۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کاهش فروش ۳۰ درصدی لوازم یدکی خودرو| سیستم احراز اصالت قطعات یدکی کار نمی کند
کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو مطرح کرد:

کاهش فروش ۳۰ درصدی لوازم یدکی خودرو| سیستم احراز اصالت قطعات یدکی کار نمی کند

کاظمی، کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو به «بازار» گفت: به دلیل رکود حاکم در بازار لوازم یدکی خودرو، حدود ۳۰ درصد کاهش فروش قطعات یدکی نسبت به سه ماهه گذشته در بازار وجود دارد.

بازار؛ گروه خودرو: از ابتدا سال جاری طرح شناسایی کالا تقلبی و قاچاق در بازار لوازم یدکی ابتدا برای قطعات پر مصرف سپس برای ۵۲ قطعه مهم آغاز شد. اجرای چنین طرحی در مقام معنی منجربه طیب خاطر مالکان خودرو در زمان تهیه لوازم یدکی می شود. زیرا برخی از کارشناسان معتقد بودند در بازار لوازم یدکی نمی توان قطعه سره ناسره را تشخیص داد. در مقام عمل این طرح نه تنها موجب افزایش رضایتمندی مالکان خودروها نشده، بلکه برای فروشندگان و فعالان این بازار نیز چالش های عدیده ایجاد کرده است. یکی از مهم ترین راهکارهای حل مشکل، عارضه یابی درست و به موقعه است، اما ظاهرا وزارت صمت یا مسئولین دست اندرکار این طرح عارضه یابی درستی برای حل معضل قطعات تقلبی و قاچاق انجام نداده اند.

چالش نخست بازار لوازم یدکی

مهدی کاظمی، کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو در خصوص ایجاد چالش ناشی از طرح شناسایی کالا تقلبی و قاچاق، به «بازار» گفت: یکی از مشکلات اصلی بازار لوازم یدکی در این روزها، طرح شناسایی کالای تقلبی و قاچاق است. زیرا در اثر فشار و اطلاعیه های پی در پی وزارت صمت به اتحادیه لوازم یدکی، فعالان این صنف با سردرگمی مواجه شده اند.

سامانه ای برای ثبت نام فعالان در شناسایی کالا تقلبی و بی کیفیت راه اندازی شده که به دلیل عدم عملکرد درست در پذیریش اسناد یا مراحل ثبت نام فعالان با چالش همراه بودند

کاظمی در خصوص سردرگمی فعالان این صنف نسبت به اجرای طرح مذکور، به «بازار» توضیح داد: سامانه ای برای ثبت نام فعالان در شناسایی کالا تقلبی و بی کیفیت راه اندازی شده که به دلیل عدم عملکرد درست در پذیریش اسناد یا مراحل ثبت نام فعالان با چالش همراه بودند. شاهد بودیم که مرتب وزارت صمت فشار مضاعفی به فعالان این صنف برای ثبت نام وارد می کرد و این درحالی بود که سامانه معرفی شده از سوی وزارت صمت ایراد فنی داشت.

رکود، فضای حاکم در چراغ برق

این کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر وضعیت فروش فعلی لوازم یدکی، گفت: در حال حاضر رکود ناشی از گرانی در بازار لوازم یدکی حاکم و مشتری برای عرضه محصول وجود ندارد.

کاظمی، افزود: بازار لوازم یدکی خودرو در ایام نزدیک به تعطیلات از رکود خارج می شود، البته همین شرایط برای لوازم یدکی خودروهای سنگین و ماشین آلات معدنی و عمرانی نیز حاکم است. از سوی شاهد هستیم به دلیل تردد کمتر کامیون ها و کشنده ها در جاده ها فروشندگان قطعات این خودروها نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارند. اگر مسافرت ها، پروژه های عمرانی یا واردات کالا به کشور آغاز و قوت گیرد، وضعیت فروش قطعات و لوازم یدکی در سراسر کشور بهبود خواهد یافت.

اگر فروشندگان لوازم یدکی خودرو شهرستان ها فعالیت بیشتری کنند، فروشندگان تهران نیز سود می کنند

این فعال بازار لوازم یدکی در خصوص شرایط خروج این صنف از رکود، بیان کرد: «حتی اگر فروشندگان لوازم یدکی خودرو شهرستان ها فعالیت بیشتری کنند، فروشندگان تهران نیز سود می کنند. زیرا، توزیع و تامین لوازم یدکی در سراسرکشور از تهران است.»

براساس فعالیت مستقیم با فروشندگان و مشتریان در بازار لوازم یدکی خودرو تهران می توانم اعلام کنم حدود ۳۰ درصد کاهش فروش قطعات یدکی نسبت به سه ماهه گذشته در بازار وجود دارد

کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه در شرایط رکود فعلی بازار لوازم یدکی چه مقدار آمار فروش کاهش یافته، اظهار داشت؛ «براساس فعالیت مستقیم با فروشندگان و مشتریان در بازار لوازم یدکی خودرو تهران می توانم اعلام کنم حدود ۳۰ درصد کاهش فروش قطعات یدکی نسبت به سه ماهه گذشته در بازار وجود دارد.»

کاهش فروش 30 درصدی لوازم یدکی خودرو | سیستم احراز اصالت قطعات یدکی کار نمی کند

از روزگذشته تاکنون هر لیبل که توسط فروشندگان دریافت و روی قطعات نصب می شود، در زمان خرید توسط مشتری و رهگیری قطعه براساس بارکد موجود روی بسته بندی، هیج اطلاعاتی ارائه نمی شود

رفتار نابرادری از وزارت صمت

مسئول اجرایی طرح شناسایی کالای تقلبی و قاچاق در بازار لوازم یدکی خودرو، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت است. اجرایی طرح شناسایی قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار برای آشنایی مشتریان نسبت به اصالت کالا به واسطه کد رهگیری و شناسه کالا قابل انجام است. شنیده ها در بازار لوازم یدکی حاکی از آن بود که این کد رهگیری حتی در زمان دریافت توسط مشتری قابل پیگیری و رهگیری نیست، مهدی کاظمی فعال بازار لوازم یدکی در این خصوص به «بازار» توضیح داد: «همانطور که پیشتر اشاره داشتم، سامانه طرح شناسایی کالایی تقلبی و قاچاق که وزارت صمت آن را راه اندازی کرده است، با ایراد فنی در عملکرد همراه است. طی دو ماه گذشته فروشندگان این بازار با چالش های عدیده نسبت به عملکرد این سامانه مواجه بودند که روز گذشته ایرادات فنی آن رفع شد. از روزگذشته تاکنون هر لیبل که توسط فروشندگان دریافت و روی قطعات نصب می شود، در زمان خرید توسط مشتری و رهگیری قطعه براساس بارکد موجود روی بسته بندی، هیچ اطلاعاتی ارائه نمی شود.»

کاظمی با بیان مشکل در استعلام قطعات به واسطه کدهای رهگیری روی بسته بندی ها، افزود: محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، مسئول اجرایی این پروژه است. اگر فشارها و ضرب العجل ها به فروشندگان لوازم یدکی برای دریافت کدهای رهگیری با علم به عدم عملکرد استعلام صورت گرفته است، باید گله نسبت به این معاون وزیر صمت داشت.

وی، افزود: این مورد نشان می دهد که وزارت صمت همچنان نتوانسته روی سایت اصالت کالا کار کند و اجرای این پروژه رقابت را در بازار لوازم یدکی از بین برده است.

تعطیلی واحد های صنفی

این کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو، از تعطیلی واحدهای صنفی به دلیل اجرایی طرح مذکور خبر داد و گفت: ۱۰ هزار واحد صنفی در تهران و ۱۲۰ هزار واحد صنفی نیز در سراسر کشور وجود دارد، برخی از فروشگاه های این واحدهای صنفی در اجاره فعالان و فروشندگان بازار لوازم یدکی است. طی سه ماه گذشته فعالان این بازار بیشتر درگیر طرح شناسایی کالا بودند، این موضوع سبب عدم تمرکز فعالان به فروش و منجربه تعطیلی کار آن ها شده است.

کاظمی در پایان، افزود: عارضه یابی نادرستی نسبت به شناسایی قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار صورت گرفته است. مسئولان باید از گمرکات کشور مانع از ورود لوازم یدکی بی کیفیت به بازار شوند. اگر از گمرک بررسی ها و ارزیابی های درستی نسبت به ورود لوازم یدکی خودرو قرار می گرفت، اکنون نیاز به راه اندازی طرح شناسایی قطعات بی کیفیت و تقلبی نبود.

کد خبر: ۱۸۰٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha