۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
احتمال افزایش شیوع آفات با رواج چغندرقند در گلستان| خط مرزی برای کشت تعیین شود
کارشناس کشاورزی خبرداد؛

احتمال افزایش شیوع آفات با رواج چغندرقند در گلستان| خط مرزی برای کشت تعیین شود

گرگان- قربانیان، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه کشت چغندر باعث شیوع آفت های مشترکی در استان می شود، گفت: تنها راه برای رفع این مشکلات، منطقه بندی کشت چغندر است.

شهاب قربانیان درگفتگو با خبرنگار بازار کارشناس کشاورزی با بیان اینکه کشت چغندر باعث شیوع آفت های مشترکی در استان می شود، اظهار کرد: تنها راه برای رفع این مشکلات، منطقه بندی کشت چغندر است.

این کارشناس کشاورزی افزود: آفت های مشترک چغندر با دیگر محصولات کشاورزی گلستان سبب شیوع آفات در مزارع شده تا جاییکه خسارت های زیادی مخصوصا برای سیب زمینی کاران گلستانی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در گذشته مرکز تحقیقات کشت چغندر را در گلستان ممنوع کرد، افزود: در سال ۱۳۴۸ کشت چغندر در این منطقه رواج یافت اما به دلیل توسعه کشت پنبه در گلستان، با کشت چغندر در این منطقه مخالفت شد.

وی با بیان اینکه کشور با کمبود شکر مواجه شده، افزود: در سال های اخیر هم در مناطقی که چغندر کشت می شود بازدهی لازم را ندارد به همین دلیل متوسل به زمین های بکری مانند گلستان شدند.

این کارشناس کشاورزی گلستان اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه، گلستان شرایط خوبی برای کشت پاییزه چغندر دارد ضمن اینکه عملکرد این محصول در استان بسیار بیشتر از خراسان، جوین و شیروان است.

وی ادامه داد: متاسفانه به رغم بازدهی خوب این محصول در استان، کشت چغندر باعث شیوع آفت های مشترکی در منطقه شده تاجاییکه آفت های بهاره در چغندر می ماند و به محصول بعدی می رسد.

وی با تاکید بر این مساله که ما نمی توانیم مانع کشت چغندر در گلستان شویم، افزود: تنها راه برای رفع این مشکلات، منطقه بندی کشت چغندر است؛ باید خط مرزی برای کشت چغندر در نظر گرفته شود تا آفات آن در هر منطقه پخش نشود که همه استان را آلوده کند.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: کشت چغندر برای زراعت هایی مانند سیب زمینی خطرناک است چراکه این محصول را دچار مشکلات جدی خواهد کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: متاسفانه با وجود فراوانی آفت های مشترک بین چغندر و دیگر محصولات کشاورزی، مروجین معتقدند این محصول نیاز به سم زدایی ندارد در حالی که اگر به همین روش پیش برویم دیگر کشاورزان گلستانی از هستی ساقط خواهند شد.

کد خبر: ۱۸۰٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha