۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
آمارهای تولیدات گردو و بادام وزارت جهاد غلط است| ضرورت واردات بادام برای کنترل قیمت در بازار داخل
بازار گزارش می دهد:

آمارهای تولیدات گردو و بادام وزارت جهاد غلط است| ضرورت واردات بادام برای کنترل قیمت در بازار داخل

برخی فعالان بخش میگویند تولید مغز بادام ایرانی به شدت کم است اما وزارت جهاد زیر بار نمی رود که محصول خارجی را کنترل شده ثبت سفارش کنند برای اینکه قیمتها کنترل شود و این خود افزایش قیمتها را رقم میزند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث تولید آجیل و خشکبار در کشور امسال در شرایط بهتری قرار دارد که به گفته کارشناسان به دلیل بالا رفتن میزان تولید محصولات باغی است. این در شرایطی است که سال گذشته به دلیل سرمازدگی و آفات بخش قابل توجهی از این محصولات از بین رفت و بازار خشکبار و آجیل نیز شاهد گرانی ها بود. با این وجود از دیگر مسائل پیرامون خشکبار کشور به محصول «بادام» بر می گردد که بر اساس آنچه فعالان و کارشناسان بخش می گویند بخش قابل توجهی از بادام موجود در بازار وارداتی است و تولیدات داخل آن میزان که از سوی سازمانهای مربوطه اعلام می شود نیست.

اگر بادام خارجی کنترل شده وارد نشود قیمت بادام ایرانی نجومی می شود

مصطفی احمدی، مشاور اتحادیه آجیل و خشکبار در این خصوص به بازار گفت: در مورد محصولی مانند گردو و بادام وزارت جهاد یکسری آمارهایی ارائه می دهد که متاسفانه چندان واقعی نیست؛ یعنی محصول مغز بادامی که اعلام می کنند واقعی نیست.

احمدی ادامه داد: به عبارت دیگر وزارت جهاد می گوید تولید داخل به اندازه مصرف است اما ما ادعا داریم که اینگونه نیست و اگر محصول خارجی را کم کنیم قیمت بادام ایرانی به کیلویی یک میلیون تومان هم می رسد چون اصلا تولیدات داخل به اندازه مصرف نیست.

وی افزود: از سوی دیگر اگر محصول بادام زمینی وارد نکنیم اصلا محصول داخلی نداریم چون زمین های شمال ایران غالبا تبدیل به ویلا شده است پس از کجا قرار است این محصول به دست بیاید در حالی که الان آنچه هم تولید می شود محدود است.

احمدی تاکید کرد: به همین دلیل لازمه تنطیم بازار این است که واردات مشخصی در تاریخ های مشخصی باشد تا قیمت ها متعادل شود یعنی همزمان از تولید کننده و مصرف کننده حمایت شود. به خصوص اینکه متاسفانه در بازار ما حمایت فقط یکطرفه است و کسی به فکر مصرف کننده نیست.

آمار وزارت جهاد کشاورزی در مورد دو محصول بادام و گردو با واقعیت ها فاصله زیادی دارد

این فعال بخش خشکبار اذعان داد: با این وجود در بحث بادام درختی و مغز گردو آمارهای متناقضی داریم و آقایان آمار با پوست را اعلام می کنند که فلان مقدار تولید داریم.

وی ادامه داد: با این وجود حرف ما این است که مغزی که برای مصرف به بازار عرضه می شود باید اعلام شود. به خصوص اینکه بسیاری از مغزهایی که تولید می شود قابلیت عرضه در بازار را برای مصرف مردم ندارد و باید در بخش های دیگری مثل قنادی ها استفاده شود.

با توجه به اینکه تولید مغز بادام در کشور روندی کاهش دارد باید بخشی از نیاز بازار را از طریق واردات تامین کرد با این وجود وزارت جهاد کشاورزی با ارائه آمارهای غلط مدعی است میزان تولید برابر با میزان مصرف است

احمدی تاکید کرد: با این تفاسیر می بینیم که آنچه که قابلیت مصرف دارد با آمار اعلامی وزارتخانه بسیار فاصله دارد لذا محصول بادام باید حتما به صورت کنترل شده وارد شود تا قیمت ها در بازار کنترل شود.

وی ادامه داد: مساله اینجا است که الان مغز بادام ایرانی به شدت کم تولید می شود اما وزارت جهاد زیر بار نمی رود که محصول خارجی را کنترل شده ثبت سفارش کنند برای اینکه قیمت ها کنترل شود.

ایران؛ چهارمین تولید کننده بادام با پوست

بر اساس این گزارش، سازمان فائو در جدیدترین آماری که از تولید محصول بادام ارائه داده است اعلام کرده که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران چهارمین تولید کننده «بادام با پوست» است. در واقع بر اساس آنچه سازمان فائو ارائه داده است، در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در بحث تولید بادام با پوست ایالات متحده در جایگاه اول است چرا که در این سال بیش از ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تن از این محصول را پرورش داده است.

از سوی دیگر کشور اسپانیا نیز در مدت نامبرده حدود ۴۱۷ هزار تن بادام با پوست تولید کرده و رتبه دوم را از آنِ خود کرده است. فائو همچنین می گوید: استرالیا نیز به عنوان سومین تولیدکننده بادام با پوست بیش از ۲۲۱هزار و ۸۰۰ تن از این محصول را تولید کرده است.

از سوی دیگر فائو می گوید: سهم ایران از تولید بادام با پوست در مدت نامبرده بیش از ۱۶۴ هزار تن بوده و به این ترتیب در جایگاه چهارم دنیا قرار گرفته است. آمارهای فائو همچنین حاکی از این است در مدت نامبرده کشورهای «ترکیه با ۱۵۹ هزار تن، مراکش با ۱۳۴ هزار تن، سوریه با ۱۲۳ هزار تن، ایتالیا با ۸۰ هزار تن، تونس با ۶۲ هزار تن، الجزایر با حدود ۶۱ هزار تن، چین با ۴۵ هزار تن، شیلی با ۴۱ هزار تن، افغانستان با ۳۹هزار تن، لیبی با حدود ۳۵ هزار تن و پرتغال با ۳۱ هزار تن» در جایگاه ششم تا پانزدهم تولید جهانی بادام با پوست قرار دارد.

بادام موجود در بازار غالبا وارداتی است

بر اساس این گزارش، بحث تولید بادام در حالی حواشی با خود به همراه دارد که محمد حسن شمس فرد رئیس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار ایران پیش از این به بازار گفته بود برخلاف پسته، در برخی محصولات مثل بادام روند معکوس است؛ یعنی آنچه صادر می شود با کیفیت تر و گرانتر از بادامی است که در آجیل فروشی های سطح شهر فروخته می شود.

شمس فرد تاکید کرد: بادامی که در آجیل فروشی ها فروخته می شود غالبا محصول آمریکا است به همین دلیل کاملا خشک، یک شکل و یک سایز است در حالی که بادام صادراتی ما محصول ایران است و لذا کیفیت و قیمت بالاتری دارد.

کد خبر: ۱۸۰٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      0 0
      تمامی آمارهای وزارت جهاد غلط است آنها تنها کارشان نوشتن آمار در پشت میزها یشان میباشد و آن را هم از روی حدس و گمان می نویسند، از چهره آفتاب نخورده کارمندان جهاد کشاورزی همه چیز پیداست .
    • ناصر IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      1 0
      تولید بادام امسال خوب بود و بخاطر همین مشتری برای بادم وجود ندارد من باغ بادام دارم کسی محصول را نمیخرد اگر هم مشتری پیدا میشود قیمت ناچیز پیشنهاد میدهد در حالی یک لیتر سم که قبلا ۵۰تومان بود امروز ۳۰۰هزار تومان است به نظر من نیاز به واردات نداریم بلکه باید صادر کنیم