۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
قم سومین استان موفق در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری شد
در سال ۹۸؛

قم سومین استان موفق در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری شد

قم - رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در سال ۹۸، قم رتبه سوم توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را در میان استان‌های کشور به دست آورد که دستاوردی بزرگ برای بخش کشاورزی استان است.

به گزارش بازار به نقل از جهاد کشاورزی قم، عباس پورمیدانی اظهار کرد: سال گذشته سطح مطلوب قابل‌اجرا برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در قم، سه هزار و ۷۸۶ هکتار تعیین‌ شده‌ بود که در عمل چهار هزار و ۲۵ هکتار یعنی بیش از صد درصد رقم تعیین‌ شده در استان اجرا شد و یک هزار و ۸۲۵ هکتار نیز درحال اجراست که در مجموع سطح بهره‌برداری از سامانه‌های نوین آبیاری طی سال گذشته پنج هزار و ۸۵۰ هکتار می‌شود.

وی افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و توسعه آن درسطح باغات و مزارع قم یک ضرورت است، چرا که قم در منطقه گرم و خشک کشور قرار گرفته و مدیریت نهاده‌های کشاورزی به‌خصوص منابع آبی درآن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: اکنون حجم بالایی از هزینه‌های اجرای سامانه‌های نوین آبیاری درقم توسط تسهیلات و حمایت‌های دولتی تامین می‌شود و کشاورزان استان استقبال خوبی از به‌کارگیری این روش آبیاری در سطح مزارع و باغات خود دارند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، قم رتبه سوم توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را در میان استان‌های کشور به دست آورد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در قم با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد و تمام زمین‌های کشاورزی استان که قابلیت استفاده از این سامانه‌ها را داشته باشد با این روش آبیاری می‌شود.

محدودیت منابع آبی در قم همچنان جدی است

پورمیدانی تأکید کرد: باوجود بارش‌های اخیر، محدودیت منابع آبی در قم همچنان جدی است و سازمان جهاد کشاورزی استان در چارچوب طرح تغییر الگوی کشت، کاهش مصرف آب دربخش کشاورزی را با استفاده از روش‌های مختلف ازجمله به‌کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

کد خبر: ۱۸٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha