۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
تعهد ارزی؛ گره کور به دست فرزین باز می شود؟| ۸۰درصد بازارهای صادراتی خشکبار را از دست داده ایم
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور در گفتگو با بازار:

تعهد ارزی؛ گره کور به دست فرزین باز می شود؟| ۸۰درصد بازارهای صادراتی خشکبار را از دست داده ایم

شمس فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با بیان اینکه ۸۰درصد از بازارهای صادراتی را از دست داده ایم گفت: امیدواریم با آمدن رئیس جدید بانک مرکزی پیمان ارزی برداشته و صادرات در این بخش از سرگرفته شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید انواع محصولات باغی در حالی طی سالهای اخیر با نوسان هایی مواجه بوده که باغداران از یک سو با بحران آبی درگیر هستند و از سوی دیگر با توجه به آفات و بیماری های مختلف و گرانی سموم کشاورزی میزان تولید آنها تحت شعاع قرار گرفته است. با این وجود در بحث تولید خشکبار که از محصولات باغی همچون پسته، کشمش، خرما، بادام و دیگر محصولات باغی تشکیل می شود هنوز هم شرایط خوب است. با این وجود در بحث بازارهای صادراتی طی سال جاری صادرکننده های این بخش با مشکلاتی مواجه هستند و همین امر موجب شده صادرات در این بخش مثل سابق نباشد.

به طوری که محمد حسن شمس فرد رئیس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار کشور خبر از تعطیلی ۶ماهه صادرات این محصولات می دهد و می گوید به واسطه اختلافی که با بانک مرکزی داریم طی شش ماه گذشته صادرات خشکبار تقریبا به صفر رسیده است. با این وجود وی امیدوار است با روی کار آمدن فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی صادر کنندگان این بخش بتوانند این اختلاف را حل کنند و صادرات را از سر بگیرند.

۷۰درصد صادرات خشکبار خوابیده و ۸۰درصد بازارها را از دست داده ایم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور در خصوص جزئیات اختلاف این صنف با بانک مرکزی به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید در این حوزه صادر کننده ها بر اساس دلار آزاد از باغداران محصول خریداری می کنند و سپس کالای خریداری شده را صادر می کنند. بعد از ۴-۵ ماه که پول وصول می شود بانک مرکزی می گوید باید آن را به سامانه نیما بدهید آن هم در شرایطی که الان تفاوت آزاد با نیمایی به ۱۰ تا ۱۲هزار تومان رسیده است و لذا چون برای صادر کننده مقدور نیست این تفاوت قیمتی را بپردازند بنابراین صادرات را متوقف کرده اند.

شمس فرد خاطر نشان کرد: در حال حاضر افرادی که کارت بازرگانی یکبار مصرف دارند صادر می کنند و ارز آن را می گیرند و هیچ سازمان یا نهادی هم توان ردیابی آنها را ندارد که بخواهند تعهد ارزی را انجام بدهند اما صادر کننده های این بخش صادرات را متوقف کرده اند.

در حالی بحث تعهد ارزی صادرات خشکبار را با مشکل مواجه کرده که از سال گذشته تا الان ۸۰درصد بازارهای صادراتی را از دست داده ایم و ۷۰درصد صادرات این حوزه به اصطلاح خوابیده است

وی ادامه داد: به این ترتیب از سال گذشته تا الان تقریبا ۷۰درصد صادرات خشکبار خوابیده است و در حال حاضر تقریبا تا ۸۰درصد بازارهای صادراتی را از دست داده ایم.

شمس فرد همچنین در خصوص اصلی ترین بازارهایی که صادر کننده های خشکبار در آن حضور داشته اند و حال آن را از دست داده اند، گفت: اصلی ترین بازارهایی که پیش از این حضور داشته ایم حال دیگر در آن حضور نداریم کشورهای اروپایی هستند.

پیمان ارزی را از روی کالاهای کشاورزی و خشکبار بردارید تا صادرات از سر گرفته شود

وی در خصوص اینکه عدم صادرات خشکبار مانند سابق چه تاثیری بر بازار داخل گذاشته است نیز می گوید: همانطور که می دانید تورم به اصطلاح ۴۵درصدی که بانک مرکزی اعلام می کند روی همه محصولات و کالاها بوده و منحصر به خشکبار نبوده است. به طوری که الان حتی تورم پیاز و سیب زمینی بیشتر از خشکبار بوده و به تبع این تورم موجب افزایش قیمتها شده است. از طرفی برای کشاورز هم صرفه ندارد چون هزینه تولید بالا است و نسبت به سالهای قبل باید هزینه های بالاتری برای تولید همان محصولات پرداخت کند. لذا نمی توان به کشاورز اصرار کرد که جنس خود را ارزانتر بفروشد و در نهایت وقتی محصول توسط صادر کننده ها خریداری نشود روی دست کشاورز می ماند و سال بعد تولید را کاهش می دهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور همچنین در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی چه اقدامی باید انجام دهند تا صادرات خشکبار مجددا آغاز می شود و به رویه سابق خود برگردد، گفت: ما الان مدتی است می گویم پیمان ارزی را باید از روی کالاهای کشاورزی و خشکبار بردارند آن هم در شرایطی که گفته می شود هنوز هم برای واردکننده های برخی کالاهای به اصطلاح لوکس سوبسید می دهند!

وی ادامه داد: مساله اینجا است که از ما صادرکنندگان می خواهند که ارز را به نرخ ۲۸هزار تومان به بانک مرکزی بدهیم که آنها هم بدهند برای واردات برخی کالاهای دیگر! در واقع برخلاف دنیا که به صادر کننده سوبسید می دهند در اینجا به وارد کننده ها سوبسید می دهیم.

با توجه به عدم حضور ایران در بازار جهانی خشکبار در حال حاضر پسته مورد نیاز در بازارهای جهانی را ایالات متحده تامین می کند و در بخش کشمش و خرما نیز ترکیه و کشورهای عربی تامین کننده اصلی هستند

شمس فرد در پاسخ به این سوال که کاهش ارسال خشکبار ایران به بازارهای صادراتی آیا در قیمتهای جهانی اثرگذار است یا خیر می گوید: خیر چون ما تنها صادر کننده این حوزه نیستیم و رقبای گردن کلفتی داریم. به عنوان مثال الان ایالات متحده ۴ تا ۵ برابر ما پسته تولید می کند و بازارهای جهانی را تامین می کند. همچنین کشمش مورد نیاز بازارهای جهانی را الان ترکیه به راحتی تامین می کند و محصول خرما نیز کشورهای عربی اصلی ترین بازیگران حوزه محسوب می شوند و بازار را به خوبی تامین می کنند.

وی ادامه داد: مساله اینجا است که خریداران بین المللی که به انتظار ما نمی نشینند تا محصول به بازار بدهیم بلکه براحتی محصولات دیگر کشورها را حتی با نرخ های پایین تر خریداری می کنند. در واقع به همین راحتی جای ما توسط دیگر تولیدکننده های مطرح در حوزه خشکبار گرفته می شود که بازپس‌گیری این بازارها نیز قطعا کار سختی خواهد بود.

شمس فرد در پایان با تاکید بر اینکه امیدواریم رئیس جدید بانک مرکزی این اختلاف را رفع کند و صادرات خشکبار از سرگرفته شود، گفت: انتظار ما از بانک مرکزی این است که پیمان ارزی برداشته شود و ارز را با نرخ آزاد بفروشیم. یا اینکه برای واردات کالاهای دیگر این ارز را مستقیما از ما خریداری کنند. به این ترتیب ارزی که توسط ما صادرکنندگان وارد می شود در اختیار وارد کنندگان کالاهایی همچون کالاهای لوکس شود که از سوی دولت به آنها ارزی تعلق نمی گیرد.

کد خبر: ۱۹۷٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      2 1
      آجیل، خشکبار، خاویار، میوه و... اول باقیمت مناسب دراختیارایرانی ها قراربگیرد. بعدش اگه تهش چیزی موند، صادرکنید. بعنوان مثال : ایرانی ها، تولیدکننده بهترین خاویارجهان هستند،،، اما تابحال خاویارنخورده اند! حتی طرزتهیه شو هم بلدنیستند! بهترین زعفران ها رو صادرمیکنیم،،، اماخودمون زعفران تقلبی مصرف میکنیم!!! و... یکی نیست جواب بده؟! همه به فکر ارز و طلا و... مادیات... و..........!!!!!
      • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
        1 0
        دقیقا حرف ول منو زدین احسنت به شما دیگه میخواین خشکبار رک به جه قیمتی بفروشیین میخواین کیلویی یک میلیون بفروشین ؟؟؟؟ چرا قانع نمیشین مگه چقدر برا درخت هایی که زیاد آب براشون مصرف نمیشه خرج میکنین