و خلق ارزش افزوده

ایمان سیدآبادی، مدیر دومین جشنواره تولید، دانش بنیان، کارآفرینی عصر دوشنبه در نشست خبری گفت: با برگزاری این جشنواره به دنبال توسعه محصول خوشه خشکبار و خلق ارزش افزوده در این محصولات هستیم.

وی تصریح کرد: این جشنواره در دو رویداد برگزار می‌شود که رویداد ابتدایی در زمینه توسعه محصول و بازار خوشه خشکبار است که در بخش فرآورده‌های جانبی، دارویی، غذایی، صنعتی، تولید ارگانیک و مکانیزاسیون تجهیزات کار می‌کند.

به گفتۀ وی رویداد دومی در زمینه تولید محتوای دیجیتال محصولات واحدهای صنعتی و خوشه‌های کسب و کار در بخش تولید محتوای مکانیزاسیون صنعتی، محصولات مزیت دار و صنعتی و فرآورده‌های جانبی، غذایی، دارویی و صنعتی است.

به گفتۀ وی برای این رویدادها نیز سه پیش رویداد در نظر گرفته شده است و زمان ثبت نام از ۲۱ مهر الی ۵ آبان ماه است و افتتاحیه نیز ۲۸ مهرماه خواهد بود.

مدیر دومین جشنواره تولید، دانش بنیان، کارآفرینی اعلام کرد: در پایان تیم اول هشت میلیون تومان، تیم دوم شش میلیون تومان و تیم سوم چهار میلیون تومان جایزه دریافت می‌کنند و سه ایده پرداز هم جذب و استخدام صنایع خواهند شد.

سیدآبادی ادامه داد: همچنین ایده‌های کاربردی به صنایع معرفی تا بتوان خروجی درستی در بخش سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

جشنواره محصول محور و خروجی محور است

صادق احمدی، دبیر اجرایی دومین جشنواره تولید، دانش بنیان، کارآفرینی هم عنوان کرد: در این جشنواره پیش رویدادها و کارگاه‌های آموزشی متنوعی داریم.

وی تصریح کرد: در این کارگاه‌ها الزامات تولید آموزش داده می‌شود که از مهمترین موضوعات، برای تولید کننده است که از آن اطلاعی ندارد.

به گفتۀ وی در رویداد تولید محتوای دیجیتال، رویکرد موشن گرافی مورد تأکید است چرا که تمام جنبه‌های تأثیرگذار را دارد.

احمدی بیان کرد: شرکت شهرک‌ها متولی و حلقه واسط این جشنواره است و دانشگاه علوم پزشکی در بخش برگزاری کارگاه و دانشگاه صنعتی و فنی و حرفه‌ای نیز در ارائه امکانات به برگزار کننده کمک می‌کند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره تولید، دانش بنیان، کارآفرینی تأکید کرد: این جشنواره محصول محور و خروجی محور است و به همین دلیل با دیگر رویدادها و جشنواره‌ها متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد: اگر تاکنون طرح‌ها و ایده‌هایی به تولید نرسیده‌اند به دلیل نبود اطلاع از الزامات و نبود ارتباط با صنایع است که اکنون شرکت‌شهرک‌ها با این جشنواره این مشکل را برطرف می‌کند.

احمدی در پاسخ به این سوال که جایگاه پارک علم و فناوری و جهاد کشاورزی در این جشنواره چگونه است، گفت: هر کدام رویداد خود را خواهند داشت که در همین حوزه است.

به گفتۀ وی دلیل این موازی‌کاری‌ها برای برگزاری موضوعات مشابه علاقه نهادها به بودن تنها نام خود است و برای اولین بار چند سازمان با همکاری هم این جشنواره را برگزار می‌کنند که خروجی محور خواهد بود.

تکمیل زنجیره و توسعه محصول

مهدی پارسا، مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه یکی از رسالت‌های ما توسعه خوشه خشکبار است، گفت: در این خوشه به دنبال فعالیت‌های صنعتی برای تکمیل زنجیره و توسعه این محصولات هستیم.

وی اظهار کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده متوجه شدیم که یکی از مشکلات تولیدکننده‌ها در بخش تحقیق و توسعه برای رسیدن به محصولات دانش بنیان است که لازم است هر واحد صنعتی یک تیم تحقیقاتی داشته باشد.

به گفتۀ وی در کلینیک‌های سیار و عارضه‌یابی‌هایی که انجام شده، فروش یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی است که با تولید محتوا به دنبال رفع این مشکل هستیم.

پارسا بیان کرد: نمایشگاهی برای محصولات واحدهای صنعتی داریم که ۱۷۰ محصول از ۱۴۰ واحد در آن ارائه شده است و کمک کننده این واحدها است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان خراسان جنوبی بیان کرد: با برگزاری این جشنواره به دنبال تکمیل و ارتباط تمام زنجیره‌ها هستیم تا ایده‌ها به صنایع راه یابد و تولیدکننده نیز با الزامات اصلی در مسیر آشنا شود.

پتانسیل مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی بیرجند

عباسعلی رضاپور، رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند هم با بیان اینکه دانشگاه رشته‌های کاربردی با حوزه صنعت را دارد، گفت: دانشگاه صنعتی رویدادهای استارت‌آپی بسیاری برگزار کرده و باعث ایجاد شرکت‌های دانش بنیانی بوده است.

وی با اشاره به مرکز نوآوری دانشگاه اظهار کرد: می‌تواند در طرح‌های کاربردی استان همکاری همه جانبه داشته باشد.

به گفتۀ وی همکاری و مشارکت‌های سازمان‌های مختلف و واحدهای صنعتی در این رویداد می‌تواند امیدوارکننده برای استفاده کامل از این رویداد و خروجی درست باشد.

زیست بوم پویا مساوی با افزایش نرخ اشتغال

حسن کامرانی فر، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: از آنجایی که اشتغال مورد تأکید است باید در کنار آن به دانش و مهارت نگاه ویژه داشت که این اداره کل به آن پرداخته است.

وی تصریح کرد: بعد از آسیب‌شناسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدیم که لازم است آموزش‌های نرم را هم برای توسعه کسب و کارها و کارآفرین‌ها داشته باشیم.

به گفتۀ وی زیست بوم مناسب و پویا و کارآمد، افزایش نرخ اشتغال و کارآفرینی را خواهد داشت و این جشنواره در این حوزه مؤثر است.

پتانسیل دانشکده داروسازی

محمدرضا میری، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم عنوان کرد: ۲۰ طرح در حوزه دانش بنیان و فناوری داریم و همواره از این بخش حمایت می‌شود.

به گفتۀ وی دانشکده داروسازی که دو سال است جذب دانشجو دارد یکی از پتانسیل‌های مهم برای تولید محصولات مختلف است که نباید از آن غافل شد.

وی بیان کرد: در این رویداد به دنبال افزایش سطح کیفی محصولات کشاورزی، دارویی و بهداشتی هستیم تا گام مثبتی را برداشته باشیم.

۴۴ درصد دانش‌آموزان استان در هنرستان‌ها

سید مهدی نبوی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی نیز گفت: ۲۰۰ طرح از دانش‌آموزان استان در مسابقات کشوری تحقیقات و پژوهش شرکت کرده‌اند و اکنون ما به دنبال کارآفرینی دانش‌آموزان هستیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم دانش آموز کارآفرین داشته باشیم نیاز است که از دوران کودکی شروع کنیم و فرصت عمل به آنها داده شود که امروزه اندک به این موضوع توجه شده است.

به گفتۀ وی اگر فرصت عمل از متوسطه اول به دانش‌آموز داده شود کار در متوسطه دوم آسان‌تر خواهد بود تا دانش‌آموزان با حوزه کارفرینی ارتباط بگیرند.

نبوی بیان کرد: در کشور ۳۵ درصد دانش‌آموزان به هنرستان‌ها آمده‌اند ولی در خراسان جنوبی ۴۴ درصد رسیده است و هنرستان‌ها به سمت تولید پیش رفته‌اند و چنین رویدادهای کاربردی می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که شرکت شهرک‌ها می‌تواند در دستور کار قرار دهد راه‌اندازی دوباره هنرستان معدن است که یکی از نیازهای استان است و می‌تواند به برنامه‌های توسعه‌ای در این حوزه دست پیدا کرد.

و اما...

نکته مهم در برگزاری چنین رویدادهایی خروجی مناسب است تا بتوان برای آینده محصولات مزیت‌دار استان با برنامه‌ریزی درست و هدفمند گام برداشت. هر چند یکی از معضلات خراسان جنوبی موازی‌کاری‌های متعدد در حوزه‌های مشابه است که همواره نشان داده است که به تنهایی راه به جایی نمی‌برد و برای توسعه یک بخش نیاز است که تمام نهادها در کنار هم با یک نیروی منسجم برای هدف مورد نظر برنامه‌ریزی انجام دهند تا با مشارکت همه جانبه و استفاده از تمام ظرفیت‌ها خروجی درستی برای استان به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۱۸۱٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha