۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
بجای دستکاری اسکناس، قانون را اصلاح کنید
کارشناس مسائل اقتصاد:

بجای دستکاری اسکناس، قانون را اصلاح کنید

افقه، کارشناس باسابقه اقتصادی خواستار بازنگری در اصلاحیه قانون، به جای حذف صفر از پول ملی شد و بهانه کاهش تورم از سمت مسئولان را ناصحیح و این اقدام را نیازمند کارهای زیربنایی تری دانست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مرتضی افقه اظهار کرد: حذف صفر به تنهایی کمکی به کاهش تورم نمی کند اما اگر هدف قانونگذار کمک به تسهیل شمارش پول توسط مردم در معاملات باشد، در کوتاه مدت جواب می دهد.

اگر هدف تاثیر گذاری بر اقتصاد است و قصد دارند قدرت خرید مردم را کاهش دهند، باید بگویم هیچگاه به نتیجه نمی رسند چون کاهش تورم اقدامات زیر بنایی بیشتری نیاز دارد.

به عقیده این کارشناس اقتصادی دستکاری صفرها هزینه بر و مسائل اقتصادی آنقدر ریشه ای است که با دستکاری متغیرهای این چنینی به اهداف مورد نظر نمی رسیم.

بحران ها پابرجاست...

افقه در مصاحبه با رادیو گفت وگو اظهار کرد: برای تغییر اسکناس و سکه ها باید هزینه زیادی کرد. در ضمن بسیار طول می کشد تا مردم خود را با این شرایط تطبیق دهند.

به گفته او، کنترل نکردن تورم در طولانی مدت اتفاقا باعث می شود سال های بعد ۴ صفر دیگر هم از تومان کم کنیم.

مجلس و بانک مرکزی با چه توجیهی می خواهند هزینه اضافی به دستگاه ها تحمیل کنند؟ کارهای زیادی در داخل و ارتباطات خارجی باید انجام شود ولی هنوز خود را با بحران های فعلی تطبیق ندادیم.

حذف صفر باید مسکوت بماند

این اقتصاددان گفت: شیوه نگارش این بند از قانون که ارزش پول ملی کشور را در مقابل طلا تعریف می کند، باید اصلاح شود.

من هیچ توجیهی در حذف صفر پول نمی بینم. این کار باید برای حداقل یکسال به تعویق بیافتد تا شاید تحولاتی ایجاد شود و این طرح باید مسکوت بماند.

بار دولت بر دوش مردم

غلامرضا مرحبا، منتخب مجلس یازدهم و معاون فعلی آموزش بانک ملی در ادامه این میزگرد عصرگاهی در رادیو گفت وگو اظهار کرد: حذف صفر بعد اجتماعی بالاتری نسبت به ابعاد اقتصادی دارد.

در حال حاضر بار روانی افت ارزش پول ملی بالاست و بانکداری و حسابداری را با مشکل روبرو کرده و این دلایل مجلس و دولت را برای انجام حذف پول متقاعد کرد.

به اعتقاد این کارشناس پولی و بانکی فقط بعد اجتماعی و بار روانی موجب اجرای این پروژه شده.

تورم؛ فرزندی که پله ای رشد می کند

او در ادامه ادعا می کند که قصد دفاع از این اقدام را ندارد و می گوید: تا زمانی که تورم دو رقمی رشد کننده داریم، این کار توجیه ندارد.

مرحبا که به زودی در مسند نماینده مجلس ظاهر خواهد شد، تاکید کرد: حذف صفر هزینه های بالایی به دولت تحمیل می کند و با وجود تورم کنونی، اثر حدف صفر خنثی می شود. دیگر کشورها نیز موفق نبودند و برزیل و کشورهای دیگر هم مجبور شدند چندین بار صفر های پول ملی را بردارند.

وی همچنین از ارسال نشدن هیچ ابلاغیه ای به بانک ها سخن گفت و در عین حال آماگی مردم را برای این اتفاق بسیار مهم دانست.

۵۰سال تورم چگونه حل شود؟

در ادامه تیرداد احمدی، کارشناس اقتصادی گفت: تورم دو رقمی مسئله ای ۵۰ ساله است و هیچگاه کم نشده.

اول باید به ثبات متغیرهای پولی برسیم و بعد حذف پول را رقم بزنیم. همه کشورها همین رویه را پیش گرفتند. نمونه آن برزیل و نمونه موفق دیگر ترکیه است. (۱)

بانک مرکزی در دوره کنونی به نسبت ادوار گذشته سرمایه اجتماعی قابل قبولی داشته و در مدون کردن مدل های نظارتی خوب عمل کرده. پس مشکل کنترل تورم مزمن نیست و ناگزیر به اجرای آن هستیم.

حذف صفر درد ندارد

به گفته احمدی حذف صفر در دوره ای چند ساله اتفاق می افتد و عملا تغییری محسوس را لمس نمی کنیم.

او حذف صفر از اسکناس های تراول چک ۵۰ تومانی را مثال زد که امروز برای مردم ملموس است.

مردم نباید تغییر اسکناس و مسکوکات را حس کنند و بانک مرکزی نیز این رویه را پله ای اجرا می کند. 

کد خبر: ۱۸٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha