۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
۲۹ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار گلستان درختکاری شد
معاون باغبانی جهاد کشاورزی گلستان:

۲۹ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار گلستان درختکاری شد

گرگان - فرهانی، معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از کاشت ۲۹ هزار هکتار درخت در اراضی شیب‌دار استان خبرداد و گفت: این درختان بیشتر از گونه‌های زیتون، گردو و فندق بوده است.

نوید رضا فرهانی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: پروژه پوشش اراضی شیب‌دار در قالب طرح طوبی از اوایل دهه ۷۰ در استان آغاز شد و تا اوایل دهه ۸۰ ادامه داشت.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: این طرح از سال ۸۲ نیز این طرح با عنوان طرح کاشت درختان مثمر در اراضی شیب‌دار تا به امروز ادامه دارد.

وی با بیان این نکته که این طرح از سال ۸۲ ابلاغ شده، افزود: طبق مطالعات آمایش، ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیب‌دار در استان وجود داشت که قابلیت کشت درختان را داراست اما از این میزان در ۷۰ هزار هکتار امکان کشت فراهم بود.

فرهانی به کاشت درخت در ۲۹ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار استان اشاره کرد و گفت: این درختان بیشتر از گونه‌های زیتون، گردو و فندق بوده که به‌صورت مشارکتی با کشاورزان انجام شده است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر گیاهان دارویی مانند گل محمدی و زرشک هم در نواحی سازگار و در ارتفاعات درختان هسته‌دار مانند آلبالو و گیلاس نیز کشت شده است.

فرهانی معتقد است: در برخی سال‌ها نهال‌هایی مانند زیتون به کشاورزان رایگان ارائه می‌شد و حتی گاهی تا دو سال نیز آبیاری این درختان به‌صورت رایگان صورت می‌گرفت؛ اما در این سال‌ها به دلیل فقدان حفظ و نگهداری درست از این باغات برخی درختان خشک شد و از بین رفت که نیاز است جایگزین شود.

وی افزود: برای این میزان احداث باغات ۴۰ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی تزریق شد و بابت این طرح اعتبارات سالانه‌ای تخصیص می‌یابد.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه یارانه‌ای از جانب دولت مانند خرید نهال به کشاورزان اختصاص می‌یابد، افزود: این اعتبار برای سال گذشته معادل چهار میلیارد تومان بود.

او ضمن اشاره به این مطلب که در سال جاری هنوز اعتباری ابلاغ نشد، اظهار کرد: در سال جاری برای هزار و ۵۰۰ هکتار برنامه مشارکتی توسعه باغات را داریم.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha