۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۴
یک محموله بنزین وارداتی به دلیل غیر استاندارد بودن، مرجوع کردیم
معاون سازمان استاندارد در گفتگو با بازار:

یک محموله بنزین وارداتی به دلیل غیر استاندارد بودن، مرجوع کردیم

ساده معاون سازمان استاندارد با بیان اینکه در حوزه سلامت مردم با هیچ بخشی شوخی نداریم، گفت: یک محموله بزرگ بنزین وارداتی را به دلیل نداشتن انطباق با شاخص های استاندارد مرجوع کردیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: واردات فرآورده های نفتی از ابتدای امسال تا اواسط مهر ۵۷۰ درصد افزایش یافته است. هم زمان با انتشار این خبر مسئولین سازمان استاندارد هم تلویحا واردات بنزین به کشور را تایید کردند. ایران در دو سال گذشته به مدد پاندمی کرونا و کاهش مصرف، صادرکننده بنزین شده بود، حالا با اوج گیری تقاضا دوباره شروع به واردات کرده است.

احسان ساده معاون ارزیابی کیفیت سازمان استاندارد در گفتگو با بازار درباره کیفیت بنزین های وارداتی گفت: در حوزه سلامت مردم با هیچ کسی شوخی نداریم، طوری با وجود تمامی فشارهایی که روی ما بود به دلیل غیر استاندارد بودن یک محموله بنزین وارداتی که اتفاقا محموله بزرگی هم بود را در گمرکات خوزستان را مرجوع کردیم. چرا که آنالیز آزمایشگاهی این محموله با شاخص های استانداردی تعریف شده انطباق نداشت.

با وجود تمامی فشارهایی که روی ما بود به دلیل غیر استاندارد بودن یک محموله بنزین وارداتی که اتفاقا محموله بزرگی هم بود را در گمرکات خوزستان را مرجوع کردیم

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که محوله های بنزین در صورتی که با شاخص های استاندارد تعریف شده انطباق نداشته باشند، چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود، گفت: مرجوع کردن به معنی معدوم کردن یا نابود کردن محموله های بنزین نیست. بنزین یک محصول پالایشی است. یعنی اینکه می توان کیفیت آن را در پالایشگاه های کشور با افزودن برخی از مواد به حد استاندارد رساند و کیفیت آن را اصلاح کرد. به عنوان مثال اگر اکتان بنزینی پایین باشد، می توان با افزوده اکتان افزا یا مخلوط کردن با بنزینی که اکتان بالایی دارد، مشکل استاندارد آن را حل کرد.

ساده در ادامه سخنان خود همچنین افزود: همچنین دولت این اجازه را دارد که محصولی که موفق به پاس کردن شاخص های استاندارد داخل کشور نیست را مجددا صادر کنند. چرا که شاخص های استاندارد اجباری در برخی از کشورها پایین تر از سطح ماست و امکان مصرف بنزینی که سازمان استاندارد، کیفیت آن را برای مصرف در داخل تاییده نکرده در سایر کشورها وجود دارد.

معاون سازمان استاندارد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تمامی محموله های بنزینی که وارد کشور می شود، مورد ارزیابی دقیق و علمی در آزمایشگاه های استاندارد قرار می گیرد، افزود: چنانچه محموله بنزین های وارداتی رد شده مورد اصلاح قرار گیرند، مجددا پیش از ورود به کشور استاندارد آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

از ابتدای امسال تا ۵۳۴ هزار و ۶۵۰ تن فرآورده نفتی وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷۰ درصد افزایش را نشان می دهد

بر اساس آماری که سازمان بنادر و دریانوردی منتشر کرده واردات فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال تا اواسط تیر ۵۷۰.۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است. طبق آمار موجود امسال ۵۳۴ هزار و ۶۵۰ تن فرآورده نفتی وارد شده که ۴۵۴ هزار و ۹۳۵ هزار تن از بازه زمانی اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۸ مهرماه سال قبل بیشتر شده است. در بخش صادرات فرآورده‌های نفتی نیز رشد منفی ۴ صدم درصدی ثبت شده است.

کد خبر: ۱۸۰٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha