۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
دیگر نمی‌توانیم هزینه خدمات ماهواره‌ای به اوکراین را تقبل کنیم
ایلان ماسک:

دیگر نمی‌توانیم هزینه خدمات ماهواره‌ای به اوکراین را تقبل کنیم

تأمین بودجه اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس برای اوکراین و ایالات متحده دردسرساز شده است.

به گزارش بازار، شرکت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک اعلام کرد دیگر قادر به پرداخت هزینه‌های خدمات ماهواره‌ای ویژه به اوکراین نیست و از وزارت دفاع آمریکا خواسته است که این هزینه را متقبل شود.

پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از زمانی که برای اولین بار وارد اوکراین شد یک منبع ارتباطی حیاتی برای ارتش این کشور بوده است و حتی در شرایطی که خطوط تلفن همراه و شبکه اینترنت قطع بود، به ارتش اوکراین امکان داد نبرد با ارتش روسیه را ادامه دهد.

تاکنون تقریبا حدود ۲۰ هزار واحد ماهواره‌ای استارلینک به اوکراین اهدا شده است.

اما ایلان ماسک در حساب توییتر خود نوشت این عملیات تا به حال برای شرکت اسپیس‌ایکس ۸۰ میلیون دلار هزینه داشته و تا پایان سال جاری میلادی این هزینه از صد میلیون دلار فراتر خواهد رفت.

در توییت‌های ماسک آمده است: «اسپیس ایکس درخواستی برای جبران هزینه‌های گذشته نمی‌کند، اما همچنین نمی‌تواند ساختار موجود را به‌طور نامحدود تأمین مالی کند و چندین هزار پایانه دیگر را ارسال کند که مصرف آنها تا ۱۰۰ برابر بیشتر از مصرف برای خانواده‌ها است.»

سی‌ان‌ان نامه‌ای را مشاهده کرده است که شرکت اسپیس‌ایکس ماه گذشته برای پنتاگون، ‌ وزارت دفاع آمریکا، ارسال کرده و در آن نوشته شده که تامین هزینه‌های پایانه‌های ویژه در اوکراین در ۱۲ ماه آینده ممکن است به ۴۰۰ میلیون دلار نیز برسد.

مدیر ارشد فروش اسپیس‌ایکس در نامه ای به پنتاگون نوشته است که این شرکت «در موقعیتی نیست که ترمینال‌های بیشتری به اوکراین اهدا یا پایانه‌های موجود را برای مدت‌ زمان نامحدود تامین مالی کند».

سی‌ان‌ان از افشای درخواست مستقیم فرمانده کل ارتش اوکراین نیز خبر داد که اواسط تابستان امسال از شرکت اسپیس‌ایکس خواسته بود تا هشت هزار پایانه دیگر استارلینک را در اوکراین فعال کند.

این مباحث در حالی مطرح می شود که ماسک با رهبران اوکراینی درگیر منازعه شده است. آنها از طرح جنجالی ماسک برای کاهش تنش، که شامل به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر کریمه بود، خشمگین شده اند. ماسک هرگونه صحبت و مذاکره با پوتین را تکذیب کرده است و می‌گوید همچنان خود را به حمایت از اوکراین متعهد می‌داند.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، روز جمعه گفت که وزارت دفاع ایالات متحده با ماسک درباره موضوع بودجه در تماس است.

سینگ در بیانیه ای گفت: «ما می توانیم تایید کنیم که وزارتخانه، مکاتباتی از اسپیس ایکس در مورد تامین مالی ... محصول ارتباطات ماهواره ای آنها در اوکراین ... دریافت کرده است. ما همچنان با اسپیس ایکس در مورد این موضوع و سایر موضوعات در ارتباط هستیم.»

کد خبر: ۱۸۰٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha