۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
خبری از خرید تضمینی و تهاتر دام نیست| «قاچاق» و چالش جدی در تامین امنیت غذایی
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

خبری از خرید تضمینی و تهاتر دام نیست| «قاچاق» و چالش جدی در تامین امنیت غذایی

سمنان- دامداران می‌گویند که دولت مانند گندم باید دام را هم خرید تضمینی کند چرا که امروز بزرگترین مشکلات دامداران استان سمنان، فقدان بازار فروش است معضلی که پای قاچاق را هم به عرصه دام باز کرده است.

بازار، گروه استان‌ها: دام ماهیت روستاها و زندگی روستایی است روستا باید مولد باشد و در نتیجه دام نیز در این تولید نقش بسزایی دارد. از سوی دیگر اما مشکلات هم برای دامداران عدیده هستند. مشکلات تامین نهاده های دامی این روزها سبب شده تا دامداران یکی پس از دیگری، دام‌هایشان را بفروشند تا بقیه را زنده نگه دارند.

در حالی دام‌ها بر روی دست دامداران استان سمنان مانده که وعده وزیر جهاد کشاورزی نسبت به تهاتر دام و علوفه نیز عملی نشده و یا دست کم فراگیر نشده است. موضوعی که باعث شده تا دامداران با مشکلات عدیده ای روبرو شوند. از سوی دیگر قیمت خرید دام زنده که بسته به بز یا گوسفند بودن کیلوگرمی ۷۷ تا ۸۰ هزار تومان است در واقع برای دامدار صرف نمی‌کند چرا که خوراک دام در دو سال اخیر سه برابر شده اما قیمت دام کمتر از دو برابر رشد یافته است.

خبری از خرید تضمینی و تهاتر دام نیست | «قاچاق» و چالش جدی در تامین امنیت غذایی

اختلاف قیمت دام داخل با مرزهای کشور

دامداران می گویند که اگر دام زنده کیلوگرمی ۱۱۰ هزار تومان خریداری شود تازه هزینه فایده می شوند یعنی ابتدای کار یا همان صفر آغاز و حالا از این میزان بیشتر هر میزان که خریداری شود سود خواهند کرد. مشکل اما اینجا است که افرادی که دام را قاچاق می کنند، قیمت بهتری از بازار پیشنهاد می‌دهند در نتیجه دامداران که چاره ای ندارند، بعضاً دام هایشان را به این افراد می‌فروشند.

خبرنگار بازار نمی تواند راساً این موضوع را تائید کند اما تحقیق از دامداران نشان می دهد که خودروهایی که از استان‌های مجاور می‌آیند گوسفند زنده را تا کیلوگرمی ۹۲ هزار تومان هم از دامدار ما می‌خرند در صورتی که مغازه های روستایی و قصابی‌ها و ... بیش از ۷۷ هزار تومان برای هر کیلوگرم از دام زنده پول نمی‌دهند.

مشکلات تامین نهاده های دامی این روزها سبب شده تا دامداران یکی پس از دیگری، دام‌هایشان را بفروشند

نکته تاسف بار اما این است که همین دام در مرزهای کشورمان با سه برابر قیمت فروخته می شود یعنی دامدار ۳۰ درصد سود کرده و دلال ۳۰۰ درصد! و عجیب تر اینکه فردی که در مرز این دام ها را می خرد با اینکه سه برابر قیمت دام در استان سمنان بازهم دو تا سه برابر سود می کند! و این حاکی از اختلاف قیمت دام در ایران و خارج از کشور است موضوعی که مثلا در سوخت، سال ها شاهد آن بودیم.

مشکل بازار فروش

یک دامدار با بیان اینکه در سه چهار سال اخیر قیمت خوراک دام از کیلوگرمی یک هزار و ۴۰۰ تومان به هشت هزار تومان و اقلامی مانند سویا حتی به ۱۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، به خبرنگار بازار گفت: بزرگترین مشکل دامداران این است که همه هزینه هایشان حداقل چهار تا پنج برابر شده اما قیمت دام دو برابر شده است.

مرتضی حسینیان با بیان اینکه دام زنده از کیلوگرمی ۳۶ هزار تومان به ۷۷ هزار تومان افزایش یافته است، تاکید کرد: در همین دو سه سال که این قیمت بالا رفته، دیگر اقلام چهار برابر شده است در نتیجه شغل دامداران دو برابر سخت تر از گذشته است. مشکل ما امروز این است که بازار فروش نداریم وگرنه خیلی از دامداران همین الان دام‌هایشان را می‌فروختند و می‌رفتند.

وی با بیان اینکه یک چوپان که بخواهد از دام ها مراقبت کند امروز با ماهی هفت میلیون تومان حقوق پیدا نمی‌شود! بیان کرد: از عید نوروز تا کنون دنبال یک چوپان می گردم حتی با هفت میلیون تومان هم کسی پیدا نمی شود و این نشان می دهد که وضعیت دامداری در روستاهای استان به چه شکل است.

خبری از خرید تضمینی و تهاتر دام نیست | «قاچاق» و چالش جدی در تامین امنیت غذایی

چاره ای نیست

از دیگر دامدار درباره حمایت ها می پرسیم و به خبرنگار بازار، می گوید: کدام حمایت؟ اگر منظور وام است که بانک ها دو ماهی است که وام نمی دهند از طرف دیگر وام کمک که نیست بالاخره باید قسطش را پرداخت کرد و من دامدار باید یک درآمدی داشته باشم که قسط بدهم یا خیر؟ امروز مشکل ما این است که بازار فروش نداریم. کسی دام ما را نمی خرد. دولت هم که خرید تضمینی ندارد.

رضا حسینی با بیان اینکه ما زمانی که مشکل تولید نداشتیم، بازار وجود نداشت حالا که مشکل تولید هم داریم دیگر مشخص است سرنوشت ما چه می شود، ابراز کرد: می گویند که وام دامداری می دهند (دامدار کارت) اما بروید بپرسید که آخرین نفری که توانست تسهیلات استفاده کند چه زمانی و چه کسی بوده است؟ اصلا دو سه ماهی می شود که بانک ها می گویند جلوی وام ها گرفته شده است.

مشکل دامداران این است که همه هزینه هایشان حداقل چهار تا پنج برابر شده اما قیمت دام دو برابر شده است

وی با بیان اینکه قاچاق برها تنها راهی هستند که دامداران به آن متوسل شده اند کسانی که غریبه هم هستند و می آیند و دام ها را می خرند و بعضاً پول خوبی هم می دهند. این افراد کیلوگرمی ده هزار تومان هم که بیشتر دام را بخرند در یک هزار کیلوگرم دام رقم نسبتاً خوبی می شود. از طرف دیگر دامدار می داند که این کار را نباید کند ولی می بیند که دولت برای او کاری نمی کند و دام هایش هم گرسنه هستند پس چاره ای ندارد.

ایجاد بازار بهتر از وام دادن است

وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش به تهاتر دام و علوفه تاکید کرد آن هم زمانی که به گرمسار سفر کرده بود اما گفتگو با دامداران نشان می دهد که حتی روحشان هم از این ماجرا خبر ندارد. دامداران در این بین اما نمی دانند که باید چه کنند؟ راهکار برون رفت دامداران از مشکلات چیست؟ حالا که بانک ها وام دامدار کارت نمی‌دهند و از سوی دیگر تهاتر دام هم صورت نمی گیرد باید چه کرد؟ استاندار سمنان نیز چندی پیش به خبرنگار بازار اعلام کرد که تا ابتدای شهریورماه ۳۲۸ میلیارد تومان تسهیلات دامدار کارت به دامداران استان پرداخت شده تا بتوانند علوفه بخرند.

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راهکار حمایت از دامداران ایجاد بازار است، ابراز کرد: دولت با تصمیمات غلطی که گرفته جلوی عرضه و صادرات دام را گرفته است در نتیجه این دام روی دست تولیدکننده باقی مانده و راهی بازار نمی‌شود در حالی که اگر این دام راهی بازار شود، عرضه بیشتر شده و قیمت ها هم کاهش پیدا خواهد کرد.

رضا نیکخو با بیان اینکه دولت نه دام تولیدی دامدار را خرید تضمینی می‌کند و نه اجازه فروش آن را برای صادرات می دهد در نتیجه دامدار روی زمین و آسمان مانده است، ابراز کرد: عملکرد دولت در بخش دامداری بسیار ضعیف بود و وزیر جهاد کشاورزی کار مفیدی در بخش دامداری انجام نداده که نتیجه آن ورشکستگی بسیاری دامداری‌ها است لذا اگر دولت نه واردات را آزاد می‌کند و نه خرید تضمینی می‌کند حداقل بازار عرضه را تقویت کند.

خبری از خرید تضمینی و تهاتر دام نیست | «قاچاق» و چالش جدی در تامین امنیت غذایی

عرضه تقویت شود

این کارشناس با بیان اینکه بازارهای دام چه در بحث الکترونیکی و چه حضوری می تواند کمک کند تا عرضه دام تقویت شود و دولت هم بهتر نظارت کند اینکه یک محصول تولید شود اما تولید کننده نه بازار داشته باشد و نه شرایط فروش، نمی‌تواند به اقتصاد کمک کند، بیان کرد: اگر مشکل بازار برای دامداران حل شود بخش بزرگی از مشکلات شان کاهش می‌یابد.

دامداران می گویند که بازار فروش ندارند دولت می گوید که تسهیلات می دهم! در این بین اما دامدارانی هستند که همچنان مشکلات شان پابرجا است و حتی تقویت هم شده است چرا که حالا در آستانه فصل سرما مشکل تامین سوخت نیز پیش می‌آید و این خود به هزینه های دامداران می افزاید. حال باید دید که در ادامه آیا بازار فروش محصولات دامی، تقویت خواهد شد یا همچنان مشکل پابرجا است.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha